Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAIDen hänger sig...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-01-27 12:35

Hej
Jag hade en hårddisk-krasch för några veckor sedan och har, vis av erfarenheten, sett till att ha backup på allt.Mitt iTunes-bibliotek är för stort för att rymmas i min dator och det ligger därför på en extern disk.

2 Seagate (http://www.dustin.se/pd_5010185829.aspx) har införskaffats och körs som RAID (Speglade) med hjälp av Skivverktyg i Leopard. Efter att ha lyssnat på musik i ca 20 minuter så stannar musiken och iTunes hänger sig ett par minuter tills meddelanderutan om "Disken har matats ut på ett felaktigt sätt" kommer upp.
Diskarna fortsätter att snurra men kan inte kontaktas med mindre än att de kopplas bort fysiskt först eller att datorn startas om.

Jag har testat att formatera om men resultatet blir det samma. Om jag däremot endast kör mot en disk (ej RAID) så funkar det bra.

Diskarna är formaterade som OS X Extended (journalförd) och RAID-blockstorleken är förvalda 32K.

Det blir ingen skillnad om jag ansluter med USB eller Firewire.

Har ni några tips?

  • Oregistrerad
  • 2009-01-27 12:46

Gissar att du har extern strömförsörjning?

Vad är det för dator du kopplar upp dom till? Är det en bärbar kan det vara strömsparläge som är konstigt inställt, inte troligt men kan vara värt att kolla?

Om du spelar en film från dom med typ VLC, får du samma fel då?

Allmänt om att köra RAID på USB/FW kan man väl säga att det kanske inte är att rekommendera...

  • Medlem
  • 2009-01-28 12:02

Tack för era synpunkter! (Samma problem på stationär och bärbar, och endast vid RAID-körning. Ett säkert bibliotek på över 1 TB blir svårt på en iMac om man inte RAIDar externt.)

Gissa om jag är ARG?! Seagate känner till problemet. Det är känt att det är problem att RAIDa dessa diskar men man har valt att inte informera om det. "... det är ju inte alla som använder sina diskar i ett RAID-system..." Nä, det är det inte, och man kanske inte väljer att testa detta förrän återköpsrätten gått ut! Gissa om jag har tappat förtroendet för denna tillverkare?!
Huvudbry, tankande fram och tillbaka, tid, otillgängligt bibliotek, irritation, sömn... Ja, ni vet!

GGRRRRRrrrrrrrrrrr ;-{

1
Bevaka tråden