Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk med Mac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-04-08 15:55

Hur funkar det med nätverk och mac? Jag har ett nätverk på jobbet med Macar men ena datorn hittar inte våran GEMENSAM ( nätverk datorn ), hur ska jag gå tillväga?

Du får allt berätta lite mer än så för att vi ska kunna hjälpa dig.

Är det ett rent Mac-nätverk? Eller ett blandat PC/Mac?

Har ni en Windows-server? Funkar nätverket mellan macarna?

Vad är det för system på macarna? OS X eller OS 9.x?

Om 9:an, är TCP/IP aktiverat i kontrollpanelen osv...

  • Medlem
  • 2003-04-09 09:01

Vi har ca 12 st iMac:ar som har internet och en anslutning till en gemensam Mac G4. Men en av datorerna har ingen anslutning till G4:an så det är det jag undrar, internet funkar men hur kan jag lägga till en nätverks hd?

  • Medlem
  • 2003-04-09 09:02

Vi använder OS 9,2

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-04-09 09:44

Kolla så att Äpplet->Inställningar->Appletalk är inställt på Ethernet. Kolla även i inställningsraden eller Väljaren att Appletalk är påslaget.

Om så är fallet borde du kunna hitta servern i Väljaren.

  • Medlem
  • 2003-04-09 09:47

Okay, sk ta och testa det...

Nu har jag en fråga till... Vi har en mac (g3) till och jag skulle vilja använda den som nätverks hd, hur ska jag gå tillväga? först kopplar jag in den i nätverket, men hur ska jag configuera det från att min andra dator hittar den?

Gå till Äpplet->Inställningar->Fildelning och aktivera denna. Lägg till användare.

Välj sedan vilken HD som ska delas ut. Klart!

Saknas kanske lite detaljer men jag har inte jobbat med nian på två år så jag kanske har glömt något...

Senast redigerat 2003-04-09 15:19
  • Medlem
  • 2003-04-09 14:36

Ska ta och testa, thnx

1
Bevaka tråden