Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera ny systemhårddisk på Powermac

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en 250GB systemhårddisk som jag vill byta upp i storlek. Hur kan jag enklast göra för att behålla hela systemet och allt installerat på den nya hårddisken?

Har sökt på internet men får inget vettigt svar. Har hört att man kan skaffa ett firewirechassi och sätta in den gamla hårddisken i och sen att man mountar den som firewireslav. Men har inte så stor lust att köpa ett sådant chassi.

Tacksam för svar.

Vilken PowerMac är det?

Alla PowerMacar har väl plats för mer än 1 hårddisk. Så något externt chassi ska inte behövas, förutsatt att du inte redan har en annan disk i den andra hårddiskplatsen.

Så berätta lite mer, t.ex datormodell, om du redan har mer än 1 disk i den, vilket operativsystem du kör, osv...

Det är en G5a så den har 2 platser. Däremot använder jag båda. Men går det att byta systemhårddisk genom att installera den nya hårddisken med ny OSX sen ta inställningar från min gamla systemhårddisk som ligger i fack 2?

Ursprungligen av Subcyde:

...går det att byta systemhårddisk genom att installera den nya hårddisken med ny OSX sen ta inställningar från min gamla systemhårddisk som ligger i fack 2?

Ja.

Om du ska behålla samma systemversion, och vill behålla alla dina gamla program, så är det jätteenkelt.

Behåll nuvarande systemdisk i den ena hårddiskplatsen.
Sätt i den nya disken i den andra hårddiskplatsen.
Kör ett kloningsprogram (t.ex CarbonCopyCloner eller SuperDuper), och klona gamla systemdisken till den nya disken.
Sen har du exakt samma system som tidigare, men på en ny och större disk.

Vill du göra en ny fräsch installation av OSX, så är det ungefär samma sak.

I stället för kloningen kör du en OSX-installation, och sedan för du över det du vill ha från den gamla systemdisken, antingen med hjälp av Migrationsassistenten, eller manuellt.

Perfekt! Ska kolla in Carbon Copy cloner... tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden