Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa en ny desktop app för Os X

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är mest en användare och vän av optimerings arbete både privat och i organisationer.
Driver egna företag inom effektiviseringsarbete inom energiområdet.
Arbetar mycket med GTD som system och har plöjt igenom dom flesta applikationerna som finns där ute inom området. Är inte nöjd - man skulle kunna göra det mycket bättre. UNdersöker nu vad som skulle krävas för att dra igåne ett sådant projekt!

Några nybörjar frågor;

Jag skulel vilja skapa en GTD applikation från scratch. Kan inget om programering dock om projektlednig så klart och absolut om området applikationen är avsedd för.

Vad skulle detta kosta? Vilka resurser skulle jag nehöva: programerare, program etc?
Tidsapekter? Kostnad?

Har någon här intresse för ett sådant projekt eller kan ge sin syn på detta projekt och hurvudida det är galet eller rimligt att ge sig in på...tar tacksamt emot förslag och hänvisningar.

mvh /D

För generell fråga att svara på. Du måste ange funktionsspecar, ganska detaljerat, preferenser för utvecklingsmiljö, önskat plattformsstöd, om det ska vara ett online/offline-program, om det finns något öppet ramverk/funktionsbibliotek etc som kan användas som utgångspunkt osv osv.

En väldigt vanlig uppfattning bland icke-programmerare är att arbetsinsatsen för utveckling ligger någorlunda jämnt fördelad mellan programmering idéarbete och annat som inte utgör programmering, men det är väldigt, väldigt ovanligt. Det är inte bristen på idéer som ligger bakom bristande funktionalitet, utan kostnaden för att genomföra idéerna.

Utgå från att en programmerare ligger på cirka 1000:- per timme, och om man då tänker sig att det går 1000 timmar, dvs. ett halvårs utvecklingstid så hamnar man på en miljon.

Ett annat alternativ är att utgå från den befintliga budgeten och så fråga några utvecklare hur mycket du kan få för det, och sen ta ställning till om det är värt det eller inte.

Sen beror det naturligtvis på om du inom dina företag har ett verksamhetskritiskt behov som inte kan uppfyllas av befintliga program, i såna fall kan ju även dyra skräddarsydda lösningar vara en god investering.

Min spontana tanke är att du förmodligen skulle vara mer betjänt av att välja ut något av de verktyg du provat där du ser att det sker en aktiv utveckling och sedan dela med dig av dina önskemål till det företaget, som då får ta ställning till om de kan införa de funktioner du saknar.

Tack för det Richard,

det var mkt svar nog på min öppna fråga.
Ser ut som om jag får undersöka världen av utvecklare helt enkelt och kolla vidare därifrån.
Teknisk spec kan jag göra utifrån slutanvändarens behov. Frågan är om detta räcker för att få en kostnadspec.

Vad gäller programfloran där ute så är det ju så att skräddarsydda lösningar kostar men som du säger kan vara väl värda investeringen. Upp till var och en så klart. Att förse en programleverantör med feedback och önskemål är en proces totalt utanför ens kontroll och utan några som helst garantier...Billigt och bra så klart.

Har du förslag för hur man bäst upphandlar utvecklare och i vilket språk en desktopapplikation (+iphone) i OS X miljö skulle göras?

1
Bevaka tråden