Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med hårddisken i MBP

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-01-27 17:49

Köpte min första mac i början på december och efter några dar ville jag installera boot camp och de var fel på disken så jag formaterade om eftersom de inte gick att reparera fungerade så fick jag problem och körde ändå ett tag sen tog jag formatera om igen för de frös väldigt mycket så nu vill jag ha boot camp för jag måste ha de till vissa pogram och så säger den jag måste reparera i skivverktyg jag försöker det och får

Datorn fungerar just nu felfritt och gör som jag vill, så vad är felet och vad gör jag åt det?
Det är nya modelen mbp om de gör något skillnad...
Jag rindge support och dom sa de inte var nåt fel men annars skulle jag lämna in den på lagning och reparation var som helst där dom lagade mac och betala det själv för felande produkt... :S

Tack på förhand mvh Viktor:)

Senast redigerat 2009-01-27 18:09

vad säger apple hardware test?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-01-27 18:45
Ursprungligen av poseidon84:

vad säger apple hardware test?

Vad är det :)?

starta datorn med skivan som kom med datorn och håll inne D istället för C för att starta från den så startas hardware testet.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-01-27 22:02
Ursprungligen av poseidon84:

starta datorn med skivan som kom med datorn och håll inne D istället för C för att starta från den så startas hardware testet.

Ska göra de imorgon!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-01-28 15:26

Som sagt det var inget fel på hårdvaran...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-29 11:48
Ursprungligen av Whonz:

Jag rindge support och dom sa de inte var nåt fel men annars skulle jag lämna in den på lagning och reparation var som helst där dom lagade mac och betala det själv för felande produkt... :S

Jag förstår inte. Sa supporten att det inte skulle gå på garantin om det var fel på hårddisken? (datorn är inköpt i dec -08?).

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-01-29 15:44
Ursprungligen av ufred:

Jag förstår inte. Sa supporten att det inte skulle gå på garantin om det var fel på hårddisken? (datorn är inköpt i dec -08?).

Dom sa att jag skulle lämna in den på någon reparation som stöder mac bara men det skulle inte gå på garantin... Låter inte rätt :S

Men om ingen här kan säga att det är något mjukvaru fel så får jag gå o ta ett snack med macteket så skickar dom in den direkt

Du kan inte reparera disken från Mac OS X utan du måsta starta upp fron din gråa skiva som följde med datorn. Det där felet är inget hårdvarufel det är bara ett litet fel. Du startar upp från skivan och väljer språk, går vidare ett steg och sedan väljer du Verktyg (i menyraden) -> Skivverktyg.

/Adam

Edit: Det är också en konstig översättning tycker jag då det på engelska är felet "Volume header needs minor repair" dvs inget med enheten utan volymen.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-01-29 18:13
Ursprungligen av adamsen87:

Du kan inte reparera disken från Mac OS X utan du måsta starta upp fron din gråa skiva som följde med datorn. Det där felet är inget hårdvarufel det är bara ett litet fel. Du startar upp från skivan och väljer språk, går vidare ett steg och sedan väljer du Verktyg (i menyraden) -> Skivverktyg.

/Adam

Edit: Det är också en konstig översättning tycker jag då det på engelska är felet "Volume header needs minor repair" dvs inget med enheten utan volymen.

Testade med att reparera fån skiva fungerade utmärkt

Sen boot camp då ....

Och formatera är jag inte så glad på så testar gärna lite annat först:)

funkar det inte med repair så kan du ju också testa att formatera om den med 7-pass radering och se om det funkar.

Problemet du har nu är att filerna ligger utspridda på disken, dvs det finns inte ett tillräckligt stort sammanhängande område på disken som är tomt, då filerna ligger lite var stans, när man formaterar och kopierar tillbaka så läggs filerna tillbaka kompakt. Tror att du man antingen kan använda exempelvis iDefrag (som jag själv använt för att lösa detta problem flertalet gånger, men kostar) eller att göra det som står i Boot Camp. Annars så kan man ju testa att flytta musik och andra större filer till en extern disk och sedan försöka göra det igen då du kanske tar bort filer som inte OSet kan flytta på plats.

Om du kollar på deras första screenshot här så förstår du, det måste vara tillräckligt mycket vitt på slutet, http://www.coriolis-systems.com/iDefrag.php

Edit: Är nog lite slarvigt skrivet men har annat som måste fixas nu.

/Adam

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-01-30 21:39

Testade Idefrag men de var lite tids dödande så nu har jag formaterat om hela datorn installerat bootcamp och allt fungerar, jag tackar för all hjälp!

1
Bevaka tråden