Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trojan i CS4-crack

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sant eller falskt... lutar åt att verkligheten nu hunnit ikapp OSX

http://www.newsoxy.com/mac/article11627.html

Network security firm Intego has discovered another Apple Mac Trojan horse which is spreading itself through pirated copies of Adobe Photoshop CS4. When the Macintosh user runs the crack program to serialize the Adobe product, a Trojan horse is installed which compromises with network security and the computer.

"This new Trojan horse, OSX.Trojan.iServices.B, like the previous version, is found in pirated software distributed via BitTorrent trackers and other sites containing links to pirated software. OSX.Trojan.iServices.B Trojan horse is found bundled with copies of Adobe Photoshop CS4 for Mac," Intego said in a statement.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-01-28 22:38

Detta var väl för ett par dagar sedan att masken först försökts spridas med iWork hade också försökas via CS4 - är inget större säkerhets hot eftersom som användare så måste du bli lurad för att installera trojanen - denna sorts angrep är alla platformar sårbara för ( alla som låter användare installera program på sina datorer )

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-28 22:59

Nu är det ingen trojan i själva CS4 som rubriken antyder utan snarare i Cracket som följer med den torrent som laddas ner, den kan dessutom laddas ner fristående utan Adobes mjukvara.

Ursprungligen av Mattias L:

Nu är det ingen trojan i själva CS4 som rubriken antyder utan snarare i Cracket som följer med den torrent som laddas ner

Har ändrat rubriken nu.

/Mod

My friend got it :- /

Den ska vara mycket värre än iWork trojanen:

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-29 01:02

För att vara lite petig, den är inte "spreading itself", det är användarna som sprider den, och det är inte en mask, det är en malware (elak programvara) vilket inte är något nytt, elaka program har alltid funnits till alla plattformar.

Det nya är väl att den fått relativt stor spridning genom torrent-nätverken.

Jag tycker faktiskt att det är lite synd att OS X fått en image av att vara 'osårbar', det gör ju att alla drar väldigt stora växlar på den här typen av händelser, sen driver det ju säkert på ansträngningarna att komma fram med virus och annat till plattformen, dessutom väljer nog flera användare att inte skydda sig alls, inte med virusskydd och inte heller med försiktighet, systemet är ju 'osårbart'...

Men som alltid är det svårt att vara nyanserad i marknadsföring så Apple har ju inte direkt sparat på tillfällen att peka ut OS X som 'virus-fritt' och 'det händer inte på en Mac'

Ursprungligen av macmic:

Jag tycker faktiskt att det är lite synd att OS X fått en image av att vara 'osårbar', det gör ju att alla drar väldigt stora växlar på den här typen av händelser, sen driver det ju säkert på ansträngningarna att komma fram med virus och annat till plattformen, dessutom väljer nog flera användare att inte skydda sig alls, inte med virusskydd och inte heller med försiktighet, systemet är ju 'osårbart'...

Men som alltid är det svårt att vara nyanserad i marknadsföring så Apple har ju inte direkt sparat på tillfällen att peka ut OS X som 'virus-fritt' och 'det händer inte på en Mac'

Jag håller inte riktigt med, det är lite som att säga: Volvo, världens säkraste* bil är inte säker längre. Kör du den i tvåhundra femtio km/h rakt in i en bergvägg så skyddar den dig inte.

Om folk laddar ner skit så får de skylla sig själva, ett OS kan inte hållas ansvarigt för korkat beteende.

*volvo är säkert inte säkrast, men ni förstår säker hur jag menar.

Är det någon som vet vad den gör

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-29 07:48
Ursprungligen av akerstrom:

Jag håller inte riktigt med, det är lite som att säga: Volvo, världens säkraste* bil är inte säker längre. Kör du den i tvåhundra femtio km/h rakt in i en bergvägg så skyddar den dig inte.

Precis detta jag menade med att det är svårt att vara nyanserad i i marknadsföring, varken en dator eller en bil kan vara "säker" eller "inte säker", säkerhet är en gråskala, det är inte binärt.

@Hans hager: Den installerar en bakdörr som gör att skaparna av detta sedan kan använda datorn till vad de vill, de kan via den bakdörren installera vilken programvara som helst (förutsatt att programmet fick root-rättigheter vid installationen). Datorn blir en del av ett 'botnet' som sedan kan användas till vad som helst av den som kontrollerar det.

Vem var det nu som sa "Karma will destroy you, baby!"

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2009-01-29 12:49

Uppsnappat på ett annat forum:

Mac OS X-trojan sprids via fildelningsnätverk
Enligt uppgifter från säkerhetsföretaget Symantec har det nu dykt upp en ny trojan för Mac OS X som sprids via bittorrent. Trojanen är maskerad som en testversion av Iwork 09 och när den har infekterat en dator så öppnar den en bakdörr som kan användas av skurkar som vill stjäla privata uppgifter. Något som är anmärkningsvärt är att det faktiskt följer med en fungerande version av Iwork 09 vilket gör att många användare inte misstänker något fuffens.

Källa: Symantec

En sån här trojan är ju inget riktigt hot om man inte laddar hem piratad CS4. Dessutom, varför skaffar så många CS4? Bara för att det släpps en ny version av något måste tydligen många tanka den, slår vad om att knappt hälften av alla som tankar den inte behöver den, CS4 har inte många ändringar från CS3, man behöver bara CS4 om man arbetar i photoshop i princip varje dag.
Återgång, det här är inget verkligt hot mot OSX, sägs det inte att om du kopplar upp en dator med XP utan virusskydd till internet, får du virus på 5 minuter. Hörde det en gång iallafall, men jag tycker ändå att detta ställer följdfrågor, för de som vill skydda sig, vad finns det för virusprogram (helst gratis)?
ps, om detta står i någon annan tråd, linka, för jag hittade ingen.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Återgång, det här är inget verkligt hot mot OSX, sägs det inte att om du kopplar upp en dator med XP utan virusskydd till internet, får du virus på 5 minuter.

Myter behöver lite näring för att överleva. Så länge man uppdaterar kontinuerligt och inte stänger av brandväggen så måste man aktivt installera något för att få in skadlig kod i Windows. Största delen skadlig kod tar sig nog in just på detta sätt (torrents och dyligt). Sen att det finns mer skit till XP är en annan sak...

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

En sån här trojan är ju inget riktigt hot om man inte laddar hem piratad CS4.

Sant, men nästa gång så kommer den kanske i en tryggare fil och då åker icke piratare dit också. (Sen är det faktiskt ingen minoritet som laddar hem piratversion av PhotoShop, det är många många många som gör det.)

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Dessutom, varför skaffar så många CS4? Bara för att det släpps en ny version av något måste tydligen många tanka den, slår vad om att knappt hälften av alla som tankar den inte behöver den, CS4 har inte många ändringar från CS3, man behöver bara CS4 om man arbetar i photoshop i princip varje dag.

Håller inte riktigt med. CS4a är värt att uppdatera till om du slipper betala för programmet eller tjänar pengar genom att använda det. Älskar verkligen enigheten i nya gränssnittet. (sen vist du har rätt när det kommer till vissa version-uppdateringar, men CS3a till CS4a uppdateringen som helhet är värd att göra).

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Återgång, det här är inget verkligt hot mot OSX,

Hmm, kanske inte just nu, men nästan alla jag känner som har dator har PhotoShop installerat. Även de som aldrig använder det av någon anledning.
Photoshop har ju blivit ett program som tillhör de första man installerar då man skaffat ny dator ihop med MS Office.
Min erfarenhet är att det inte skiljer sig mellan Win eller Mac heller.

Sen kanske inte majoriteten på 99mac är så, men det finns ju människor som inte hänger här också.

Haha, jo, jag har också PS, men jag använder det, inte alltid, men jag använder det.

Men vem på detta forum har egentligen virusskydd installerat och igång(på mac då)? I så fall vilket? Jag undrar stort på det, inte många mac användare använder antivirus såvitt jag vet, men ifall någon gör det, vad finns det egentligen därute? (helst räknar jag bort norton)

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2009-01-29 17:49

Undra hur många av virus, malware, spyware osv skickas ut av antivirusföretagen själva?

Skulle inte vara förvånande om det är en ganska stor del.

Jag är övertygad om att användare använder det nya gränssnittet i CS4.

//Felix

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-31 22:02

Jag har faktiskt aldrig haft Photoshop på någon burk.

Det har varit Gimp och Pixelmator för mig!

Vänligen, Ylan, som heller aldrig haft någon trojan på någon burk. Dock drabbades han, på den gamla onda tiden, av virus på en mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-01 01:54

Antivirus installerat hær!

Ni som kør 10.5 har alla antivirus med i default installationen, bara schema lægga.

Ursprungligen av Lm:

Antivirus installerat hær!

Ni som kør 10.5 har alla antivirus med i default installationen, bara schema lægga.

Va? Hur då?

Ursprungligen av Lm:

Antivirus installerat hær!

Ni som kør 10.5 har alla antivirus med i default installationen, bara schema lægga.

????????

1
Bevaka tråden