Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rengöra/byta fläkt på MacBook, hur krångligt är det?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2009-01-15 11:47

Har köpt en Macbook begagnad som visade sig vara i sämre skick än säljaren förmedlat. Förutom två små tryckskador på skärmen (som iofs främst syns vid boot och mot ljus enfärgade bakgrunder) så låter fläkten som en träskbåtsfläkt med rassel och annat oljud. Närmare bestämt så här:

http://www.youtube.com/watch?v=RyM7QdHqCPU

Datorn är en Macbook 13.3" Black, Intel Core Duo 2GHz, 2GB RAM, 80GB HD, Remote, Mac OS X Tiger, Orginalkartong och laddare. Jag betalade ca 4500 och säljare har erbjudit mig kompensation för 300kr för tryckskadan. Nu när jag också upptäckt fläktproblemet ställer jag mig frågande till hur bra affär det här egentligen är och hur bökigt är det att komma till rätta med fläktproblemet? Borde jag skicka tillbaka datorn istället? Tacksam för synpunkter!

Har exakt samma problem med en vit MacBook 2,0 jag införskaffat.
Försökt att göra rent fläkten, fast utan resultat. Har nu kommit över en begagnad fläkt, och tänker göra ett byte i hopp om att det skall lösa problemet.

Edit:
För att svara på din fråga. Finns en guide på ifixit.com hur man plockar isär MacBooken. Inte speciellt krångligt, om man vågar skruva lite

  • Oregistrerad
  • 2009-01-15 12:22

Någon som har koll på vad det kostar att få detta fixat av Apple?

  • Oregistrerad
  • 2009-01-15 13:02

Hittade en till tryckskada på skärmen.. nu åker den tillbaka till säljaren

EDIT: Säljaren erbjöd 1200kr i rabatt så då slog jag till. Nu ska jag bara lämna in den på service för fläkten.

Senast redigerat 2009-01-15 14:52
  • Oregistrerad
  • 2009-01-29 19:18

Köpte ny fläkt på ebay och gjorde bytet själv istället. Var extremt metodisk och la alla skruvar i formation med en lapp som visade var de skulle sitta osv. Tog rätt lång tid eftersom jag var så försiktig men nu är det gjort Passade på att ta bort kylflänsen och rengöra den med elektronikrengöring. La sedan på ett tunt lager med nyinköpte Arctic Silver 5 för bästa värmeledningsförmåga och bytte slutligen fläkten mot den nya. Det var rätt trångt med kablarna på höger sidan om fläkten men det gick till slut. Temperaturerna är bättre och missljudet är helt borta. Däremot hör jag något annat blåsande ljud som jag först trodde kom från fläkten men som hörs mest över hårddisken.. att diskar knarrar och har sig är jag van vid men blåsljud? Hmm..

Ursprungligen av Iphone77:

Köpte ny fläkt på ebay och gjorde bytet själv istället. .

Hur mycket betalade du?

  • Oregistrerad
  • 2009-01-29 23:52

Det var disken som lät.. testade att montera ur den och starta ut, helt tyst. Dags att köpa ny disk med andra ord

Roligt med uppföljning, iPhone77!

För att citera käre Jobs "this really screams"

  • Oregistrerad
  • 2009-01-30 18:36

ca 200kr för fläkten.

Köpte själv en begagnad fläkt här på 99 för ca 250kr. Kändes som en helt ny datorn när det blev tyst

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-27 19:20

Var på ebay köpte du fläkten? Jag är intresserad av att handla en med.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-27 19:43

Jag köpte av den här säljaren:
http://myworld.ebay.com/phil8409/

Och här är auktionen jag vann:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170294568879

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-03-02 19:52

Tack, ska kika lite där då.

  • Medlem
  • Warszawa
  • 2009-03-22 11:54

Lånar tråden lite då även jag har problem med min fläkt. Hur vet man vilken sort man ska köpa? Den där säljaren på Ebay har en mängd olika sorter alla anpassade för macbook-datorer.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-22 20:08

Vad har du för modell? Jag kollade på vilken del som ifxit.com föreslog.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-10 22:22

Vill fortsätta här litegrann.

Tjejens Macbook (Unibody) har också börjar spinna litta på helvarv emellanåt. Så tänkte att en rengöring av fläkteriet kanske inte hade varit fel. Är lite för feg för att testa på att göra det själv då det inte är så gammal dator och hon behöver den

Men är det någon som har någon koll på vad det kan kosta i butik?

Skulle också behöva byta fläkt i en MacBook Core Duo 1,83 Ghz (vit). Är inte orolig för att skruva isär och göra jobbet själv, jag har skruvat MacBooks och PowerBooks förut, däremot vete sjutton vilken fläkt jag ska ha.

Det roligaste vore ju om Kjell & Co eller DustinHome hade rätt fläkt för typ 50 spänn, men sådan tur har man knappast va?

Någon som kan informera om vilken fläkt jag behöver?

Någon som kan informera om vilken fläkt jag behöver?[/QUOTE]

Det kan kanske vara denna fläkt som passar ?
http://www.ifixit.com/MacBook-Parts/MacBook-Fan/IF186-003

Här hittar ni vilken dator ni har.
ID Your Mac - iFixit

Jag har själv bytt ut min DVD enhet mot en extra HD (Optibay) Och jag skrev ut instruktionerna och tejpade fast skruvarna på pappret. Bara så att jag kunde lättare hålla rätt på dem...

Det vart lättare än jag trodde, jag passade även på att blåsa rent innan jag skruvade ihop maskinen.

Senast redigerat 2010-07-29 07:40

Fläkten i MacBook är en Sunon MagLev GB0506PGV1-A vilken ifixit.com ska ha 50 dollar för, plus 35 dollar i frakt. Ca 640 kr med dagens dollarkurs.

Nu hittade jag ett Singapore-baserat företag som säljer tillbehör till MacBook.
Apple MacBook 13" A1181 Cooling Fan

Dom ska ha $10,67 för fläkten och $5,72 för frakten. Totalt 122 kr drogs från mitt PayPal-konto när jag beställde.

OBS: Det står Item Condition Used, vilket antyder att fläkten kan vara använd, eller kanske från bulk-förpackning. Hur som helst så chansar jag på att dom kontrollerat produkterna och inte säljer defekta varor. Annars har jag chansat och förlorat hela 122 kr.

Tror jag har en glad sambo om en vecka eller två när hennes MacBook slutat låta som en skördetröska.

Jag fick en fläkt för typ 80kr med frakt på ebay. Funkar kanon!

Jag ska fortfarande byta ut fläkten, men sambons konstruktiva lösning på problemet var att beställa en MacBook Pro idag.

1
Bevaka tråden