Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CS4 - antal användare per licens?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-31 12:52

Hej!

Funderar på att skaffa nya CS4-paketet Premium Design Collection.
För CS3 kunde man tidigare ladda programmet i två datorer och använda samtidigt för samma licens, men det framgår inte av dokumentationen hur det är för CS4 - någon som vet?? Det finns ju något som heter 'volymlicenser', men det verkar ju bara vara lönsamt för riktigt många användare på en och samma gång.:tveksam:

  • Medlem
  • 2009-01-31 13:33

Adobes licenshantering är ett besvär för oss med stora volymer.

Annars gäller väl en licens per samtidig användare och desktop plus laptop. En person får alltså ha en installation på en stationär och en bärbar dator. Tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-31 13:43

Hm, isåfall har ju programmet blivit dubbel så dyrt i ett enda slag (om man bara använder det i stationära datorer)...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-31 13:55

Mja - dubbelt så dyrt har det ju inte blivit. En licens har alltid gällt en användare. Däremot får du ha samma licens installerad på två datorer. Detta för att du exempelvis ska kunna använda samma licens på kontoret och hemma eller på en stationär dator och en bärbar.. Men som sagt - en licens - en användare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-31 14:19
Ursprungligen av darwin:

Mja - dubbelt så dyrt har det ju inte blivit. En licens har alltid gällt en användare. Däremot får du ha samma licens installerad på två datorer. Detta för att du exempelvis ska kunna använda samma licens på kontoret och hemma eller på en stationär dator och en bärbar.. Men som sagt - en licens - en användare.

Ja, och jag har ju två datorer som jag vill använda programmet i, precis som jag har haft det för CS3 (en i min Mac Pro och en i min iMac) - alltså har det blivit dubbel så dyrt för mig då jag nu måste skaffa dubletter av programmet! varför dom har begränsat det till att gälla en stationär och en bärbar begriper jag inte - måste ju få vara valfritt, för det kan ju inte spela någon roll för programtillverkaren så länge licensen just är begränsad till en användare och två VALFRIA datorer!

  • Medlem
  • 2009-01-31 14:55
Ursprungligen av Clavius:

Ja, och jag har ju två datorer som jag vill använda programmet i, precis som jag har haft det för CS3 (en i min Mac Pro och en i min iMac) - alltså har det blivit dubbel så dyrt för mig då jag nu måste skaffa dubletter av programmet! varför dom har begränsat det till att gälla en stationär och en bärbar begriper jag inte - måste ju få vara valfritt, för det kan ju inte spela någon roll för programtillverkaren så länge licensen just är begränsad till en användare och två VALFRIA datorer!

Jag vet inte om det är så. Det kan mycket väl vara som du själv säger, en hemma och en på jobbet för samma användare.

Ursprungligen av Clavius:

Hej!
...För CS3 kunde man tidigare ladda programmet i två datorer och använda samtidigt för samma licens..

Samtidig användning har aldrig varit tillåten.

Här är utdrag ur licensvillkoren för CS4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-31 15:35
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Samtidig användning har aldrig varit tillåten.

Fast den har varit tillåten för samma användare enl. nedanstående utdrag ur licensvillkoren, med den skillnaden att de nu då verkar ha begränsat till att man dessutom inte kan köra programmet samtidigt i två datorer - utan du får stänga av
det ena när du skall starta det andra. Med CS3 var det inga problem med att använda
programmen samtidigt i två skilda datorer under förutsättning att användaren var en och samma person (dubbelkollade detta också då med Adobes support, vilket jag nog får göra igen på måndag och se hur det är med CS4... har de alltså begränsat detta ytterligare så är det bara sorgligt hur de tänker).

Hursomhelst är det ändå märkligt att de inte erbjuder inköp av en programvara med olika antal licenser, beroende hur många datorer (eller användare) som delar på detta. Ett rabatterat system som skulle öka merförsäljningen och undangräva alla otillåtna sätt att använda programmet på!

Citat:

2.4 Användning på bärbar Dator eller Hemdator. Med förbehåll för de viktiga begränsningarna angivna i avsnitt 2.5, får den huvudsakliga användaren av den Dator där Programvaran är installerad enligt avsnitt 2.1 (”Huvudsaklig Användare”) framställa ett andra exemplar av Programvaran för sin exklusiva användning på antingen en bärbar Dator eller en Dator som är placerad i vederbörandes hem, under förutsättning att Programvaran på den bärbara Datorn eller hemdatorn inte används samtidigt som Programvaran på den primära Datorn. Du kan behöva kontakta Adobe för att framställa ett sådant andra exemplar.

Det är mycket bättra att inte gissa om sådana här saker. Läs licenseavtalet. Det står tydligt vad som gäller.

http://www.adobe.com/products/eulas/#desktop

Edit: Richard han före. Mitt utdrag kommer från InDesign CS4.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-31 15:55

Varför i hela fridens namn behöver du köra programmen samtidigt i två olika datorer? Du har väl bara en röv och ett huvud?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-02 21:51
Ursprungligen av hugin:

Varför i hela fridens namn behöver du köra programmen samtidigt i två olika datorer? Du har väl bara en röv och ett huvud?

Hahaha!!! Underbart (vilken kommentar!):D

Jo, jag har en liten firma och bor också i direkt anslutning till mina arbetslokaler.
Inte för att det är något 'Big Deal', men jag tycker det är småbökigt att behöva stänga av ena programmet i en dator bara för att jag skall sitta och redigera privata semesterbilder i en annan. Vissa dagar hoppar jag ju mellan arbetet och det privata... Jag tycker det bara verkar helt fånigt, om nu Adobe ändå tillåter att man använder programmet i två datorer.

Om man nu inte kan det och måste betala fullt pris för två licenser, så är det ju som det är med det - men jag tror ändå att jag då 'backar tillbaka i tiden' och börjar använda t.ex. Photoshop 7 eller CS 1 igen - de programmen räcker full för det jag skall göra privat. I firman däremot behöver jag alltsomoftast det senaste...

Men jag skall prova på egen hand i helgen som kommer och se hur det fungerar med de olika programversionerna i två exemplar! Vill ni ha en fullskalig utvärdering?

Om du vill köra det på två datorer och hoppa som en skottspole mellan de två ligger det säkert inom det tillåtna

Det är väl bara att prova, för bövelen! (och kuta fram och tillbaka enligt Richards metafor ovan... )

Men du har missförstått det hela. Det finns inte någon teknisk funktion som kollar om programmet är igång någon annanstans, eller något i den stilen. Det som finns är ett aktiveringsförfarande som gör att du inte kan aktivera programmet på fler än två datorer, men rent tekniskt finns det inget som hindrar att båda de aktiverade kopiorna körs samtidigt, men rent licensmässigt är det alltså inte ok.

En installation på arbetsplatsen och en hemma är vad som gäller när jag pratade med Adobe senast. Och, som påpekat, får egentligen bara en av installationerna användas i taget då licensen är låst till en användare.

Aktiveringen av installation 1 är inga problem via Internet men installation 2 måste du ringa in för att få igång. Så var det i alla fall sista jag gjorde detta (2004).

Ursprungligen av Oberfunker:

En installation på arbetsplatsen och en hemma är vad som gäller när jag pratade med Adobe senast. Och, som påpekat, får egentligen bara en av installationerna användas i taget då licensen är låst till en användare.

Aktiveringen av installation 1 är inga problem via Internet men installation 2 måste du ringa in för att få igång. Så var det i alla fall sista jag gjorde detta (2004).

I så fall hade programmet redan installeras på (fler än två) datorer, för det är inga som helst problem att installera på två, krävs inte att man ringer in. Jag installerar mina CS-program, både CS3 och CS4, på både min Tiger– och min Leopard-maskin.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

I så fall hade programmet redan installeras på (fler än två) datorer, för det är inga som helst problem att installera på två, krävs inte att man ringer in. Jag installerar mina CS-program, både CS3 och CS4, på både min Tiger– och min Leopard-maskin.

Så var det, som sagt, 2004 = CS enligt Adobes support i alla fall. Kan iof ha med en bristande uppkoppling att göra. Minns inte riktigt hur jag hade det med det i min tyska lägenhet ...

Bra om det inte behövs i alla fall. Smidigt att kunna jobba hemifrån!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-04 22:02

Då känner jag att jag har fått svar på min fråga - tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-20 17:09

Jag har en viss irritation för tillfället, jag har flyttat min HD från en MBP till en MB, när min MBP är på reparation, och nu kan jag inte starta CS3. Och jag kan inte återgå till min MBP och avaktivera licensen för att aktivera den i MB?

RR var är du? när man behöver dig?

/Tangen

Adobe håller på att göra licenshanteringen för besvärlig. Visst det piratkopieras, men att göra det besvärligt för de som köpt en licens är bara dumt. Sen de som piratkopierar kommer alltid runt alla hinder. Så varför vara så korkade emot ärliga kunder? Förstår inte hur de tänker längre.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2009-03-14 17:27

Jag har en sk student license till photoshop cs4 och där står det att man får installera på upp till 2st datorer samtidigt. Antagligen för att kunna ha en på laptop och en på stationär som den fattiga studenten köpt genom sms lån.

1
Bevaka tråden