Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tom's Hardware testar MacBook

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tom's Hardware har publicerat en miniserie på två artiklar där en Windows-användare gör en seriös recension av både MacBooken men minst lika mycket Mac OS X också.

Första delen tittar på hårdvaran:
Apple MacBook Review: Part 1 : Introduction

Andra delen tittar på mjukvaran:
Apple MacBook Review: Part 2 : The Mac OS X Operating System

Det som gör recensionen läsvärd är att den är seriös och väl genomförd och framförallt befriad från den ofta så infekterade delen av Mac vs PC. Samtidigt är det intressant - både för Mac-folk och Windows-folk - att läsa vad någon utifrån tycker om hårdvaran och mjukvaran, och kombinationen av dessa.

Utan att avslöja för mycket så är slutsatsen positiv, i Mac-synvinkel.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-01-27 18:04
Ursprungligen av Adrian B:

Tom's Hardware har publicerat en miniserie på två artiklar där en Windows-användare gör en seriös recension av både MacBooken men minst lika mycket Mac OS X också.

Första delen tittar på hårdvaran:
Apple MacBook Review: Part 1 : Introduction

Andra delen tittar på mjukvaran:
Apple MacBook Review: Part 2 : The Mac OS X Operating System

Det som gör recensionen läsvärd är att den är seriös och väl genomförd och framförallt befriad från den ofta så infekterade delen av Mac vs PC. Samtidigt är det intressant - både för Mac-folk och Windows-folk - att läsa vad någon utifrån tycker om hårdvaran och mjukvaran, och kombinationen av dessa.

Utan att avslöja för mycket så är slutsatsen positiv, i Mac-synvinkel.

Intressant, ska bli kul att läsa. Jag har en kompis som utan större datorvana skaffade en iMac, vilket också var intressant eftersom han slapp "programmera om sig". De flesta har ju vant sig vid Windows och dess logik, och därför blir inlärningströskeln för Mac OS X onödigt hög. Jag har faktiskt inte behövt förklara speciellt mycket för min kompis, det mesta har han lärt sig helt på egen hand.

Ursprungligen av jonasn:

Intressant, ska bli kul att läsa. Jag har en kompis som utan större datorvana skaffade en iMac, vilket också var intressant eftersom han slapp "programmera om sig". De flesta har ju vant sig vid Windows och dess logik, och därför blir inlärningströskeln för Mac OS X onödigt hög. Jag har faktiskt inte behövt förklara speciellt mycket för min kompis, det mesta har han lärt sig helt på egen hand.

Ja, jag kan tänka mig att det faktiskt kan vara svårare för en inbiten Windows-användare än för en nybörjare eftersom man måste läsa om sig som du säger. Bara att byta från ctrl-c till kommando-c för att kopiera lär ju ta en stund om man gjort på ett sätt i flera år.

Ursprungligen av Adrian B:

Bara att byta från ctrl-c till kommando-c för att kopiera lär ju ta en stund om man gjort på ett sätt i flera år.

Kan man inte det så måste man vara förståndshandikappad! Det måste rimligtvis vara det minsta problemet av alla.

Däremot kan jag tänka mig att MSW-användare försöker hitta nån lista på alla sina tillämpningar i äppelmenyn eller nåt sånt. Eller har svårt att fatta att menyn ändras när man byter program.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Kan man inte det så måste man vara förståndshandikappad! Det måste rimligtvis vara det minsta problemet av alla.

Det var ett konstigt påstående, så du tror bara förståndshandikappade har muskelminne?

Har man varit vad att göra på ett sätt i flera år så är det väl inte så konstigt att det tar en stund att lära om sig var tangenterna sitter, eller?

Om någon bytte plats på broms och gas i din bil så skulle du inte ha några som helst problem menar du? Du skulle direkt göra rätt?

  • Medlem
  • 2009-01-31 01:32
Ursprungligen av Adrian B:

Det var ett konstigt påstående, så du tror bara förståndshandikappade har muskelminne?

Har man varit vad att göra på ett sätt i flera år så är det väl inte så konstigt att det tar en stund att lära om sig var tangenterna sitter, eller?

Om någon bytte plats på broms och gas i din bil så skulle du inte ha några som helst problem menar du? Du skulle direkt göra rätt?

Instämmer. Även om jag dedikerat pillar kortkommandon dagarna i ända på min MacBook så är det svårt att knappra rätt på den igen efter bara någon timmes Windowspillande åt mor.

Ursprungligen av Adrian B:

Det var ett konstigt påstående, så du tror bara förståndshandikappade har muskelminne?

Har man varit vad att göra på ett sätt i flera år så är det väl inte så konstigt att det tar en stund att lära om sig var tangenterna sitter, eller?

Om någon bytte plats på broms och gas i din bil så skulle du inte ha några som helst problem menar du? Du skulle direkt göra rätt?

En så trivial sak som att byta modifierartangent är ingenting. Det är inte som att skriva med vänster eller byta håll på gitarren. Det är inte svårare än att byta mellan två tangentbord vilka som helst. Stackars den som har så trögt "muskelminne", då går det ju absolut inte att gå mellan stationär och bärbar, byta spis, eller ens öppna dörren från utsidan efter att ha gått ut från insidan. Nästan.

"the MacBook is one of the best notebooks I have used at any price" måste faktiskt anses som ett rätt bra betyg

Dock så bekräftar de verkligen att skärmarna i macbookarna inte är bra. Får se om den nya åtminstone är bättre än flickvännens 5000 kronor HP-laptop, den gamla macbooken var märkbart sämre. Enda jag egentligen begär är att betraktningsvinkeln är tillräckligt bra så att man kan ligga två i sängen och se på en film.

Intressant review.

Angående skärmarna tycker jag att det är synd att de är så... mjölkiga. Som om man hällt lite mjölk under glaset och monterat ihop. Nu har jag iofs inte testat många skärmar, främst en (ett demoex) men även några till som man startat efter att ha monterat minne etc, men de är liksom nara sämre än MBP. Väldigt synd!

PsychoSaurus, jag och min flickvän ser på film i sängen. Vi föredrar min nya alu MacBook framför hennes vita, enda problemet är att betraktningsvinkeln inte är 100% (men det blir inga problem om man vrider skärmen lite).

Ursprungligen av Felix.Thalen:

PsychoSaurus, jag och min flickvän ser på film i sängen. Vi föredrar min nya alu MacBook framför hennes vita, enda problemet är att betraktningsvinkeln inte är 100% (men det blir inga problem om man vrider skärmen lite).

Skönt att höra att det åtminstone är bättre. Dock är det trist att en laptop som i alla andra anseenden nästan är totalt skräp ändå har mycket bättre skärm.

Jag blev positivt överraskad av recensionen faktiskt. Detaljerad, rättvis och förmodligen ganska provocerande för den skara som vanligtvis läser TH. Roligt att se.

  • Medlem
  • 2009-01-29 11:04

En bra artikel. Kommentarerna är väldigt roliga, en del är svinsura för att de gör reklam för Apple

Och oerhört skönt att den är skriven så neutralt.

Ursprungligen av jac:

En bra artikel. Kommentarerna är väldigt roliga, en del är svinsura för att de gör reklam för Apple

Det är det som gör det så otacksamt, vissa har så svårt för att det finns folk som faktiskt gillar Apples produkter att de inte ens kan ta en sansad artikel som denna, som ju till och med är skriven av en erfaren Windows-användare, ur ett PC-perspektiv.

Pärlor för svin brukar man kalla det va?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-31 01:47

ge mor en linuxdator med maclayout då - så kanske du slipper sura över det också .. och slipper all support!

morsan kör trådlöst crunchbang linux på sin och ringer aldrig om support sedan dess (HPlaptop) haha!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-01-31 09:43

Jag var bara tvungen att lägga ett rejält flamebait i kommentarerna, de var ju skrattretande, haha

nej, det är faktiskt ingen biggie att gå från ctrl till cmd. Jag hade inga problem med det iaf, trots 12 års pc-användande.

Well, whatever. Artikelförfattaren tyckte iaf att det var en tillräcklig omställning nog att ta upp i artikeln.

1
Bevaka tråden