Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min mini låser sig?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Mac Mini G4 som börjat strula. Den låser sig och det går inte att varken skriva eller röra pilen. Ibland händer det redan vid uppstart, men oftast efter ungefär en minut. Den går aldrig längre än två minuter. Jag har testat med en annan hårddisk och det blir samma resultat så det verkar inte vara den som börjar rasa.

Har någon en idé på vad det kan vara? Känner någon igen problemet? Den är visserligen rätt gammal, men det vore kanon om man kunde få den att gå igång igen.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-02-01 22:18

Provat att byta till andra minnen?

Bara att använda uteslutningsmetoden. Kan bara vara två fel, mukvara eller hårdvara.

Testa att boota upp någon live-cd och kör med den några timmar för att se om det fungerar (om du inte redan har installerat om datorn). Fungerar det så är en ominstallation att rekommendera.

Som föregående talare skrev så kan du testa att byta ut minnet för att utesluta den. På en mini är det inte så många delar som kan testas. På en G4 kan man koppla ur bluetoothkortet, trådlösa kortet samt cd-driven.

Det kan inte vara värmeproblem? Går fläkten någonsin igång?

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-02-02 23:29
Ursprungligen av The Introvert:

Det kan inte vara värmeproblem? Går fläkten någonsin igång?

Värmeproblem efter 1 minut? Låter otroligt i mina öron, men vad vet jag?

Under senaste året har jag kört datorn utan hårddisk (då den gamla rasade) och haft allt på en extern Firewirekopplad hårddisk. Det har mest handlat om att jag inte använt den så mycket och jag har helt enkelt inte blivit av att köpa någon ny hd. Nu har jag fått lite mer använding av datorn (dotterns rum) och installerade en ny på 250GB. Det var efter det som datorn låste sig. Men jag hade för mig att den vid några tillfällen hade betett sig konstigt veckan innan med den externa disken så jag antog att det inte hade med den att göra. Nu har jag åter plockat ut den nya disken och kör åter på den externa och det funkar.

Jag upptäckte att när disken satt i kände inte datorn heller av att det fanns någon cd/dvd-spelare i den. Nu funkar även den. Det verkar däremot inte vara något fel på den nya hårddisken. Monterade in den i min gamla Powerbook G4 17" och där fungerar den klockrent. Det strular alltså när jag ska sätta in en hårddisk. Finns det någon idé om vad det kan vara och om det går att göra något åt det? Det går visserligen att köra på min externa disk, men den den är ju inte lika tyst som den inbygga och sen försvinner lite av vitsen med en mini och dess litenhet om man måste ha en till surrande burk vid sidan av.

1
Bevaka tråden