Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

få datorn att starta mail appen "dolt" i Space #4

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falun
  • 2009-01-31 08:49

Hej alla glada macanvändare!

Har precis fått min första mac efter 10 års PC användning. Spännande är det måste jag säga! Efter 4 dagars användning så börjar jag ställa mig själv frågan varför jag inte bytt tidigare.. allt är fan lite bättre

Har dock en lite fundering kring Spaces.

Jag har lagt upp de på följande vis:
Space #1: Huvudfönster, surfar och gör de mesta där.
Space #2: Extra huvudfönster
Space #3: Transmission och andra fildelningsprogram
Space #4: Mail, iCal
Space #5: Msn och andra chatprogram
Space #6: Spotify och musikprogarm

Har låst alla dom programmen till sina spaces så när datorn startar har jag lagt in
att följande program ska starta automatiskt:

Mail, Spotify, iCal och MSN.

Min fundering är kan jag få alla dom programmen att starta i sina spaces utan att datorn visar de.. lite störande att den hoppar mellan alla spaces när programmen startas och att den till slut stannar på space4, eftersom mail öppnas sist.

Jag skulle vilja ha det så att alla programmen startas i sina spaces utan att det syns och att den är kvar på Space 1 under uppstarten så man inte behöver gå tillbaka till space 1 de första man gör när man startat datorn..

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Tacksam för den hjälp jag kan få!

Mvh Anders

  • Medlem
  • 2009-01-31 10:05

Välkommen!

Frågan är bra och lurig. Jag vet inget annat än att spara in det sista steget du nämnde; manuellt gå tillbaka till Spaces #1. Men det är inget bra svar:

Lägg till Safari sist i listan för autostart (och lås det till Spaces #1, vilket du redan verkar ha gjort). Då slipper du i alla fall byta manuellt.

Flytta även i autostart-listan så dina progrogram startar i Spaces-ordning så slipper du hoppandet och kan se det lite som en "slide show".

Alltså: Starta datorn, gå och kamma dig, surfa

  • Medlem
  • Falun
  • 2009-01-31 10:14
Ursprungligen av DrDip:

Välkommen!

Frågan är bra och lurig. Jag vet inget annat än att spara in det sista steget du nämnde; manuellt gå tillbaka till Spaces #1. Men det är inget bra svar:

Lägg till Safari sist i listan för autostart (och lås det till Spaces #1, vilket du redan verkar ha gjort). Då slipper du i alla fall byta manuellt.

Flytta även i autostart-listan så dina progrogram startar i Spaces-ordning så slipper du hoppandet och kan se det lite som en "slide show".

Alltså: Starta datorn, gå och kamma dig, surfa

Tack för tipset med att anordna startlistan efter spaces, de där med slideshow låter ju helt klart roligt haha
ska lägga in safari på Space 1 och starta de gömt så borde den ju hoppa tillbaka till space 1 och skrivbordet cleant.

Får bli så tills de kommer en bättre lösning!

Mvh Anders

  • Medlem
  • 2009-01-31 10:11

Jag använder inte autostart själv så jag har inte testat skillnaderna i att kryssa i rutan "Göm" i autostartlistan. Du hittar den under Systeminställningar->Konton->Startobjekt
Testa och återkom eller vänta några minuter så har säkert någon som vet mer uttalat sig.

  • Medlem
  • Falun
  • 2009-01-31 10:16
Ursprungligen av DrDip:

Jag använder inte autostart själv så jag har inte testat skillnaderna i att kryssa i rutan "Göm" i autostartlistan. Du hittar den under Systeminställningar->Konton->Startobjekt
Testa och återkom eller vänta några minuter så har säkert någon som vet mer uttalat sig.

Har provat att klicka i Göm och dåstartar den programmet dolt.. den lilla pricken udner programmet i docken tänds om du förstår. allt är lite ovant så vet inte riktigt hur jag ska förklara.

förresten, vet du varför jag ibland nekas cmd + h? ibland är det alternativet grått och ibland fungerar de.. beror inte på programmet heller för de har hänt med safari flera gånger.

Mvh Anders

1
Bevaka tråden