Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriet exploderade!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, det här är en ren missnöjesdeklaration. Batteriet på min 17" MacBook Pro -07 exploderade plötsligt igår. Svällde upp som en ballong och sprack. Först blev jag rädd att det skulle läcka eller ta eld, men efter lite googlande fick jag klart för mig att det inte händer med den här batteritypen.

Idag ringde jag Apple Care och berättade vad som hänt, och snällt nog skulle de kontrollera om jag kunde få ett nytt batteri. Men tyvärr så hade garantitiden gått ut, så jag får köpa ett nytt.

Jag vet att sånt här händer om man har otur som jag, men det hindrar mig inte från att bli lite sur. Dessutom har en pixel dött, mitt på skärmen, och det ville dom inte göra något åt, inte ens under garantitiden.

Det känns inte bra. Ett exploderande batteri, hallå? Hela datorn höll på att bändas sönder under trycket. Jag är trogen Mac-fantast sedan länge, så det här svider lite extra.

Usch!

Om man ändå kunde få köpa ett batteri till rabatterat pris, eller få NÅGON slags tröst? Det hjälper ju inte direkt att batterifan kostar 1395:-

Jag har Applecare på min MBP men trots detta så ersattes inte ett trasigt batteri (dock inte uppsvällt, men helt utan laddningsförmåga).

illa. Jag måste tycka till och säga att löstagbara batteri är bättre..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-30 12:26

Att batteriet blir dålig med tiden är inget konstigt men att den sväller upp är inte normalt och Apple borde byta ut batteriet även om datorn har ingen garanti mer.

//Rob

Det låter som ett tillverkningsfel, annars skulle det inte hända så länge battieret inte utsatts för extrema förhållanden. Jag är ganska säker på att om du kontaktar Konsumentverket, så kommer de nog hjälpa dig att få antingen ett nytt batteri eller ersättning av Apple.

Man har 3 års reklamationsrätt på tillverkningsfel i Sverige. Kan NetOnNet byta flatkabel för displayen (tillverkningsfel, för klen så den sprack upp) på vår videokamera borde Apple ersätta ditt batteri.

  • Medlem
  • 2009-01-31 11:10

Mitt batteri till min MBP 17" -07 svällde också upp som en ballong, men det har inte spruckit (än). Jag har plockat ur det och använder datorn utan batteri.

Jag kontaktade Kullander för att kolla om det fanns någon återköpsrutin för kassa batterier, men de sa att den har gått ut.

Ett nytt batteri kostar runt 100 dollar utrikes.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-31 14:07

de kan inte neka dig!

ett tips skit i att ringa apple, gå istället till en apple butik som är "premium reseller" där kan det erbjuda dig service.. Många företag utnyttjar svenskars ovetande, du har RÄTT till nytt batteri 3 år gäller i Severige, dem kan inte neka dig det.

via telefon är det lite krångligt, men i en apple butik såsom macforum eller macoteket, så går det bra! det kan jag nästan lova!

  • Medlem
  • 2009-01-31 14:55
Ursprungligen av Esa:

de kan inte neka dig!

ett tips skit i att ringa apple, gå istället till en apple butik som är "premium reseller" där kan det erbjuda dig service.. Många företag utnyttjar svenskars ovetande, du har RÄTT till nytt batteri 3 år gäller i Severige, dem kan inte neka dig det.

via telefon är det lite krångligt, men i en apple butik såsom macforum eller macoteket, så går det bra! det kan jag nästan lova!

Jag blev nekad just på Kullander.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-31 15:27
Ursprungligen av Baron:

Jag blev nekad just på Kullander.

jaså? men i vilket fall stå i för du har rätten på din sida, jag lyckades med min iPod 40 GB, efter 15 månader, och det är inte bara tur, om man vet med sig att man har rätten på sin sida kan man övertala dem, gäller bara att formulera sig bra, vara lite arg nästan, men inte så att du ser löjlig ut..

i mitt fall blev utgången att jag fick ett presentkort på 4500 som var vad iPoden kostade då jag köpte den

åter igen lagen i Sverige ÄR att 3 års reklamationsrätt har man om skadan på produkten inte är orsakad av dig, såsom att du tappar den eller spiller något på den.

Om dem ändå vägrar kan ni höra av er till konsumentverket så kommer dem säga samma sak som jag, dock har dem lite mer makt än mig

Sverker, han skulle fixa det på 1 minut kl 21.00 en måndag

  • Medlem
  • 2009-01-31 15:32

Som privatperson kanske man kan hålla på så där, men min dator ägs inte av en privatperson.

Suger med batteriet, hur långt utanför garanti varu? :/

Fast å andra sidan:

"Lithium metal is flammable and potentially explosive when exposed to air and especially water, though it is far less dangerous than other alkali metals in this regard. The lithium-water reaction at normal temperatures is brisk but not violent. Lithium fires are difficult to extinguish, requiring special chemicals designed to smother them (see sodium for details)."

Source: Wikipedia
Jag menar batteriet blir varma, det är helt omöjligt att undkomma, tror däremot inte det är tillräckligt mycket för att skapa en explosion, men möjligen ett uppsvällande... Väntar på att min dator ska bli affekterad på sådant sätt.

Ah, och konsumentköpslagen täcker inte förbrukningsvaror dvs batterier, kan bli väldigt knepigt att få det till ett tillverkningsfel för det kan ju vara "förbrukat" speciellt efter garantin har tagit slut.

Sen så är väl 1395 inte så farligt, Jag menar jag snusar... det är 37kr varje dag (snusar lite mycket så räkna på varannan då) Det är 6750~.varje år.

1395/365 = 3,8kr per dag för att andvända batteriet... enligt mig så är det inte så farligt för en sådan underbar produkt.

Jus my 2 cents~.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-03 23:24

nej nu blir jag sur, ok de säger att det inte täcker batterier, men för guds skull, de skall inte explodera! ärligt talat, de kunde gått lite värre så datorn blev skadad med, det stod om det i aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article399290.ab

han fick en ny dator, detta var också batteriets fel, ett batteri där gjorde att han fick en helt ny dator, så det stämmer inte det med förbrukningsvara... ok om det funkar och folk klagar på batteritiden, men det är inte i samma forum som att den exploderar... jösses synd att du inte bodde i närheten jag hade gått in med datorn åt dig och fixat allt

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-03 23:52

Det är som esa säger. Om batteriet dör är normalt och Apple behöver inte ta ansvar för det men att den sväller upp och kan skada datorn är INTE normalt. Och ska bytas ut av Apple. Det har flera fått förut och det gäller att stå på sig. Klart är datorn 3 år gammalt kan man inte göra det men är den inom 3 år så skulle jag också flippa ut.

//Rob

Gå till mig och fixa datorn? ^^ Jag kan inte reparera batterier

Förstår vad du menar, men batteriet exploderade på riktigt? Dvs brännmärken och så?
Det jag trodde var att det svällde upp, vilket lithium faktist kan göra, låter mysko... men vafan gör man tvivlar på att dom på apple supporten har satt reglerna själva ^^

Lägg upp ett ärende hos Allmänna Reklamationsnämnden så har du ett nytt batteri snart - gratis. Det är ett tillverkningsfel och 3 år är lag. Punkt.
Några dagar efter att dom har fått en kopia av ärendet från AR så skickar dom ett nytt batteri - ty dom vill inte vara på AR's svarta lista som publiceras i media med jämna mellanrum. Dom ligger på denna svarta lista även om ärendet är under utredning och alltså inte ens har avklarats.

Fast så enkelt är det inte.

Du kan inte reklamera mjölk för att den mögglar efter 2,5 år.
Batterier ÄR förbrukningsvaror, så är det punkt slut.

Däremot om batteriet har blivit defekt INOM 3 år så kan det göras en undersökning.

Då kommer frågan hur lång tid _SKA_ det ta för att batteriet ska ta slut?

Sen så är det så att det ÄR en kemisk process i lithium-ion batterier som gör att de kan svälla upp, explodera är en helt annan femma så allt beror på vad som _EGENTLIGEN_ hände, tvivlar på att det blir en super-rättssak men en undersökning kommer göras om man reklamerar.

Definitivt värt ett försök om man vill käbbla om 1400kr.

Nej, det blir ingen undersökning. Företaget skickar nytt batteri även om dom kanske skulle "vinna" ett mål. Administrationen är mycket, mycket dyrare än ett batteri och dom vill inte ligga på svarta listan i minst ett år - kanske två år. Företagens policy är rationell; vägra nytt även om kunden kanske har rätt, men ge nytt direkt till dom få som orkar lägga upp ett mål hos Allmänna Reklamationsnämnden. Det är lönsamhet. realpolitik.

Jag rekomenderar att beställa en blankett hos AR - fylla i den - skicka in den och vänta. 14-30 dagar senare kommer ett nytt batteri på posten. Detta är jag helt säker på eftersom fallet är en gråzoon.

(batteri är ingen fäskvara - man kan köpa ett batteri och använda det 2 gånger för att sedan spara det i en garderob - om det sedan sväller och "exploderar# så är det ett tillverkningsfel. Att lithiumbatterier KAN svälla och smälla är givetvis irrelevant. Isåfall ska det tydligt informeras att sådant händer och att detta INTE ersätts.)

Ursprungligen av Mikkelinen:

Fast så enkelt är det inte.

Du kan inte reklamera mjölk för att den mögglar efter 2,5 år.
Batterier ÄR förbrukningsvaror, så är det punkt slut.

Däremot om batteriet har blivit defekt INOM 3 år så kan det göras en undersökning.

Då kommer frågan hur lång tid _SKA_ det ta för att batteriet ska ta slut?

Sen så är det så att det ÄR en kemisk process i lithium-ion batterier som gör att de kan svälla upp, explodera är en helt annan femma så allt beror på vad som _EGENTLIGEN_ hände, tvivlar på att det blir en super-rättssak men en undersökning kommer göras om man reklamerar.

Definitivt värt ett försök om man vill käbbla om 1400kr.

Fast du kan inte spara ett lithium-ion batteri i en garderob, då kommer du tappa effekt eftersom det inte är under "optimal conditions"(Min svenska är inte perfekt ).

Fast det är troligen så som du säger, för Apple är ett batteri ingenting jämnfört med en svartlista på ARN, det tror jag också starkt på, så den punkten håller jag med dig om

Fast sen så är det ju så att man kan ju förfan inte köpa vad som hellst å gnälla om att något reagerade kemiskt så som metallen gör.

Mjölk kanske var ett dumt exempel, men ska du märka ord så gör så.
Men du vet lika väl som jag att hårddiskar snurrar och blir lästa, dvs dom KOMMER dö ut, batterier laddas inte upp förevigt eftersom det är OMÖJLIGT, hade det gått att få ett batteri som räcker i en oändlighet hade vi löst rätt mycket av världsproblemen, så jo de räknas som förbrukningsvaror.

Däremot så tycker jag personligen det är nice av apple att köra lithium ion för miljöskäl istället för att satsa på stenhårda superbatterier.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-20 00:06

Fast aldrig i livet att ett batteri som sväller skall falla inom ramen för "slitage". Är som att säga att om hjulen faller av på din 2,5 år gamla bil så är det "slitage". Vad som däremot är slitage är däcken som har begränsad livslängd, och så har även batteriet i form av att det tappar laddningskapacitet.

Allmänna reklamantionnämnden säger jag, helt klart. Apple har inte en chans och de skall snarast vara glada att de inte tvingas ersätta hela datorn.

1
Bevaka tråden