Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Power Mac G4 1Ghz bra köp?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-08 11:05

Funderar på att komplettera min iBook 500 med en stationär. Har kollat runt lite och blivit intresserad av Power Mac G4 1Ghz (ligger bra i pris 15.200 ink moms med Mecenat kort!). Är det ett bra köp? Håller den ett par år? Har hört mycket om "ljudnivåer" m.m.
Jobbar mest med text, lite bild och video.

  • Medlem
  • 2003-04-08 11:15

Som alltid så är instegsmodellen lite enklare än de andra. I det här fallet så har den lite långsammare minne, mindre cache, mindre hårddisk och sämre grafikkort. Det är väldigt svårt att sia om ifall den kommer stå sig bra. Om Apple släpper den beryktade "G5", så kan allt ställas på ända, men det gäller då alla modeller.

Det är helt säkert en bra maskin, och ljudnivån på den modellen är väl lägre än de med dubbla processorer?

  • Medlem
  • 2003-04-08 16:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Som alltid så är instegsmodellen lite enklare än de andra. I det här fallet så har den lite långsammare minne, mindre cache, mindre hårddisk och sämre grafikkort. Det är väldigt svårt att sia om ifall den kommer stå sig bra. Om Apple släpper den beryktade "G5", så kan allt ställas på ända, men det gäller då alla modeller.

Det är helt säkert en bra maskin, och ljudnivån på den modellen är väl lägre än de med dubbla processorer?

Är det inte samma fläktar? Eller går dom på lägre varv på 1Ghz:aren?

Enligt en kille på franska MacBidouille är 1 Ghz singel snarare MER högljudd än den nya dual 1,25 Ghz.

Du kan läsa mer här. Det går ju alltid att skapa en usel översättning med hjälp av Babel Fish om man inte läser franska.

Jag har själv en 1 Ghz singel, och hade förhoppningar om att den skulle vara ganska tyst eftersom den bara har en processor. Men så är det inte alls.

När jag första gången startade den blev jag smått förtvivlad över att den var mer högljudd än min gamla 233 Mhz iMac, men efter ett tags användande har jag märkt att det är en annan "kvalitet" på ljudet, som gör det mindre påfrestande, trots att det är starkare.

En sak jag inte hade väntat mig är att fläkten går i samma hastighet hela tiden, oavsett om datorn bara står eller om jag ser till att belasta processorn hårt under en längre tid. Apple såg ju till på den tidigare modellen att fläkten inte skulle gå mer än nödvändigt, om jag förstått det rätt. Jag trodde de skulle behålla den varierande hastigheten.

Jag är rätt känslig för ljud, och därför lite tveksam - kanske det hade varit bättre med en tyst iMac?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-10 09:32

Ok. Det verkar som det där med fläktarna är ett "aber". Hoppas dom kommer på nått sätt att lösa detta. IMac? verkar rätt ok för mig, men man är ju lite sugen på att kunna bygga ut, uppgradera och det verkar lite si och så med det på IMac?

1
Bevaka tråden