Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kan man kalla sig för "Fotograf"?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-28 14:35

Som rubriken lyder, när kan kalla sig för fotograf? Just ordet "fotograf" är ju dels en titel och dels en benämning.

Ska man ha utbildning på papper, registrerat företag, presskort, vunnit fototävlingar, fått bilder publicerade eller vad?

För min egen del så känns det dumt att kalla mig själv för fotograf, av den anledningen att jag är inte alls i närheten av den nivå som en yrkesfotograf är på.

Kanske ska jag kalla mig för "amatörfotograf"... Har det ordet inte lite negativ eller nervärderande klang? Eller vad tycker ni?

Fotograf är inte en skyddad yrkestitel, så det står fritt fram att kalla sig för det. Däremot är det väl lämpligt, mest för att inte skapa förvirring i din närhet, att du åtminstone en gång har utsatt ett ljuskänsligt medium för ljus.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-28 17:06
Ursprungligen av Marcus K:

Fotograf är inte en skyddad yrkestitel, så det står fritt fram att kalla sig för det.

Ok, då använder jag hellre benämningen fotograf än amatörfotograf.

Ursprungligen av Marcus K:

Däremot är det väl lämpligt, mest för att inte skapa förvirring i din närhet, att du åtminstone en gång har utsatt ett ljuskänsligt medium för ljus.

Haha, det håller jag med om. Bra formulerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-28 17:28

Jag kan tycka att man kan säga att man arbetar som fotograf om man får betalt för att göra det (på ett eller annat sätt).

Om man fotar mycket som hobby, fotograferar man mycket, men man är inte en fotograf.

/Tangen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-28 20:02
Ursprungligen av Tangen:

Jag kan tycka att man kan säga att man arbetar som fotograf om man får betalt för att göra det (på ett eller annat sätt).

Om man fotar mycket som hobby, fotograferar man mycket, men man är inte en fotograf.

/Tangen

Låter klokt det du nämner här.

Jag tycker att Tangen har en bra syn på det. Det kan lätt bli lite konstigt annars. Om man hoppar högt ibland, är man då Höjdhoppare? Om man diskar ibland. är man då Diskare? Brottas med ungarna ibland=Brottare?
osv. osv

När ett foto man tagit publiceras någonstans så står det fotograf: XXXXXX under oavsett vad man har för yrke. Det finns ju två begrepp, yrkesfotograf och amatörfotograf. Då måste jag tolka det så att skriver jag bara fotograf kan det vara vilket som.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

När ett foto man tagit publiceras någonstans så står det fotograf: XXXXXX under oavsett vad man har för yrke. Det finns ju två begrepp, yrkesfotograf och amatörfotograf. Då måste jag tolka det så att skriver jag bara fotograf kan det vara vilket som.

Ja, en fotograf är en som fotograferar...

  • Medlem
  • 2009-02-01 18:25
Ursprungligen av Örjan Borgström:

När ett foto man tagit publiceras någonstans så står det fotograf: XXXXXX under oavsett vad man har för yrke. Det finns ju två begrepp, yrkesfotograf och amatörfotograf. Då måste jag tolka det så att skriver jag bara fotograf kan det vara vilket som.

Det brukar stå "FOTO:", kort för "fotografi", ungefär som det står "regi:" gällande filmer, inte "regissör".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-28 22:24

Ok, då får jag kalla mig för hobbyfotograf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-28 22:58

Eller så börjar du ta betalt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-29 12:04
Ursprungligen av Tangen:

Eller så börjar du ta betalt

Jag måste ge min fotografering ett bra tag till, innan jag vill ta betalt.

Det är tråkigt att ordet amatör fått en negativ klang, för det har en väldigt positiv mening. Tycker du ska satsa på att återerövra det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-29 13:29
Ursprungligen av Hagelin:

Det är tråkigt att ordet amatör fått en negativ klang, för det har en väldigt positiv mening. Tycker du ska satsa på att återerövra det.

Ja, kanske det. När man äntligen kan kalla sig för fotograf, så kanske man ska istället kalla sig för amatörfotograf.

Jag tycker ordet fotograf - som är säkert 100 år gammalt inbegriper både kunskap, respekt och att man framställer bilder mer eller mindre till sin profession.

Gränserna är ju själklart flytande. Om jag jobbar på Volvo och på fritiden inbringar fikabröd en gång i månaden på foton av hundvalpar vete tusan om jag skulle kalla mig fotograf.
Hur ser andra på mig? Är mina konkurrenter sådana som tar betalt ?
Är man så duktig att man kan ta uppdrag ?
Har man utrustning som är avpassad för uppdragen?
Har man en firma som kan hantera inkomster/omkostnader etc.

Nånstans vid egen firma, som är inriktad på "framställning av bilder" tycker jag ordet "fotograf" börjar kännas som en riktigt go päronkonjak i magen....

Annars får det väl vara "hobbyfotograf", "amatörfotograf", "bildframställare", "kameradåre" eller "han med kameran"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-29 20:05
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Intressant diskussion. Benämingen "fotograf" kan sorteras både under "yrke" och "roll".Jag är inte fotograf till yrket, men ibland plåtar jag och då ikläder jag mig rollen fotograf. Ibland betald, ibland obetald och enbart för mitt nöjes skull.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag tycker ordet fotograf - som är säkert 100 år gammalt inbegriper både kunskap, respekt och att man framställer bilder mer eller mindre till sin profession.

Gränserna är ju själklart flytande. Om jag jobbar på Volvo och på fritiden inbringar fikabröd en gång i månaden på foton av hundvalpar vete tusan om jag skulle kalla mig fotograf.
Hur ser andra på mig? Är mina konkurrenter sådana som tar betalt ?
Är man så duktig att man kan ta uppdrag ?
Har man utrustning som är avpassad för uppdragen?
Har man en firma som kan hantera inkomster/omkostnader etc.

Nånstans vid egen firma, som är inriktad på "framställning av bilder" tycker jag ordet "fotograf" börjar kännas som en riktigt go päronkonjak i magen....

Ja, resonemangen låter vettiga. Så länge man fotograferar på uppdrag, så är det både en roll och ett yrke.

Ursprungligen av Goflorp:

Annars får det väl vara "hobbyfotograf", "amatörfotograf", "bildframställare", "kameradåre" eller "han med kameran"

...Eller "Åh nej, inte du igen..."

Intressant diskussion. Benämingen "fotograf" kan sorteras både under "yrke" och "roll".Jag är inte fotograf till yrket, men ibland plåtar jag och då ikläder jag mig rollen fotograf. Ibland betald, ibland obetald och enbart för mitt nöjes skull.

Har en kompis som har 6 barn... man kanske bode kalla honom "Stjärnkn***are" ?

Jag tycker inte man är fotograf, bara för att man har en kamera och tar bilder.

Jag har faktiskt av misstag blivit tagen för fotograf. Skulle in på restaurang, hade kameran på armen för jag ville inte lämna den i bilen. I ingången tar de jackan, jag vill inte släppa kameran. OK, inga problem, lägg den du på stolen.

När kyparen kommer så tar han order för mig och mitt sällskap och avslutar. Jasså, du är en av dem som skall fota senare. Vi bjuder på maten så du vet... ok säger jag. Vi hade redan beställt en del gött.
Efter maten stannade vi kvar en bra stund.
Fick reda på att "de var rejält försenade". Vågade faktiskt inte fråga "vilka då". Så vi gick.

Än idag vet jag inte vad notan gick på eelr vilka det var som skulle komma.

Vi fick oss en rejäl rap på man och ett gott skratt....

Ursprungligen av Goflorp:

Jag tycker inte man är fotograf, bara för att man har en kamera och tar bilder.

Håller med planB om att yrkesfotografer ogärna ser att amatördito kallar sig fotografer.

Men är en bilförare bilförare trots att han inte är yrkesförare?
Jag får väl kalla mig själv kameraägare så stöter jag väl inte mig med någon. Nästa gång jag publicerar en bild ska jag begära att det står kameraägare: Örjan Borgström.

Men vem tog bilden kameraägaren eller fotografen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-01 19:23
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Jag får väl kalla mig själv kameraägare så stöter jag väl inte mig med någon. Nästa gång jag publicerar en bild ska jag begära att det står kameraägare: Örjan Borgström.

Haha, den var bra angående byline till foton.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-30 12:34

Eftersom jag fotade en hel del med hasselblad för 10-15 år sedan (service, försäljning osv) kom jag som amatörfotograf ofta kontakt med yrkesfotobranschen på ett eller annat sätt. Helt klart vill både fotografer och yrkessäljare markera sig från amatörerna. På mässor hade man "vakter" vid yrkesavdelningarna, osv. Men det var tio år sedan, vet inte hur det är nu.

1
Bevaka tråden