Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rengöringsmedel för skärm och tangentbord?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en slags våt rengöringsduk på Apple Store i USA för nåt år sedan som jag använt för att göra rent skärmen och tangentbordet från fett etc. Nu är packet med rengöringsdukar slut och jag var in på Macoteket på birger jarlsgatan i veckan och frågade om de hade något liknande, men de hade de inte. Nån som sett dessa i Sverige: http://www.klearscreen.com/ ? eller vet något liknande som funkar bra?

/F

Enklaste är att köpa Mikrofibertrasor ("mirakeltrasor") på nämsta ICA Maxi eller liknande.
Oftast finns de i trepack och liknande för en femtilapp.

Skölj en i ljummet vatten, vrid ur så den är fuktig, ej rinnig. dra över glaset.
Ta en torr mikrofibertrasa efter, dra över skärmen med lagom hårt tryck.

resultatet blir otroligt bra. Inga dyra medel. Miljövänligt.
Är skärmen riktigt sketen kan en droppe med diskmedel (slå sönder ytspänningen) tillsättas i vattnet i den du blöter ner.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-29 21:11

Håller med - microfiberduk fungerar utmärkt!

Ok, samma för tangentbordet eller?

Ursprungligen av Fille_jr:

Ok, samma för tangentbordet eller?

Pröva, är det Apples nya platta alu-bord så kör jag så.

Ngt lite fettlösande (Yes?) kan vara bra i det varma vattnet, vrid ur duktigt.
Trasan får inte vara så fuktig att den lämnar vatten som stryks av mot kanten på tangenterna - det rinner IN i tangentbordet.

De äldre tangentborden, "Bajslådan" (stora vita som är som en balja runt om) är jobbigt göra rent, skit samlas i baljan och det ser riktigt äckligt ut.
Jag har gjort rent mycket skitiga tangenter med en örontops doppad i lite spritlösning.

Gör man rent mycket elektronik, rattar, spakar, mixerbord, kontakter etc är det grymt bra att ha isopropanol-A hemma. Kan köpas på apoteket i små flaskor. Inte spec dyrt och det är rätt drygt. T-sprit är inte bra då det lämnar en vit pulveraktig fällning när det torkar.

Mikrofiberdukar/trasor "is the shit" om man säger så.
Används i huste här till glasbordet, Platt-TV'n, skriovborden, datorskärmarna. De kallas mikrofiberduk för att fibrerna är så tunna att det blir kapillärkraft, de "suger" loss skiten. Ofta behöver man bara två dukar.

Första, varmt vatten, vrid ur. fukta ytan och skiten lossar.
Andra trasan torr, torkar rent och torrt.
Skölj ur dem i varmt vatten efteråt, häng på elementet och torka.
Sällan behöbvs ngt rengöringsmedel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-29 22:31

iKlear kan du köpa bl a via apple.se

http://store.apple.com/se/product/TK299VC/A?mco=MzE2OTkyOA#overview

Jag använder det både för min iPhone och min MacBook och tycker det fungerar suveränt.

Billigast och mycket effektivt är att använda fönsterputs för att föra rent bildskärmar och tangentbord. Fukta trasan och torka. Som tidigare påpekats så får det inte rinna! Fönsterputs finns ofta hemma och inget inköp krävs.

1
Bevaka tråden