Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook 12" frågor.

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Har lite planer på att köpa en Powerbook 12" nu i vår, med max minne och "combo" som val. Trots det jag läst om de negativa aspetekterna angående skärmen så är jag fortfarande intresserad. Eftersom jag ofta är på resande fot så passar den här lilla modellen mig utmärkt, visst, 15" är ett alternativ men 12" är helt att föredra. Det är väl egentligen en sak som jag ska använda den till, och det är "mobil videoredigering" (och givetvis slösurfning i soffan ).

Finns det 12volts adapter så att man kan ladda den i bilen ?

Hur är skärmen att arbeta med när man kör på en 12" med 1024/768 i upplösning ?

Klarar den av att arbeta med filmer i dv-kvalite som är runt 1-2h långa ?

Kan ju passa på att påpeka att jag har 240gb externt lagringsutrymme och dvd-brännare. Har inte arbetat något nämnvärt med mac innan, utan det har alltid varit pc, men känner att jag måste tillföra något nytt i livet nu.

Hoppas att ni har några svar på mina frågor.

Kan ju passa på att påpeka att jag suttit och läst i forumet sen lunch, utan att inte hittat något

Jag kan inte annat än att säga att jag är avundsjuk på polarens PB 12".
Har själv en QS 867 med 17" Apple skärm. Jag hade inte tvekat i bytet gentemot att få hans dator. Visst den är kräsen vid vinklar. Me ÄRLIGT nu!!!! Vem gör presentationer på en 12" skärm för andra, än den som skapar presentationen????? Jag har då aldrig gjort en PowerPoint pres på befintlig skärm!!!
PB 12" är den perfekta datorn i mitt tycke.

T-son

Ok! Nu skall jag svara på frågorna!!
Upplösninen är ypperlig för en så liten skärm.
Kollade tom Black Hawk Down för att se om det var ok. Batteriet räkte!!! Men sedan var det slut.
Köp ett extra batteri om det behövs men det är inte primärt.Det är dock max minne!!!!
Datorn kommer inte bli en besvikelse, 1024/768 är ok för skärmen.

Vad gäller din sista fråga så förstår jag inte problemet!?!?

  • Medlem
  • 2003-04-07 23:01

Vad man tycker om PB 12" tycks i många fall vara subjektivt, men ett 99% objektivt test finns här på 99mac . Läs hela tråden för att få en uppfattning.

/3

3OPAH: Tack för tipset men jag har redan lusläst den och de länkar som medföljer

Joacim T-son Torkelson: Tack för din syn på saken (älskar dåliga ordskämt ). Extra batterier är nog ett måste om det inte finns 12volts laddare att tillgå, vilket jag tycker att det borde göra, iaf så borde någon 3e partstillverkare slänga ihop en pryl som glädjer oss som bor i bilen

Angående frågan om videoredigering; det är viktigt att den är stabil när man arbetar med den, för att förklara vad den ska användas till så kan jag ju dra ett händelseförlopp:

jag kommer filma ca 30min till 3h, mata in det i datorn, klippa, redigera, och ladda upp till en databas där det ska finnas tillgängligt för allmänheten, och detta ska ske, enligt avtal, på under 7h. Som sagt ska det vara i dv-kvalite så 3h material borde vara ganska resurskrävande, och eftersom jag enbart arbetat på en instabil pc innan så är mina förväntningar höga.

Kan ju passa på att fråga om en annan sak, nämligen priset. Jag kommer åka till staterna i vår/sommar (om det inte har startats ett 3:e världskrig dvs), hur ligger den i pris gentemot en i sverige, om man då räknar på att man i sverige köper den utan moms.

Ifall någon har tester eller andra intressanta länkar om denna dator så dela med er.

edit: finns det något mpeg-kort i någon av de bärbara macarna ? eller finns det att köpa till externa som man använder genom firewire ?

edit#2: såg nu att det fanns ett speciellt litet forum för köpfrågor, och om en moderator känner att det är passande att flytta tråden dit så gör han det nu med mitt tillstånd

mvh fredrik

Senast redigerat 2003-04-07 23:43

När det gäller adapter för 12V i bil, kolla på www.madsonline.com

Jag har själv en till min Pismo (inte för bil, utan en "vanlig"). Den är superbra. Har haft den i drygt två år. Jag hade läst om Madsonline i am. Macworld, och kunde inte motstå att köpa den på Macworldmässan i SF 2001....

Den är väldigt liten och smidig, och jämfört med tefatet jag fick från Apple med datorn (som ju känns som ett skämt att ha med sig) är den en dröm. Jag fick dessutom med en kort starkströmssladd (30cm) vilket gör det hela ännu smidigare.

Jag vet inte om någon i Sverige importerar Madsonlines produkter. Att handla över nätet borde fungera bra också.

Jonas Mellander: tack för tipset, kollar in genast.

Hittade precis 1gb-minnesmoduler till powerbooken på en tysk sida (http://www.dsp-memory.de/1gb/ )

Visste inte att det fanns men det är ju verkligen intressant. Känns som om jag närmar mig ett inköp mer och mer nu

Återkommer om jag hittar något mer under natten.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-08 07:10

Jag kan som stolt ägare till just en PB 12" helt ärligt säga att skärmen inte är något problem. Lite dålig betraktningsvinkel kanske, men inget man inte överlever, det garanterar jag. Gör det enda rätta och köp en egen genast!

http://www.dsp-memory.de/1gb/ ...funkar det verkligen?! :eek:

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-04-08 08:16

Arbetskompisen har precis köpt en och skärmen kan kännas lite mörk men annars är det en rätt fräck liten pryl! Skulle gärna ta en själv!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
http://www.dsp-memory.de/1gb/ ...funkar det verkligen?! :eek:

jo den ska tydligen funka men till ett högt pris, nämligen € 799,90, och snabbt räknat utan någon koll på valutan så blir väl det runt 7500skr. I de forum jag läst så verkar det som om de är ensamma om att sälja dessa minnen i europa nu, och det är därför de tar sådana fantasipriser.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-08 13:00
Citat:

Finns det 12volts adapter så att man kan ladda den i bilen ?

Ett tips till alla som behöver ladda saker i bilen, köp en 12V till 240V omvandlare istället så kan ni koppla in allt från glödlampor till datorladdare eller mobilladdare.

Jag köpte en sån här på Jula.

Citat:

Skrevs ursprungligen av carma
Ett tips till alla som behöver ladda saker i bilen, köp en 12V till 240V omvandlare istället så kan ni koppla in allt från glödlampor till datorladdare eller mobilladdare.

Jag köpte en sån här på Jula.

En brasklapp bara: De billigare växelriktarna som finns på t.ex. Jula eller Clas Ohlson är tänkta att driva saker som kaffebryggare, glödlampor och, om det kniper, maskiner med elmotorer i (även om de krypströmmar som uppstår med tiden brukar köra sönder dem). De är inte alls lämpliga för elektronik, även om Jula själva säger det i sin produktinfo. Det en billig växelriktare gör är att ge ifrån sig 230 V växelström fast med en vågform som i bästa fall är trappstegsformad approximering av den sinusvåg man får från elnätet. Som regel är det dock en (för känslig elektronik livsfarlig) fyrkantvåg de ger ifrån sig. Det är alltså inte en fin, mjuk 50 Hz sinuston som den man får från elnätet. Den modell som du använder ger ifrån sig just en fyrkantvåg, så om jag vore du skulle jag tänka efter både en, två och tre gånger innan jag kopplade in min dator i den.

Nu ska vi inte fördjupa oss alltför mycket i elektronik och signalteori här, men låt oss bara säga att elektroniken i en Powerbook och dess laddare _inte_ tycker om att få >150 Hz växelström i sig. Dels förkortar det datorns livslängd en hel del, men dessutom blir det risk för personskador eftersom mycket av det som finns i elsäkerhetsväg sätts ur spel vid för höga infrekvenser. Nog för att just det sistnämnda är ett worst case scenario, men jag tycker ändå att man bör vara medveten om att risken finns och att varken Apple eller någon annan datortillverkare har något ansvar ifall man får skador p.g.a. felaktig strömförsörjning.

Men det finns faktiskt växelriktare som ger ifrån sig en ren sinusvåg, och har man en sådan går det hur bra som helst att ladda datorn med den utan någon egentlig risk för att skada utrustningen eller sig själv. Den typen av växelriktare är rätt så mycket dyrare, brukar ligga nånstans under 2000 kr i pris, och finns bl.a. på Elfa och Clas Ohlson.

Växelriktare på Elfa
Växelriktare på Clas Ohlson

Ursprungligen av Samuel K:

Men det finns faktiskt växelriktare som ger ifrån sig en ren sinusvåg, och har man en sådan går det hur bra som helst att ladda datorn med den utan någon egentlig risk för att skada utrustningen eller sig själv. Den typen av växelriktare är rätt så mycket dyrare, brukar ligga nånstans under 2000 kr i pris, och finns bl.a. på Elfa och Clas Ohlson.

Växelriktare på Elfa
Växelriktare på Clas Ohlson

Hur är det med en batterieliminator, är det samma problem dem, dvs att de ger fyrkantsvåg?
Eller skulle t ex 32-3876 på Clas Ohlson fungera?

Ursprungligen av MagnusB:

Hur är det med en batterieliminator, är det samma problem dem, dvs att de ger fyrkantsvåg?
Eller skulle t ex 32-3876 på Clas Ohlson fungera?

En batterieliminator ger inga vågor alls, den ger likström...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-09 11:00

Oj... Då får man ta det lite försiktigt då...

Köp då dom bra växelriktarna som Samuel K rekomenderade om du ska köra din dator i bilen.

Detta passar bättre i Powerbook-forumet. Flyttar. /Jon

  • Oregistrerad
  • 2003-04-09 12:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
När det gäller adapter för 12V i bil, kolla på www.madsonline.com

Jag har själv en till min Pismo (inte för bil, utan en "vanlig"). Den är superbra. Har haft den i drygt två år. Jag hade läst om Madsonline i am. Macworld, och kunde inte motstå att köpa den på Macworldmässan i SF 2001....

Den är väldigt liten och smidig, och jämfört med tefatet jag fick från Apple med datorn (som ju känns som ett skämt att ha med sig) är den en dröm. Jag fick dessutom med en kort starkströmssladd (30cm) vilket gör det hela ännu smidigare.

Jag vet inte om någon i Sverige importerar Madsonlines produkter. Att handla över nätet borde fungera bra också.

Vi säljer Madsonlines produkter i skandinavien.
Vi har exclusive distributionsrätt, så det kommer att dyka upp fler ÅF med produkterna framöver.
Just nu kan de köpas av oss direkt så länge...

Power PC

Citat:

Skrevs ursprungligen av bodybag
jo den ska tydligen funka men till ett högt pris, nämligen ? 799,90, och snabbt räknat utan någon koll på valutan så blir väl det runt 7500skr. I de forum jag läst så verkar det som om de är ensamma om att sälja dessa minnen i europa nu, och det är därför de tar sådana fantasipriser.

OMFG! Heh, då lär man väl vänta snällt innan man skaffar en sån.

Hur påverkar storleken på minnet strömförbrukningen tror ni?

Vad gäller dv-redigering så är 12" helt okej. Jag har inte utsatt den för några större test då mina eskapader har bestått i att lägga upp en binge tv-inslag i kortare sjok, sex-åtta minuter, för bränning på vcd. Har väl som mest haft 30 minuter att bolla med i final cut express och jag har inte upplevt några konstigheter.
På det hela taget känns den betydligt rappare än de knappt två år gamla wintelburkar som finns på TV4 Öresund, med Purple från Pinnacle, men för det första vet jag inte vad det sitter under huven på dessa, för det andra används de till dagligt arbete med flera projekt intankade åt gången.

1
Bevaka tråden