Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera olika språk i inbyggda stavningskontrollen

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2009-01-27 12:51

Hej,

Detta har irriterat mig väldigt länge nu.

I alla textboxar du har i OSX (oavsett program) kan du få inbyggd stavningskontroll. Trevligt såklart.

Men jag vill ha olika språk i olika program. För Adium, där jag mest har internationella kontakter vill jag att stavningen ska vara på engelska, men i exempelvis Safari, där jag skriver på typ 99.se vill jag ha svensk stavningskontroll.

Men det är inte möjligt. Går det inte att lösa med något Applescript som man lägger något snabbkommando på för att byta mellan svenska och engelska? Eller finns det något trevligt tredjepartsprogram som kan lösa det?

Tycker du att flerspråksstödet inte fungerar bra? Jag brukar köra med det.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-27 17:01

Nej, tyvärr Det brukar ta så lång tid innan den "hittar rätt" och ibland om man kör både svenska och engelska (händer tyvärr) så väljer den inte alltid rätt. Men det är annars en bra idé

Ah, synd. Jag använder Multilingual (lustigt att Apple inte översatt den termen förresten) för att slippa få rött under svenska och engelska ord. Jag önskar det fanns ett gränssnitt att begränsa antalet språk i Multilingual, som det är nu kollar den på *alla* språk tillgängliga. Det går att hacka det, men jag skulle hellre se en riktig inställning för det.

Jag googlade lite och hittade flera som frågat efter snabbkommando för att byta språk, men ingen som fått något svar.

1
Bevaka tråden