Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Platser i iPhoto; halvdant gjort?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tycker platser fungerar både bra och dåligt. Bra är gränsnittet, enkelheten etc. Dåligt är reslutaten.

När man söker får man upp förslag. Ville lägga till min kolonistuga t.ex. som ligger en kort bit utanför Angered, Göteborg. När jag söker på den adressen i Google Maps får jag rädd postnummer, och att den ligger i Göteborg. Men när jag söker på Angered i iPhoto, och sen drar nålen till rätt plats byts det till Mölndal. Och just Mölndal-delen går inte att få bort! Är ju värdelöst att ha i sorteringsläget, och helt fel då Mölndal inte ligger i närheten (relativt sett).

Tycker mest det är konstigt då iPhotos karta helt uppenbart bygger på Google Maps, och där får jag ju rätt resultat. Någon mer som upptäckt liknande? Eller som kommit på hur man kan skriva in kommun/region i efterhand?

Nä nu... Fastän jag lägger till fler ställen i Göteborg får jag bara upp Mölndal i sorteringsläget. Wtf? Helt värdelöst. Tur att bilderna från Gibraltar inte antas ligga i Mölndal, då vet jag ungefär felmarginalen...

Låter inget vidare! Jag har inte hunnit testa det så mycket själv, tappar sugen när jag ser att min gata fortfarande heter fel (felanmält för fem år sedan till kartproducenterna). Jag tänker mig att jag, när de till slut rättar namnet, har taggat massor av foton som helt plötsligt är fel, igen!

Nu har jag lagt in lite fler bilder, från iPhone med gpstagg... Det skulle jag inte gjort, fick just veta att flera av ställena jag varit på på sistone ligger mitt ute i Atlanten. Jag är särskilt imponerad över att ToysRus har en butik där, ungefär 300 sjömil söder om Island!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-01 09:10
Ursprungligen av akerstrom:

Nu har jag lagt in lite fler bilder, från iPhone med gpstagg... Det skulle jag inte gjort, fick just veta att flera av ställena jag varit på på sistone ligger mitt ute i Atlanten. Jag är särskilt imponerad över att ToysRus har en butik där, ungefär 300 sjömil söder om Island!

Tror just det problemet har att göra med en bugg i iPhone-gps:en som taggar foton så att de hamnar på fel sida av noll-meridianen.

aha, finns det någon fix?

Allvarligt; bara jag som får detta? Rensat bort all platsdata, byggt om biblioteket, men likförbannat; när jag väljer en plats i Göteborg dyker bara Mölndal upp i sorteringsvyn. Är översättaren från Mölndal? Funkar med Södertälje, Umeå etc, men allt inom Göteborg får jag till Mölndal. Någon som lyckats få det till Göteborg?

Mölndal sticker upp

Ursprungligen av Leftrustle:

Allvarligt; bara jag som får detta? Rensat bort all platsdata, byggt om biblioteket, men likförbannat; när jag väljer en plats i Göteborg dyker bara Mölndal upp i sorteringsvyn. Är översättaren från Mölndal? Funkar med Södertälje, Umeå etc, men allt inom Göteborg får jag till Mölndal. Någon som lyckats få det till Göteborg?

Jag får exakt samma problem med platser i Gbg. Söker jag upp en plats (adress) i gbg så står det rätt, men drar jag kartnålen något litet för att justera läget byts Göteborg ut mot Mölndal. Otroligt enerverande. Men på kommunhuset i Mölndal har de nog väldigt kul just nu.

Dock, det känns mer som en bugg på Googles kartor, än ett fel av Apple.

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-02-01 18:57

bor inte i Göteborg
Men visst har places mycket kvar innan det känns färdigt.
Mycket av det som man söker på i iPhoto hittar man inte medan man hittar det på första sökningen i googlemaps.

Har testat lite också men ja tyckte det fanns för lite orter i registret, kan dock beror på att jag mest fotar ute i skogen där saker heter konstiga namn Men sen var även sorteringen väldigt dålig och klumpig.. Som att dom har gjort det för enkelt och inte tänkt att man ska vilja ändra nåt.

Några uppdeteringar på detta så kanske det kan bli användbart...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-02 19:55

Vad är lättast ?

Att få hjälp av Apple eller flytta till Mölndal ?

Ursprungligen av obibobi:

Vad är lättast ?

Att få hjälp av Apple eller flytta till Mölndal ?

Båda alternativen är ett rent helvete!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-02 23:57

Jag får upp väldigt mycket platser känns det som, men jag måste alltid gå in först på "lägg till egna platser" och söka där. Kanske det även ni gör? Blev helt klart lite chockad innan jag förstod det, då inte ens staden Göteborg hittades!

Ursprungligen av Adzam 1:

Jag får upp väldigt mycket platser känns det som, men jag måste alltid gå in först på "lägg till egna platser" och söka där. Kanske det även ni gör? Blev helt klart lite chockad innan jag förstod det, då inte ens staden Göteborg hittades!

Jo, det måsta men. Och söker jag på min hemadress kommer det upp att den ligger i Göteborg, Västra Götaland. Lägger jag till den i Mina platser står det dock fortfarande f-cking Mölndal (som om någon någonsin skulle vela åka dit och fota...)

Bildbevis:

1
Bevaka tråden