Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny HD till macbook 500gb 5400 el 7200?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag vill uppgradera min hårddisk till en större. Har läst många trådar men inte fått något tillfredställande svar.
Jag kommer att syssla med musik wav o aiff filer alltså. Är det värt för mig att satsa på en 7200 el kommer det inte att ha så stor betydelse? Jag kommer ju använda el försörjningen i 99 procent av alla fall så batteriförbrukning e inte ett problem.

Jag har funderat mest på
seagate

wd black verkar bra oxå.

Kan någon hjälpa mig att reda ut i hårddisk djungeln....
Tack på förhand!

Jag har slängt i en 400GB i min 17" MacBook Pro.
(känns konstigt att få min nya MacBook Pro om ett tag och att den
då har "mindre" hårddisk)

Kolla väldigt noga hårddiskens dimensioner, så den får plats.
Min hårddisk skulle inte få plats i en 15" går precis in i min.
Vad gäller varvtal så har jag förstått på en del att det handlar en
del om om värmeutväxling.

Hade jag varit du hade jag snackat med någon mactekniker.

Lycka till.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-31 14:35
Ursprungligen av anttilop:

Hej!
Jag vill uppgradera min hårddisk till en större. Har läst många trådar men inte fått något tillfredställande svar.
Jag kommer att syssla med musik wav o aiff filer alltså. Är det värt för mig att satsa på en 7200 el kommer det inte att ha så stor betydelse? Jag kommer ju använda el försörjningen i 99 procent av alla fall så batteriförbrukning e inte ett problem.

Jag har funderat mest på
seagate

wd black verkar bra oxå.

Kan någon hjälpa mig att reda ut i hårddisk djungeln....
Tack på förhand!

Satsa på WD eller Samsung.. 7200 rpm kommer i början att upplevas något snabbare men sen när man vant sig så är det ingen större skillnad.. 7200 låter betydligt mer än 5400..

Det där med dimensionerna som föregående skriver om förstår jag inte riktigt hur man misslyckas med. Alla 2,5" diskar som är 9.5 mm får plats i Apples Bärbara. Det finns diskar som är 12 mm som inte får plats i någon av datorerna. Vilken disk han har har som inte får plats i 15" men får plats i 17" har jag ingen aning om vilken det är..

Ursprungligen av nllub:

Satsa på WD eller Samsung.. 7200 rpm kommer i början att upplevas något snabbare men sen när man vant sig så är det ingen större skillnad.. 7200 låter betydligt mer än 5400..

Satsa på WD eller Samsung.. 7200 rpm kommer i början att upplevas något snabbare men sen när man vant sig så är det ingen större skillnad.. 7200 låter betydligt mer än 5400..

seagate är ju den som jag har sett mest av, på forum och nätet, när folk har satt in nya 7200 diskar.. Samsung hittade jag ingen 7200 rpm alls... iaf inte i storleken 500gb. Wd verkar ligga snäppet under i snabbhet ljud o strömförsörjning. rätta mig om jag har fel...

Jag efterlyser fler svar...

Varför blue? den e ju bara på 5400rpm
och vad säger "Fileserver I/O Benchmark Pattern" respektive "Minimum Read Transfer Performance" om en hårddisk?

Ursprungligen av anttilop:

Varför blue? den e ju bara på 5400rpm
och vad säger "Fileserver I/O Benchmark Pattern" respektive "Minimum Read Transfer Performance" om en hårddisk?

Bra mycket mer än rotationshastigheten iallafall...;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-04 15:31

Kan rekommendera WD Scorpio Blue 500Gb. Funkar kanon, och är lika tyst som den gamla disken jag hade.

Ursprungligen av anttilop:

Varför blue? den e ju bara på 5400rpm
och vad säger "Fileserver I/O Benchmark Pattern" respektive "Minimum Read Transfer Performance" om en hårddisk?

Vad är det som gör att du tror 5400 rpm inte ska vara tillräckligt? Kör du så krävande prylar där diskens hastighet kan komma att bli en flaskhals?

Jag tryckte in en 320GB WD Scorpio Blue i min MB förra veckan. Prisvärd och gör jobbet.

Ursprungligen av Striberger:

Vad är det som gör att du tror 5400 rpm inte ska vara tillräckligt? Kör du så krävande prylar där diskens hastighet kan komma att bli en flaskhals?

Jag tryckte in en 320GB WD Scorpio Blue i min MB förra veckan. Prisvärd och gör jobbet.

Jag kommer använda macen till hårddisk inspelning. Det var egentligen en del av frågan om jag kommer behöva 7400 till hårddisk inspelning. Jag har spelat in en del nu redan. tycker att d funkar ok. men har en så länge inte haft stora, inspelningar vilket säkert kommer. Stora insp =många kanaler...

Men jag börjar mer och mer dras åt wd bluehållet...
Hursomhelst får jag nog snart slå till...

  • Medlem
  • Motala
  • 2009-04-03 10:53
Ursprungligen av Striberger:

Vad är det som gör att du tror 5400 rpm inte ska vara tillräckligt? Kör du så krävande prylar där diskens hastighet kan komma att bli en flaskhals?

Jag tryckte in en 320GB WD Scorpio Blue i min MB förra veckan. Prisvärd och gör jobbet.

Jag har en likadan WD 320GB 5400RPM Scorpio Blue i min Macbook.
Fråga till dig: Klickar din hårddisk också när den idlar? Alltså klickar till några gånger i minuten?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-04-03 21:23
Ursprungligen av widde:

Jag har en likadan WD 320GB 5400RPM Scorpio Blue i min Macbook.
Fråga till dig: Klickar din hårddisk också när den idlar? Alltså klickar till några gånger i minuten?

Jag har Samsung disk i min dator. Det klickar i den ibland. Inte ett konstant klick, mer ett distinkt klick någon gång ibland. Verkar vara helt normalt, men bara ett fenomen som dyker upp i Samsung diskar..

Spelar det någon roll om det är 8 mb eller 16 mb cache?

  • Oregistrerad
  • 2009-02-01 01:31

Kort svar: nej.

Det borde vara bättre med mer cache, men jag har sett ett antal benchmarktest som visar att det inte skiljer något alls.

Kanske mest beror på testet. Men generellt är cache bra, för sådan data som du ofta använder kommer du åt mycket snabbare.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-02-02 08:40

Jas skulle aldrig sätta in en 7200 varvare i en MacBook. Vi har gort det i några, och i stort sätt alla fall har det hänt med nytt byte inom kort då det har blivit problem med värme.

Satsa på en 5400 varvsdisk om du vill ha en som varar.

Ursprungligen av smurf:

Jas skulle aldrig sätta in en 7200 varvare i en MacBook. Vi har gort det i några, och i stort sätt alla fall har det hänt med nytt byte inom kort då det har blivit problem med värme.

Satsa på en 5400 varvsdisk om du vill ha en som varar.

Har kört 7200 i MBP i snart ett år nu utan minsta problem eller nämnvärd temperaturhöjning.
Däremot hade jag lite problem med min 12" PowerBook men de va många år sedan, tror diskarna e bättre nuförtiden

Ursprungligen av ill_chrill:

Har kört 7200 i MBP i snart ett år nu utan minsta problem eller nämnvärd temperaturhöjning.
Däremot hade jag lite problem med min 12" PowerBook men de va många år sedan, tror diskarna e bättre nuförtiden

Märker du ingen skillnad på batteritiden?

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-03-31 11:44

Jag monterade själv in 7200 rpm Seagate 320 gigare för ett halvår sedan ungefär i min MPB 2.16 ghz.
Ressultatet blev en mer responsiv dator, mindre söktid osv, så det rekommenderas.

Låter mer? Nej
Varmare? Nej
Kortare batteritid? Nej

Med dagens nya MB och MBP med unibody konstriktion är det en barnlek att byta ut diskarna jämfört med den gamla konstruktionen.
Jag skulle absolut inte tveka att droppa in en fel 7200 varvare. Den bästa uppdateringen man kan göra efter att ha maxat mängden Ram.

Själv skulle jag satsa på en bra 5400RPM:are då de inte presterar nämnvärt mycket sämre men man får mer plats och de drar lite mindre ström.

http://www.tomshardware.com/charts/2.5-hard-drive-charts/compare,679.html?prod%5B2038%5D=on&prod%5B2039%5D=on&prod%5B2251%5D=on

har idag tryckt in en 500GB 5400rpm och det var så löjligt lätt. se bara till att ha carbon copy cloner eller superduper (för backup på hårddisken) och en torx 8 skruvmejsel. plus en ph00 (fast ph0 gick bra) för att få loss den där metallbiten.

har nu 4GB ram och 465GB hårddisk i min gamla macbook c2d från hösten 2006. 1650kr inkl. frakt kostade det från inwarehouse. 500GB disken var faktiskt ett par hundralappar billigare än 400GB.
rappare är det, men har inte hunnit testa hur mycket ännu.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-04-03 21:27

T.ex. så klickar Seagate diskarna rätt friskt när de inte används, självdiagnostik...

Hör du höga "klonk, klunk eller rasslande ljud som inte låter som normal hd aktivitet ska du börja bli orolig, annars är det ingen fara.
Som vanligt är backup som time machine att rekommendera oavsett sålänge mänskligheten lagrar sina liv på rörlig mekanik.

1
Bevaka tråden