Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X på PM G4 Yikes?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Visste inte vart jag skulle lägga denna tråd, ni får väl flytta den.

till saken....

Funderar på att köpa en Yikes, stationär g4 med pci för er som inte vet
Skulle vilja veta hur det funkar med OS X på denna maskin. om det är någon som kör det, berätta av era erfarenheter. tänkte ha en sån som typ "surfdator" till morsan. eventuellt också stoppa i en dvdbrännare (har ju ingen i powerbooken)

Det lär nog funka ok. Vi har en G4/350 PCI på jobbet, kör OS X 10.2 och OS X Server 10.2 på den, med 512 mb ram. Den känns ganska rapp faktiskt, både i Finder och i andra program. Jag märker inte så stor skillnad mot min PowerBook 550 med 512 mb ram.

tack för svaret

ramminnet lär ju betyda en del, får uppgradera det direkt. går det köpa billiga pc minnen till den typ.

fler som har sånna maskiner, tro jag ska köra panther i den

vill veta allt

  • Medlem
  • 2003-08-01 01:13

Jag skriver detta på en Yikes 400 med OSX 10.2.6... stabil och go är den.. en riktig slitvarg.. Yikes är en bra maskin, men börjar bli lite ålderstigen..

ingen som provat panther (10.3) i den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-04 13:39

OSX 10.2 tuffar på bra på en G4/400 AGP vi har på jobbet. Där körs lite surfning, lite bränning, lite office, lite filemaker. Ofantligt mycket treligare och stabilare än då den körde OS 9.2 för ett år sedan.

OSX 10.3 har jag en kompis som kör på sin Cube 450Mhz och är grymt överraskad hur bra det går. Mycket snabbare än Jaguar på samma dator, säger han.

It´s only getting better

Trådkapning på gång...

Hittade en Yikes för ett tag sedan och fick in Osx tiger på den. Dock på en 10gb hdd bara för att se om det gick. Fick köra om installen 4-5 gånger innan det gick men när det väl va installerat så funkade det klockrent. Bytte hårddisk och satte i en på 160 gb. Yikes hittar väl inte diskar större än 128gb men det räcker ju iofs. Men nu får jag inte in tiger igen. Kör igenom hela installen men får kernel panic vid uppstart sen. (Va ju samma sak med den gamla disken även om det sen fungerade) Men nu har jag nog kört igenom installen ca 15 gånger och det går inte längre... Tips?

ps, lyckats få i 512+256mb ram i den

För att återgå till trådkaparen: Min Yikes! funkade helt OK till och med Panther. Med Tiger kom högre krav (i firmware?) på hårdvaran och jag får kernel panics titt som tätt med Tiger. Antagligen är det mina tredjepartsminnen som spökar. Kanske samma prob för dig?

Annars så mår trivs Yikes! riktigt bra med snabb disk, mycket och friskt minne (max 4x256 MB) och Tiger.

Ursprungligen av Dennis_sk:

Trådkapning på gång...

Hittade en Yikes för ett tag sedan och fick in Osx tiger på den. Dock på en 10gb hdd bara för att se om det gick. Fick köra om installen 4-5 gånger innan det gick men när det väl va installerat så funkade det klockrent. Bytte hårddisk och satte i en på 160 gb. Yikes hittar väl inte diskar större än 128gb men det räcker ju iofs. Men nu får jag inte in tiger igen. Kör igenom hela installen men får kernel panic vid uppstart sen. (Va ju samma sak med den gamla disken även om det sen fungerade) Men nu har jag nog kört igenom installen ca 15 gånger och det går inte längre... Tips?

ps, lyckats få i 512+256mb ram i den

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-01-28 17:22
Ursprungligen av johan_tanying:

För att återgå till trådkaparen: Min Yikes! funkade helt OK till och med Panther. Med Tiger kom högre krav (i firmware?) på hårdvaran och jag får kernel panics titt som tätt med Tiger. Antagligen är det mina tredjepartsminnen som spökar. Kanske samma prob för dig?

Annars så mår trivs Yikes! riktigt bra med snabb disk, mycket och friskt minne (max 4x256 MB) och Tiger.

Och vad står det på ditt ATA-chip? Har du "402"?

Ursprungligen av Macus:

Och vad står det på ditt ATA-chip? Har du "402"?

Inte den blekaste. Jag befinner mig inte ens i samma land som burken för tillfället. Men ATA-chippet bör ha ytterst marginell effekt på Tigers kontroll av RAM-minnena (välkänt "problem" att Tiger är petigare än tidigare versioner av OS X med kontroll av hårdvaran och i synnerhet då minnena).

Uppstod problemen efter att du hade satt i mer minne?

Prova att köra med det minnet du hade från början och utan USB-enheter (utöver t-bord och mus förstås) inkopplade. Vad jag vet är de vanliga orsaker till Kernel Panics.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Uppstod problemen efter att du hade satt i mer minne?

Prova att köra med det minnet du hade från början och utan USB-enheter (utöver t-bord och mus förstås) inkopplade. Vad jag vet är de vanliga orsaker till Kernel Panics.

Nä, beteendet fanns även innan minnet byttes ut. Har testat med många minnen och kör med enbart tgb anslutet under installen.

@macus, yepps. disken är formaterad med skivverktyget med på tigerskivan. Och firmware'n är den senaste.

Från början va det os9 på den 10gb disken och datorn fungerade då normalt. Bootade tigerskivan och plöjde igenom installen. När den är klar och den startar om så blir det antingen kernel panic eller den där animerade bilden på en mapp med ett frågetecken i. Dvs att datorn inte hittar några startfiler. Körde om installen en 5-6 gånger och vips fungerade det. Körde sedan med datorn varje dag i ca 2 veckor helt problemfritt. Stängde av varje dag för att se så den bootade som den skulle och som sagt, den funkade...

Satte sedan i en 160gb disk och det är samma visa igen... Förutom att jag nog kört igenom installen en 15 gånger utan att lyckas boota en enda gång...

Och ja, det är en retailskiva som jag "köpte av grannen"...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-01-22 08:32

Har du formaterat hårddisken med skivverktyg och uppgraderat firmware i datorn?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-01-26 12:01

ATA-controllern på blåvita PM G3 var ju ofta kass och gav exakt det här beteendet. Knepet var att köpa ett nytt ATA-kort typ Acard ATA-66.

Eftersom Yikes i princip är en blåvit G3 med G4-processor och nytt chassi så är det tänkbart att vissa Yikes har exakt samma fel på ATA-controllern. Mitt förslag är att du antingen använder originalhårddisken eller försöker hitta ett begagnat Acard ATA66-kort.

Ursprungligen av Macus:

ATA-controllern på blåvita PM G3 var ju ofta kass och gav exakt det här beteendet. Knepet var att köpa ett nytt ATA-kort typ Acard ATA-66.

Bara på revision 1. Rev. 2 var ok.

Detta är väl en G4 han har ?!...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-01-27 09:27
Ursprungligen av LCR:

Bara på revision 1. Rev. 2 var ok.

Detta är väl en G4 han har ?!...

Även vissa rev 2 hade detta problem är min erfarenhet. Jag har själv ägt en rev 2 med detta problem.
Yikes är i princip en G4-uppgraderad G3:a d v s med samma moderkort.
En snikmodell som man helst ska undvika om man vill slippa problem

Ursprungligen av Macus:

Även vissa rev 2 hade detta problem är min erfarenhet. Jag har själv ägt en rev 2 med detta problem.
Yikes är i princip en G4-uppgraderad G3:a d v s med samma moderkort.
En snikmodell som man helst ska undvika om man vill slippa problem

Nope, de bytte controller chippen i rev. 2 och det var den som var felet.
Early blue and white G3s ("Revision 1" units) had IDE controller problems related to the ATA/33 hard drive controller that made it impossible to connect two hard drives and prevented the use of newer drives. Using newer ATA drives in those units resulted in data transmission errors if the drives were connected to the on-board ATA/33 controller, the severity of the problem varying according to the particular make and model of the drive. This resulted in many users seeking remedies to solve this issue, including replacing their motherboards and employing the use of SCSI, Ultra ATA or SATA PCI controller cards as a workaround. Stable operation can be achieved if the drive can be limited to Multi-Word DMA Mode 2 (disabling UDMA), although this has the side effect of limiting throughput to 16 MB/sec. Some hard drives support disabling UDMA in firmware through manufacturer-supplied utilities (generally DOS-based). Alternatively, the transfer mode can be limited to Multi-Word DMA Mode 2 through the use of third-party driver software such as FWB Hard Disk Toolkit.

Hard disk use on the secondary ATA channel was found to be impractical as the computer did not provide for hard disk booting via that channel and there was only a constrained unventilated space available for a hard disk connected to that channel which is unsuitable to many newer hard disks due to heat issues.

The secondary ATA channel has also been reported to have issues with respect to flash upgrading certain DVD burners, however otherwise it is generally held to be relatively stable.

Mac OS X attempts to avoid the UDMA issue by disabling UDMA on all affected G3 motherboards, but xlr8yourmac.com reported that reader Tim Seufert still found issues with single drives under OS X. He reported that as of Jan 23, 2002, the fix would not be activated under OS X when no slave drive was present. [2]

The "Revision 2" units fixed the hard driver controller problem with an improved (UDMA-33) IDE controller that supported the standard IDE master/slave two-drive arrangement. This controller worked flawlessly with any drive within the 28-bit LBA constraint. Most Rev. 2 units shipped with a hard disk bracket designed for two drives (in fact Rev. 1 can hold up to three drives side-by-side, while Rev. 2 can hold up to four drives in two stacks, each with two drives) and also included a slightly updated version of the Rage 128 graphics card.

http://en.wikipedia.org/wiki/Power_Macintosh_G3_(Blue_%26_White)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-01-26 12:03

Du kan också testa att göra en startpartition som är mindre än 7 GB på den större disken och lägga in Tiger där istället. Har för mig att det var ett knep som kunde funka på någon Mac-modell.

@Macus, har inte gett upp ännu. Även om det legat på is en stund nu.

Originaldisken ligger på 10gb så den är utesluten. Antar att ide-interfacet inte klarar av mer än 2 enheter? Har ju en dvd-brännare på den också. Sitter ett scsi pcikort i maskinen med men har ingen disk att trycka på där i. Vet inte ens om det går att köpa scsidiskar idag? Har 2 stycken 2.5" idediskar här dock. En på 80 och en på 40gb. Vet inte om de går att få ihop på samma kabel iom att de saknar master/slave inställningar. Får laborera lite...

Återkommer med resultat.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-01-27 09:00

Jag hoppas att du inte har placerat disken under dvd-brännaren. Där ska du inte sätta den (det är en långsammare ATA-buss avsett för brännare och zip-drive).
Hårddisken ska ligga längst ner i lådan och kopplas in med en kort IDE-kabel på kontakten på moderkortet. Eller ännu hellre via ett ATA-kort typ Acard ATA-66.

SCSI-kortet kan du plocka bort ifall du inte använder det. Jag misstänker att Apple valde SCSI för att de visste att ATA-controllern var lite halvkass och inte klarade större diskar än 7 GB.

Ursprungligen av Macus:

Jag hoppas att du inte har placerat disken under dvd-brännaren. Där ska du inte sätta den (det är en långsammare ATA-buss avsett för brännare och zip-drive).
Hårddisken ska ligga längst ner i lådan och kopplas in med en kort IDE-kabel på kontakten på moderkortet. Eller ännu hellre via ett ATA-kort typ Acard ATA-66.

SCSI-kortet kan du plocka bort ifall du inte använder det. Jag misstänker att Apple valde SCSI för att de visste att ATA-controllern var lite halvkass och inte klarade större diskar än 7 GB.

Så, 2 dygn sedan man hade möjlighet att kolla tråden igen. Bäst att visa att man fortfarande lever så inte mitt usr-konto här på 99 inte raderas....

Nej disken sitter i botten på lådan och inte på dvd'ns kabel. Vet inte riktigt hur mycket olika diskar påverkar men får som sagt samma symptomer även med originaldisken på 10gb. Får kuta upp på vinden och riva i lådorna efter lite ata-controllers.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-01-28 13:25

Jag skiter i vad du säger, eftersom jag har upplevt skiten själv.
Jag fick kernel panics och en massa strul på min rev 2.
Samma fel som jag hade på den rev 1 jag hade tidigare.

Troligtvis så var det samma skit med vissa Yikes eftersom Apple använde samma moderkort på dem. Apple ville väl bli av med ett stort lager av gamla moderkort.

Möjligtvis funkar det med gamla hårddiskar som inte är gjorda för ATA-66 eller ATA-100.
Men det var inte det som var önskemålet.

Ursprungligen av Macus:

Jag skiter i vad du säger, eftersom jag har upplevt skiten själv.

Cool, då har du lagt ribban för den här diskussionen...

Ursprungligen av Macus:

Jag fick kernel panics och en massa strul på min rev 2.
Samma fel som jag hade på den rev 1 jag hade tidigare.

Troligtvis så var det samma skit med vissa Yikes eftersom Apple använde samma moderkort på dem. Apple ville väl bli av med ett stort lager av gamla moderkort.

Samma moderkort men INTE samma controller CHIP !!!

Samma symtom, men kanske inte samma orsak ?!...

Läs här http://www.xlr8yourmac.com/G3-ZONE/yosemite/newfeatures.html

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-01-28 16:46

Men läs hela artikeln:

"6/22/99: A reader sent some interesting info from Apple's service docs on the different (rev 1 vs 2) B&W G3 motherboards. The marking of the IDE chip was posted last week at my new features page but the policy notes are what is interesting:

" From the Apple service notes:
(B&W G3) Rev. 1 and Rev. 2 logic boards are similar. To differentiate, check the number printed on the CMD chip at location U1. The CMD chip on Rev. 1 logic boards is PCI646U2 and on Rev. 2 logic boards is 646U2-402.

Rev. 1 and Rev. 2 boards must be returned like for like. Note that when you return a Rev. 1 logic board, you may receive logic board 661-2104 or a logic board equivalent to 661-2194 as your replacement module."

Again I warn readers that want to get a new B&W G3 with all the new features that the safest way is to verify it in person as I've gotten dozens (every day) of mails from new owners that had either no new features or a mixed bag. Next safest way is to order a BTO system from the Apple Store until all older stock is purged from the supply chain (which could take months)."

Apple körde ut allt gammalt i en enda röra. De sista moderkorten hamnade i Yikes. Möjligtvis gick det bättre att koppla in slave-diskar, men det blev fortfarande kernel panics och korrupta filträd.
Det var då jag lärde mig att köra fsck.

Då visste man inte heller hur det skulle funka med nyare diskar som inte ens var tillverkade vid det tillfället artikeln skrevs. ATA-33 har ersatts av snabbare gränssnitt, som sagt.

Att någon påstår att problemen är lösta kan gälla på den personens dator med exakt den hårdvaran den personen har. Men någon annan kan sitta med en annan kombination av hårdvara.
Sen kan man kalla det ena för rev 1 och det andra för rev 2 och det tredje för Yikes. Sen är det samma skit ändå eftersom Apple blandar och ger tills lagren är slut..

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-01-28 16:49

Förresten så har jag kvar min PM G3 B/W rev. 2. Den är uppgraderad med en G4 på 500 MHz och ett Acard ATA-66 kort.

Någon som vill köpa?

Definitionen av rev.2 är "402" chippet, och det chippet har inte den buggen.

Sen vad kunder fick är en helt annan sak...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-01-28 17:05
Ursprungligen av LCR:

Definitionen av rev.2 är "402" chippet, och det chippet har inte den buggen.

Hur vet du det säkert?

Har du någonsin testat själv?

Eller tror du på allt som står på webben?

Jag har aldrig ägt någon Yikes. Den kom efter B/W rev 2. Ändå har den tydligen samma symptom. Gick man tillbaka till det äldre sämre chippet? Troligtvis inte.

"402" eller senare var ingen garanti att det funkade ändå, är min slutsats. Det fanns säkert felaktiga chip även bland de som var märkta "402". Apples leverantör ville säkert också rensa sitt lager.

Ursprungligen av Macus:

Hur vet du det säkert?

Har du någonsin testat själv?

Jag har haft/skött/fixat runt 25 st B&W G3 samt Yikes...

Ursprungligen av Macus:

Eller tror du på allt som står på webben?

När det står på respektable tekniska sidor... ja, faktiskt.

Ursprungligen av Macus:

Jag har aldrig ägt någon Yikes. Den kom efter B/W rev 2. Ändå har den tydligen samma symptom. Gick man tillbaka till det äldre sämre chippet? Troligtvis inte.

Samma symptom betyder inte samma fel.

Ursprungligen av Macus:

"402" eller senare var ingen garanti att det funkade ändå, är min slutsats.

Jag hoppar av här.

LCR

Man vet att man är på en nördfest när folk blir fulla och börjar slåss på grund av en dispyt om kontrollerchip. Najs.

  • Medlem
  • 2009-01-28 22:19
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Man vet att man är på en nördfest när folk blir fulla och börjar slåss på grund av en dispyt om kontrollerchip. Najs.

I en sex år gammal tråd, dessutom...

Bevaka tråden