Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allvarliga firmware-fel på Seagates HD

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Saxat från HardMac.com
Hur testar man detta om man har hårddisken i en Mac utan Windows???:'(

Seagate HD Problem: An Update
Lionel
Idag 10.12
Seagate released a webpage dedicated to the current issues affecting some of its HD: http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?DocId=207931&Hilite=

The list of potentially affected 3.5" HD:
Barracuda 7200.11

ST31000340AS

ST31000640AS

ST3750330AS

ST3750630AS

ST3640330AS

ST3640630AS

ST3500320AS

ST3500620AS

ST3500820AS

ST31500341AS

ST31000333AS

ST3640323AS

ST3640623AS

ST3320613AS

ST3320813AS

ST3160813AS

Barracuda ES.2 SATA

ST31000340NS

ST3750330NS

ST3500320NS

ST3250310NS

DiamondMax 22

STM31000340AS

STM31000640AS

STM3750330AS

STM3750630AS

STM3500320AS

STM3500620AS

STM3500820AS

STM31000334AS

STM3320614AS

STM3160813AS

All HDs have been manufactured on December 2008. Seagate offers an online detector system allowing you to identify if your HD is potentially affected or not. You will need to enter the serial number at the following address: https://apps1.seagate.com/rms_af_srl_chk
If your HD is internally plugged, you will find information related to the serial number in system information under SATA tab. If it is plugged via an external enclosure, you might get the information too from the system (depending on the bridge), or you will have to disassemble it (it voids the warranty, so it you installed the HD yourself, no problem, if you purchased the external HD as a complete unit, you better contact your reseller).
If your HD is detected as faulty, Seagate will ask you to contact its customer support service, as no firmware update has been made public so far.

Ursprungligen av Saffran:

Hur testar man detta om man har hårddisken i en Mac utan Windows???:'(

Svaret har du i din egen text

Ursprungligen av Saffran:

If your HD is internally plugged, you will find information related to the serial number in system information under SATA tab.

Ursprungligen av air:

Svaret har du i din egen text

Du kan se serienummret men du måste köra en .exe-fil för att Seagate skall testa din firmware för att se om den är OK eller i riskzonen!

Ursprungligen av Saffran:

Du kan se serienummret men du måste köra en .exe-fil för att Seagate skall testa din firmware för att se om den är OK eller i riskzonen!

Ursäkta, jag borde kollat att länken för online detector i deras text inte fungerade.

Ursprungligen av Saffran:

Seagate offers an online detector system allowing you to identify if your HD is potentially affected or not. You will need to enter the serial number at the following address: https://apps1.seagate.com/rms_af_srl_chk

Då kanske det vore enklast att börja med att skicka dem ett mejl och fråga om råd.

Ursprungligen av Seagate:

If you need assistance updating your firmware you can email us directly at disksupport@seagate.com Please include the following disk drive information: serial number, model number, and current firmware revision. We will respond to your email request with appropriate instructions.

Jag testade att kora firmware uppdateringen via den nya ISO (bootbara filen) uppdateringen som kor via nagon DOS-variant. Men det stora problemet ar att jag har min ST31000340AS i ett externt kabinett... sa jag undrar. Hur sjutton kopplar jag in denna harddisk till en Unibody MBP sa att Seagates program kanner igen modellnumret pa harddisken och inte pa det externa kabinettet?

Tacksam for tips.

// Michael

Senast redigerat 2009-01-29 15:54

Kört som ohsoweird och kunnat uppgradera två ST31000340AS diskar i min Macpro från firmware SD15 till SD1A.

Går inte att uppgradera firmware till mina ST31000340NS (ES-2). Deras felanmälan fungerar varken via Safari eller Firefox!!!!!!

Ursprungligen av Saffran:

Går inte att uppgradera firmware till mina ST31000340NS (ES-2). Deras felanmälan fungerar varken via Safari eller Firefox!!!!!!

Jag har nog märkt det! Uselt.

Ursprungligen av ohsoweird:

Jag testade att kora firmware uppdateringen via den nya ISO (bootbara filen) uppdateringen som kor via nagon DOS-variant. Men det stora problemet ar att jag har min ST31000340AS i ett externt kabinett... sa jag undrar. Hur sjutton kopplar jag in denna harddisk till en Unibody MBP sa att Seagates program kanner igen modellnumret pa harddisken och inte pa det externa kabinettet?

Tacksam for tips.

// Michael

Om du vågar pilla själv, så kommer du ju plättlätt åt din interna SATA-hårddisk i "unibodyn" med ett par enkla handgrepp (skruvmejsel/-mejslar behövs). Switcha sedan den mot den externa du har i chassit nu. Därefter bootar du upp med programvaran (ISO-filen).

Det näst enklaste blir nog att skruva ur din Seagate från chassit och tillfälligt montera den på en intern SATA-kanal i en PC.

Jag har kommit fram till att det är så jag får göra själv.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Om du vågar pilla själv, så kommer du ju plättlätt åt din interna SATA-hårddisk i "unibodyn" med ett par enkla handgrepp (skruvmejsel/-mejslar behövs). Switcha sedan den mot den externa du har i chassit nu. Därefter bootar du upp med programvaran (ISO-filen).

Det näst enklaste blir nog att skruva ur din Seagate från chassit och tillfälligt montera den på en intern SATA-kanal i en PC.

Jag har kommit fram till att det är så jag får göra själv.

Hej, jo det hade fungerat om det var en 2,5" disk vi pratade om, men modellen ar en 3,5" 1TB Seagate. Jag har for mig att jag sett nagon form av chip som man kopplar till HDn.. for att snabbkoppla och testa HDDs och sen in via usb eller liknande. Undrar om det skulle fungera? Jag antar att alternativet ar att koppla in via en PC. Men att man ska behova....

Har nagon haft dalig erfarenhet vad galler informationen pa diskarna efter firmware-uppgraderingen, dvs, ar allt kvar eller har saker och ting forsvunnit?

/ Michael

1
Bevaka tråden