Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur blåsa rent en iMac?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-01 13:07

Under min Pc-tid (far away) var det bara att köpa en burk komprimerad luft och blåsa ut dammet i innanmätet på centralenheten. Hur är det med en iMac (senaste modellen)? Och var riktar man luftströmmen om man - gud förbjude - inte vill öppna imacen. Det finns en långsträckt, smal öppning upptill på baksidan. Är det där man blåser?
Tacksam för tips...

tj

tror inte det funkar ngt vidare.

Har du riktigt otur så blåser du med din komprimerade luft ut damm mellan skärmen och glaset.
Dessutom är det ju inte liksom öppet hela vägen rakt igenom maskinen.

Varför skall du blåsa rent den? Strår den i ett sågverk?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-01 22:42

Är nog bara att öppna tyvärr... står på forumet hur man går till väga om du inte vill lämna in den. (tänk på garantin)

Funderar på att ge min (1,5år gammal snart) en service...men den behöver även en ny hårddisk.

Tyvärr samlar en mac lika mycket damm som en pc. Jag brukar blåsa ur min Mac Mini en gång om året MINST och där en den fullproppad.

Ursprungligen av Csoft:

Är nog bara att öppna tyvärr... står på forumet hur man går till väga om du inte vill lämna in den. (tänk på garantin)

Funderar på att ge min (1,5år gammal snart) en service...men den behöver även en ny hårddisk.

Tyvärr samlar en mac lika mycket damm som en pc. Jag brukar blåsa ur min Mac Mini en gång om året MINST och där en den fullproppad.

Men, en iMac har man ju uppe på skrivbordet, en PCär oftaste en låda på golvet som suger golvdamm rakt igenom.

Tror på 1) Ha rent, 2) Rök inte vid datorn 3)Ha datorn på skrivbordet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-01 22:49

Vill inte påstå att jag är någon fanatiker med dammtrasan eller dammsugaren men tycker jag har det ganska rent och städat. Mina datorer har alltid stått på skrivbordet (om det är fysiskt möjligt ) men dom lyckas ändå bli stora dammsamlare :/

Om jag nu ger mig in i att byta hårddisk själv på min iMac ska det blir intressant och se hur dammigt där är.

Men tryckluft i in i macen utan demontering är nog inte att rekommendera, som Goflorp säger damm mellan glaset och skärmen är nog ingen höjdare.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-03 21:35

OK. Tack för råden. Jag får väl vänta tills det är dags att byta hårddisk

tj

Ursprungligen av torjo:

OK. Tack för råden. Jag får väl vänta tills det är dags att byta hårddisk

tj

Knäcka upp en iMac är inget man gör gör om man inte är väldigt van vid att slakta dylika tingestar.
INGENTING på den burken är liksom gjort för att öppnas eller pilla med själv.

Vi Macare brukar expandera hårddiskyta genom att lägga till en extern disk istället.

OM du promt vill ha burken rengjord FINNS det steg-för-steg-bilder på nätet eller så är det väl bara att lämna in den.

Själv har jag haft ett par iMacs och aldrig plockat isär dem för rengöring.

Rycker du topplocket av Mercan som är årsgammal med för att blåsa rent toppen?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-04 01:52

Nä men suga av instrumentpanelen

Vad har ni en länk till hur man öppnar en imac för att ta bort dam ?

Öppna en iMac kan ju inte vara så svårt, men om du hittar nån dam där inne vette fanken...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-08 22:20

Jag öppnade precis min för byte av hårddisk. Fläktarna och nederdelen av logikkortet samlar en del damm men var inte så farligt. Jag blåste iallafall rent.

Postar en bild så fort datorn är klar med att partionera för bootcamp

Skulle tippa på att det skulle ta 1h att öppna och ta bart skärmen(inte så smart att ha den kvar när man blåser rent), blåsa rent och sätta ihop igen för att vara första gången med extrem försiktighet

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-02-09 20:59
Ursprungligen av Csoft:

Jag öppnade precis min för byte av hårddisk. Fläktarna och nederdelen av logikkortet samlar en del damm men var inte så farligt. Jag blåste iallafall rent.

Postar en bild så fort datorn är klar med att partionera för bootcamp

Skulle tippa på att det skulle ta 1h att öppna och ta bart skärmen(inte så smart att ha den kvar när man blåser rent), blåsa rent och sätta ihop igen för att vara första gången med extrem försiktighet

hur går det med bilden?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-10 17:23

Nu kommer det en bild som utlovat. Det intressanta är väll egentligen hur dammigt det är i kylflänsar. Blåste i alla fall rent överallt när det ändå var nerplockat.

Tyvärr så var jag så fokuserad att byta hårddisken att dom andra bilderna jag tog var efter att jag blåst rent.

1
Bevaka tråden