Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör jag min dator synlig?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-30 20:44

Hej!

Jag har en imac som jag vill dela ut filer på till min trådlösa mediaspelare Kiss DP-600. Den är ansluten till internet men hittar inte min dator.

Brandväggen verkar vara avstängd.

Vad att göra? (Jag är inte så haj på det här med nätverk.)

Hur vill en Kiss DP-600 ansluta till ett nätverk? Över Wifi hänger jag med på, men sedan då?
FTP?

Kollade lite:
Om produkten
Kiss DP-600 är en dvd-spelare med trådlös nätverksanslutning. Förutom vanlig dvd-uppspelning kan enheten även spela upp hd-filer och tack vare nätverkskopplingen kan man via internet få tillgång till såväl väderrapport som webradio och andra nättjänster. Nätverksanslutningen sker via ethernet 10/100 base t eller trådlös 802.11g. Bland de videoformaten som stöds märks windows media 9 hd, divx hd, mpeg/2/4 och nero digital. Ljudmässigt stöds såväl wma som mp3 och ogg vorbis. DP-600 kan läsa såväl dvd+-r/w som mp3-cd och filer från usb2-enheter. Anslutningsmässigt finns scart, hdmi, komposit, s-video och komponent. Spelarens dimensioner är 435(b)x75(h)x325(d) mm.

Skall kolla lite på Kiss hemsida

Laddade ner manualen.

Player Setup/Network/ välj Wireless
Ställ den i DHCP-läge ( då behöver du inte pilla med IP-nummer och sånt)
Du måste troligen logga in på nätverket och ange
1) Vilket nät
2) lösenord
Allt ovan enligt sidan 24 i svenska manualen

Enligt vad jag kan begripa på sidan 7 om Nätanslutning så behöver du ett program i datorn
"KISS Maclink" i din dator.

Har du den i?

finns att tanka ner här annars:

http://www-se.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_CASupport_C2&childpagename=SE%2FLayout&cid=1175237399565&packedargs=sku%3D1150491211981&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=9956511981B09&displaypage=nodata#versiondetail

Senast redigerat 2009-01-30 23:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-30 23:02

Ja, så långt som du skrivit har jag lyckats. Verkar bara konstigt när jag ska välja host/värd. Borde inte min dator dyka upp då?, typ mitt namn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-30 23:05

Jo , jag har laddat ner det programmet men det funkar inte. Vill inte starta upp.

Får felmedd. "Programmet har oväntat avslutats..."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-30 23:06

Ska man kanske prova något annat program för att dela ut?

I övrigt får jag nog hänvisa till manualen. Den är föredömligt skriven,
på svenska och tar upp steg för steg precis hur du skall göra.
Den visar illustrationer hur du skall dra tåtar i alla tänkbara fall.

Men om Maclink smäller när du startar det så är det ju lite tufft...

"prova ngt annat?" Ja, inte fan vet jag vad det skulle vara.
Vi vet ju inte ens vilket protokoll som den förutsätter att datorn skickar över det hela med.

Maclink är ju det som löser utdelningsbiten.

Vad har du för OSX-version ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-30 23:17
Ursprungligen av Goflorp:

Men om Maclink smäller när du startar det så är det ju lite tufft...

Ja. Är det något som jag ytterliggare borde ställa in på macen, tror du. Han jag köpte dp-600 av pratade om att jag kunde köra i andra typer av "filesharing program" typ som detta http://us1.samba.org/samba/ .

Han pratade också om något kommunikationsgränssnitt som hette smb.

Trodde bara att min dator skulle dyka upp även om jag inte installerat något program. (Alltså att jag inte skulle komma åt något men att den i varje fall skulle vara synlig.)

Ursprungligen av Dan Ö:

Ja. Är det något som jag ytterliggare borde ställa in på macen, tror du. Han jag köpte dp-600 av pratade om att jag kunde köra i andra typer av "filesharing program" typ som detta Samba - opening windows to a wider world .

Han pratade också om något kommunikationsgränssnitt som hette smb.

Trodde bara att min dator skulle dyka upp även om jag inte installerat något program. (Alltså att jag inte skulle komma åt något men att den i varje fall skulle vara synlig.)

OK, Samba. Då vet vi det.
'
Prova!

Starta Systeminställningar
KLicka på "Delning"
Kryssa i "Fildelning", klicka på "Alternativ"
Kryssa i "Dela filer och Mappar med SMB"

Du får också ange VAD du skall dela ut. - Vilka mappar.
Dela INTE ut hela datorn, det är nog en säkerhetsrisk.

Lite osäker på brandväggen, om du måste öppna portar där. Tror nog det skall gå med automatik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-30 23:26

Hmm. Försöker hitta ifall programmet finns till mac...

Ursprungligen av Dan Ö:

Hmm. Försöker hitta ifall programmet finns till mac...

Vilket program?

Samba?
det är ju bara ställa in SMB-delning i Systeminställningar i Macen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-30 23:38

Aha! Du förstår, detta är första gången...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-30 23:39

Ska testa..

Äh, det var nog jag som var dålig på att förklara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-30 23:54

Funkar fortfarande inte. Känns inte som att jag lyckas ansluta. Om jag fattar det rätt så visar inte spelaren upp min ip adress.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-30 23:56

Den adressen som står i spelaren stämmer inte med den adressen som står i mina nätverksinställningar. Mkt konstigt för att jag är ganska övertygad om att jag är ansluten till mitt nätverk och inte nån av mina grannars. (Som för övrigt är låsta)

Du konfigurerar väl din dator genom DHCP ( Att routern/bredbandsmodemet delar ut adresser).
Om du då ställer in Kiss-lådan på att ta IP från DHCP så är ju den biten klar.

Sedan skall du ansluta in på nätverket.
Troligen måste du inte bara ange lösenordet utan också kryptering (WEP, WPA, WPA2 etc)

Sedan blir det väl till att ansluta till de delade sakerna, då blir det ju lösenord etc till Sambadelningen.

Rör inte ihop ansluta till det trådlösa nätverket med delningen av filerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-31 00:11
Ursprungligen av Goflorp:

Du konfigurerar väl din dator genom DHCP ( Att routern/bredbandsmodemet delar ut adresser).
Om du då ställer in Kiss-lådan på att ta IP från DHCP så är ju den biten klar.

--Detta tror jag att jag är med på. Det ska vara ok.

Sedan skall du ansluta in på nätverket.
Troligen måste du inte bara ange lösenordet utan också kryptering (WEP, WPA, WPA2 etc)

- Har stängt av alla sådan här saker. Kiss spelaren kommer också i sig själv ut på nätet.

Sedan blir det väl till att ansluta till de delade sakerna, då blir det ju lösenord etc till Sambadelningen.

-Hittar ingen sådan förfrågan om lösenord. Tror inte heller att jag ställt in något.

Rör inte ihop ansluta till det trådlösa nätverket med delningen av filerna.

Upptäckte precis några instruktioner på hur jag ska uppdatera programvaran i spelaren, lyckades inte sist men jag gjorde nog inte rätt. Ska nog göra ett försök.

Nu börjar jag skela här av trötthet.

Det finns säkert andra som är piggare än mig som ramlar förbi här...

Jag springer förbi imorrn igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-31 00:25

Jag känner detsamma. Tack så långt!!

Ursprungligen av ~~~:

fan så fort man skriver nåt så blir man ju utkickad .. som inte relaterar till era verktyg även om det e det samma som för en på linux .. jag börjar fan trötta på er snögubbeMentalitet här .. smällt ner lite och så får ni ev värme ytterliggare .. så kanske det kommer vettiga svar med .. hoppsan!

Problemet är väl att du så sällan skriver något som jag överhuvudtaget begriper när du använder ett egenuppfunnet interpunktionssystem och satsbyggnad.
Sedan när vi har problem här så dyker du upp och skriver TVÅ inlägg med en smiley i vardera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-01 22:11

För att uppdatera lite, det går inte så bra här. Spelaren vill inte ta emot uppdateringarna. Läste på något forum att pc-link inte funkar med os leopard. Finns ett ersättningsprogram som heter maclink, men som inte heller vill funka. Försöker dela ut med smb som diskuterat ovan men inget lyckat resultat.
Börjar kännas lite mörkt här...

Ursprungligen av Dan Ö:

För att uppdatera lite, det går inte så bra här. Spelaren vill inte ta emot uppdateringarna. Läste på något forum att pc-link inte funkar med os leopard. Finns ett ersättningsprogram som heter maclink, men som inte heller vill funka. Försöker dela ut med smb som diskuterat ovan men inget lyckat resultat.
Börjar kännas lite mörkt här...

Pc-link SKALL väl inte funka iom att det är ett Windowsprogram va?
Maclink, det KAN ju vara att det har problem med Leopard.

Du får väl bära iväg den här väldigt PC-tillvända grunkan till någon kompis som har PC, ladda ner och intsallera, sedan uppdatera lådan.

Annars verkar det vara så, du har köpt en väldigt "PC-aktig" produkt.

Jag har själv varit med om det, främst då på GPS-sidan. Man måste bära iväg till en PC och uppdatera kartor etc - om man inte ville installera PC-emulering i Macen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-01 22:17

Det enda jag inte riktigt kan köpa är att när jag ska välja host eller värd så stämmer inte riktigt ip adressen med den som min dator har. Verkar konstigt, är dock helt säker på att jag är ansluten till mitt nätverk och inte någon annans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-01 22:23

-Jo, dumt nog så har de döpt macversionen även till "pc link".

-Maclink råkar vara en programvara, som jag fattar det, som egentligen hör till någon annan äldre modell men som enligt en del funkar. Men när jag laddar det så öppnas programmet, (liksom för en del andra), bara som ett textdokument.

-Det där med pc/windows emulering verkar ju också vara ett alternativ, men suck, man vill ju inte. Fanns ju ett skäl till varför man köpte en mac.

1
Bevaka tråden