Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta ny terminal - alltid

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-26 13:16

Tjo!

Jag arbetar en hel del i terminalen, både lokalt och med ssh-snören mot andra burkar. Således vill jag enkelt kunna dra upp nya terminalfönster på kommando.

Problemet jag har idag är att om en terminal är öppen och jag vill öppna en ny (antingen genom att klicka på terminalikonen i dockan eller via Quicksilver), så flyttas jag till den space där det finns en terminal. Där måste jag sedan använda Cmd + N för att öppna en ny terminal, och flytta över den till det space där jag var från början.

Frågan är således: finns det något sätt att styra om launchern (eller vad det nu heter på Mac-språk) så att det alltid öppnas ett nytt terminalfönster på det space där man befinner sig? Inte genom Cmd + N på en existerande terminal, utan via dockan, applications-foldern eller Quicksilver/Spotlight.

Tjosan!
Inte riktigt det du frågar efter men..

Jag vet inte om det är något alternativ för dig, men jag kör med "visor" vilket gör terminalen lättåtkomlig genom att låta den åka ner som i toppen av skärmen vid valfri tangentkombination (jag kör option+tab t.ex.).
Ungefär som konsolen i spel som quake typ eller hur man ska säga.
Det kommer ner vilket skrivbord du än befinner dig i (utan att ändra space dvs), och du kan även köra med tabbar.
Jag gillar det starkt iaf, men det passar kanske inte alla.

"With Visor running, hit the user-defined hotkey (Ctrl-F1 by default) and a slick terminal window will slide down at the top of your screen just under the menu bar. To dismiss Terminal, just hit the same hotkey."
(från http://lifehacker.com/284687/access-terminal-from-anywhere-with-visor).

Från skaparen av quicksilver.
http://docs.blacktree.com/visor/visor

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-26 17:07

Det där låter helt klart som ett alternativ tillsvidare. Jag använder något liknande i Linux-miljöer, där det heter Tilda.

Tack för tipset. Jag skall omedelbart installera Visor, men hoppas fortfarande på svar på min ursprungsfråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-26 17:11

Cmd + T = Ny Terminal-flik.

Du kan också ställe in under inställningar på Spaces, vilket space terminalen ska öppnas i.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-26 17:18
Ursprungligen av patan:

Cmd + T = Ny Terminal-flik.

Du kan också ställe in under inställningar på Spaces, vilket space terminalen ska öppnas i.

Inte riktigt vad jag önskar. Jag vill inte behöva bläddra till ett öppet terminalfönster för att kunna öppna ett nytt, ej heller vill jag att terminalen alltid skall öppnas i ett specifict space.

Jag vill att en ny terminal alltid skall öppnas i det space där jag befinner mig när jag klickar på terminalikonen i dockan eller söker via Quicksilver, oavsett om det redan finns en öppen terminal eller ej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-26 18:24

Du kan ställa in att Terminal ska synas överallt, i alla Spaces. Men det låter inte riktigt som det du vill ha, däremot Visor (tipset ovan) verkar vara vad du letar efter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-26 18:59

Tack för alla tips. Jag satte mig trots allt och hackade ihop ett litet AppleScript som gör precis det jag vill.

on run

tell application "System Events" to set is_terminal_running to exists application process "Terminal"

tell application "Terminal"

if is_terminal_running is true then

do script with command ""

else

activate

end if

end tell

end run

Öppna ScriptEditor, spara ovanstående kod som en Application, spara under Applications under ett fiffigt namn, och dra ner till dockan.

Ursprungligen av McB:

Tack för alla tips. Jag satte mig trots allt och hackade ihop ett litet AppleScript som gör precis det jag vill.
[...]

Bra jobbat!

Snyggt!

Detta har stört mig också. Fast ditt script fungerar inte helt för mig: Terminalfönstret öppnas i det space jag befinner mig i men fokus flyttas sedan ändå till det space där mitt senaste aktiva terminalfönster finns. Har du någon hack för att undvika detta också?

mvh

  • Oregistrerad
  • 2010-10-21 20:53

Ett bra mycket enklare alternativ är det här som jag skrev om för ett tag sen

http://www.99.se/1923638-post4.html

Fast allra enklast är nog att bara avmarkera checkboxen längst ner i system preferences för spaces: "when switching to an application, switch to a space with open windows for the application".

1
Bevaka tråden