Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vektoriserade skärmdumpar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mac OS X ritar ju upp allt på skärmen i PDF (vektorbaserad grafik). Precis innan signalen skickas till skärmen blir det rastergrafik. Samtliga skärmdumpsprogram visar sparar alla skärmdumpar i rasterformat.

Min fråga är:
Känner någon till ett skärmdumpsprogram som kan ta vektorbaserade skärmdumpar och spara de i lämplig vektorgrafiksformat, t.ex. pdf?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 12:48

OS X ritar väll inte alls upp allt i vektor? Eller?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-01-23 12:48

OSX brukade faktiskt ta alla skärmdumpar i PDF-format innan 10.3(?). Jag är inte tillräckligt hemma på grafikformat för att veta om det verkligen blir i vektorformat bara för att det sparas som PDF. Det kanske bara blir en rasterbild i ett PDF-dokument?

Här kan du läsa mer om hur du ändrar formatet som OSX använder för att spara screenshots: http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050627224051361

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 12:52

Jag kan ju ha fel, men varför skulle Apple rita upp sina skärmar i ett Adobeformat innan dom går till skärmen?

dont add up…

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Jag kan ju ha fel, men varför skulle Apple rita upp sina skärmar i ett Adobeformat innan dom går till skärmen?

dont add up…

/Tangen

Poängen med det är att operativsystemet skall vara upplösningsoberoende, i framtiden kommer skärmarna att ha mycket högre upplösning t.ex. 300 dpi. Då blir det mer likt att läsa saker och ting på skärmen som att läsa det på papper. Behagligare att titta på skärmen.

Leopards GUI är redan upplösningsoberoende. Men programtillverkarna måste aktivera det för att dra nytta av det.

Källor:
http://arstechnica.com/staff/fatbits.ars/2006/4/23/3720
http://developer.apple.com/releasenotes/GraphicsImaging/RN-ResolutionIndependentUI/

Senast redigerat 2009-01-23 13:19
  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-23 13:33

Såvitt jag minns så var det stort rabalder och en massa rykten om att Apple skulle komma med detta, men att det aldrig blev så.

Mig veterligen är Mac OS X i nuvarande skick inte upplösningsoberoende, men rätta mig gärna om jag har fel.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-23 13:40

Update: Efter att ha ögnat igenom de länkar du skickade så förstår jag bättre vad du refererade till, du har rätt i att det finns 'resolution independence' att aktivera, men såvitt jag förstår så är detta inte vektorbaserat så att det går att skala i all oändlighet utan helt enkelt bara pixelgrafik i väldigt hög upplösning, sen väljer man vilken nedskalning man vill visa upp på den aktuella enheten.

Det är roligt att ha fel när man lär sig något nytt

Ursprungligen av macmic:

Update: Efter att ha ögnat igenom de länkar du skickade så förstår jag bättre vad du refererade till, du har rätt i att det finns 'resolution independence' att aktivera, men såvitt jag förstår så är detta inte vektorbaserat så att det går att skala i all oändlighet utan helt enkelt bara pixelgrafik i väldigt hög upplösning, sen väljer man vilken nedskalning man vill visa upp på den aktuella enheten.

Det är roligt att ha fel när man lär sig något nytt

Jag tror att den stödjer båda varianter dvs pixelgrafik i väldigt hög upplösning och vektorgrafik. Såg det i http://www.youtube.com/watch?v=ZQTGyjW8cJM.

Det är sant att Apple har tydligen problem med detta, så det är skjuten på framtiden. Förhoppningsvis har de löst problemet i Snow Leopard.

Att skärmdumparna sparas (sparades) som pdf betyder ingalunda att de är vektorbaserade. Det är helt vanliga rasterbilder sparade i pdf-format...

Med upplösningsoberoende OS vore f.ö. ctrl-scroll ännu mer användbar än vad den är idag.

Borde inte vektorgrafik sparas i SVG (Scalable vector graphic) istället för PSD? Låter dock väldigt konstigt att allt skulle vara gjort som vektorer, då skulle ju custom ikoner, program osv också behöva vara skrivna så för att fungera ihop?

Btw att något är skalbart och "upplösningsoberoende" betyder ju inte på långa vägar att det är vektorgrafik.
Dock tror jag att om man idag har ett os som är gjort för att visas på upp till 2560 x 1600 upplösning så kan man ju säga att upplösningen inte direkt kan ses som ett problemområde o att man därför är oberoende av den...

1
Bevaka tråden