Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort till G4

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östhammar
  • 2007-02-08 16:56

Mera mac funderingar....

Upptäckte till min fasa att det inte finns någon "ljud in" ingång på min G4a.

Finns det något bra ljudkort som kan rekommenderas (ska fungera med os9),
gärna med MIDI ingång också.

m-audio delta audiophile 2496 har jag, funkar helt ok.
rca in/ut, digital coax in/ut och midi in/ut.

Dock har jag ett problem i min quicksilver 867mhz, ljudet börjar brusa efter en stunds användning på alla 3parts-ljudkort som jag provat, men mycket mer på m-audio-kortet. Problemet är troligen mjukvaru-relaterat på min maskin då det har fungerat fint tidigare. Det kan vara värme-relaterat då det oftare uppstår när datorn jobbar hårt.. (började nog med 10.4.x-uppdatering...)

men det funkar till os9 och eftersom jag antar att problemet är unikt för min dator och inte relaterat till kortet, så tycker jag att jag kan rekomendera dig det

köpte mitt begagnat för en femhundring och såg ett i köp/sälj här på 99mac för några veckor sen, kanske finns kvar?

En enklare (och kanske mer praktisk) lösning är t.ex en iMic, ett simpelt usb-ljudkort med 3,5mm stereoplugg på både ut/in-portarna
smidigt o kunna rycka ur o koppla in där det behövs och hygglig ljud-kvallitét (använder det bl.a som gitarr-ingång till garageband och får mycket bra kvallitét )

  • Medlem
  • Östhammar
  • 2007-02-08 22:12

Tackar för rekomendationen

Min är en quicksilver 733Mhz, så hoppas den vill fungera endå ?!
Har varit inne på m-audio delta audiophile 2496, men läste i nått annat
forum att det var ostabilt i OS9. Men det beror nog på en massa olika faktorer.

Så ett sådant får det bli iallafall !!

Har själv ett M-Audio Firewire Solo som jag bl a kört till min TiBook G4 867. Har alltid fungerat klanderfritt och de är snabba med drivrutinsuppdateringar. Har testat flera andra M-Audio-kort/boxar och de har alla fungerat perfekt, så vill man ha något prisvärt så tycker jag deras produkter är perfekta.

  • Medlem
  • 2009-01-28 16:55
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-01-28 17:09

Jag har ett Griffin PowerWave som jag har använt med både PM G4 QS och PM G5.
Tyvärr tillverkas de inte längre. Det är typ en iMic med phonokontakter och inbyggd förstärkare för Apples gamla klothögtalare.

Funkar perfekt.

Mitt audiophile 2496 ligger på hyllan eftersom M-audio inte kan skriva drivrutiner till Mac.

Den näst senaste gjorde att datorn hängde sig efter vila.
Den senaste gör att datorn inte ens _kan_ gå i vila.

1
Bevaka tråden