Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DW: Underliggande lager med länkar på

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dreamweaver MX.

Jag har ett lager som ligger högst upp i hierarkin med en gif-bild med ett stort hål i. I lagren som ligger under låter jag bilder passera förbi hålet. Dessa bilder vill jag ska vara klickbara med länkar till andra sidor.

Länkarna fungerar inte då lagret ligger under lagret med hålet. Det dyker inte upp någon "klicka här"-symbol. När jag flyttar upp ett lager med klickbar bild ovanför så funkar det direkt. Inget fel på länkningen alltså.

Vad gör jag för fel?

Berätta även om jag gör något som är rätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-08 13:59

Absolut ingen expert på layers i DW, men går det överhuvudtaget att klicka på ett lager som är helt dolt av ett annat lager (även om du har en transparent gif i)? Tror inte det.

Du skulle nog kunna göra 4 lager som "omringar" ett hål där underliggande lagret syns Beroende lite på form och transparens på hålet så kan du ju bara klicka på den fyrkant som "syns", inte på de delar som syns genom gifen.

Lite mekkig lösning men det borde funka iaf.

Du har nog helt rätt. Lagret blir ju inte genomskinligt bara för att bilden är det.

Din lösning räddar mig. Tack!

Lite lurigt är det dock... lagren är ju faktiskt genomskinliga i DW och om man vill kan man sätta en fyllningsfärg eller bakgrundsbild. Men det är väl webbläsarna som är begränsande.

1
Bevaka tråden