Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se HD film på sin iMac

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-01-25 16:32

Hej

Försöker ganska ofta ut för att högupplöst film hackar både på min iMac och min
bärbara.

Min iMac är en 2,8 GHZ intel Core 2 Duo med 3Gigs RAM och ATI Radeon HD 2600 Pro som grafikkort.

Spelar oftast upp det i VLC.

Har andra samma problem? Tycker nog man med en så pass ny dator borde klara av att se dessa videoklipp ?!?!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-25 16:46

Det beror helt på vilken form av videoklipp vi talar om. Men jag har inte stött på någon form av video jag inte kan spela på en 2.4GHz iMac.

HD - som upplösning - är inget problem för vilken Mac som helst idag. Det är codec, bitrate och komprimeringens omfattning som kan strula. Även spelarna själva strular (jo, även VLC).
Många filer därute på nätet är ren dynga när det gäller kompressionen. Man kan inte dra några som helst slutsatser av datorns prestanda när det gäller dessa amatörpackade skitfiler (xvid, divx). Ofta är det ett under att filerna ens går att öppna :-D.

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2009-01-25 17:11

Själv lade jag märke till att en film hackade rejält när jag hade Transmission igång med ett par torrents i listan. När jag avslutade programmet och körde filmen igen så hackade det inte.

Vet inte sanningshalten i det, men jag har hört att VLC bara använder en kärna vid uppspelning. För att spela upp 1080p filmer så behöver båda kärnorna användas?
Jag kunde spela upp 720p utan några problem i VLC men 1080p hackade som fan. Testade då Plex och det fungerar helt problem fritt.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-01-25 18:10

Ja jag tycker nog med att problemet är störst i 1080 och att det oftast flyter på OK i 720.
Ska testa den där spelaren (Plex) om det nu var en spelare.

Ursprungligen av basic:

Ska testa den där spelaren (Plex) om det nu var en spelare.

http://www.plexapp.com/

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-01-26 07:53

Tack för länken men jag har dock svårt att förstå hur det fungerar .

Jag får efter jag startat Plex en höstbild med några menyval på vänster sida men det går absolut inte att trycka, klicka dra eller på något annat sätt att göra något ?!?!?!?!

Ursprungligen av basic:

Tack för länken men jag har dock svårt att förstå hur det fungerar .

Jag får efter jag startat Plex en höstbild med några menyval på vänster sida men det går absolut inte att trycka, klicka dra eller på något annat sätt att göra något ?!?!?!?!

Du styr programmet med pilarna och inte med musen...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-01-26 09:40

HA ! tusen tack, det tänkte jag f*n inte ens på

Ursprungligen av steelmeister:

Vet inte sanningshalten i det, men jag har hört att VLC bara använder en kärna vid uppspelning. För att spela upp 1080p filmer så behöver båda kärnorna användas?
Jag kunde spela upp 720p utan några problem i VLC men 1080p hackade som fan. Testade då Plex och det fungerar helt problem fritt.

Ja, Plex använder bägge kärnorna, kolla i aktivitetskontrollen. VLC är inget bra på HD således. Har en mini core2duo 2,0 till en Sony-LCD och Plex spelar 1080p utan att missa en ruta. Samtidigt som jag spelar in två tvprogram via marknätet och Eyetv 3.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-26 09:48

En relaterad fråga:

Om en film är för tung för en viss mac-hårdvara, kan man koda om den på något sätt så att den flyter (även om det innebär att det blir en större fil? Går det med QT pro?

Ja. Allt kan ju kodas/packas om så klart. Allt som QTpro kan lira kan den sedan exportera ut till något annat.

Ursprungligen av planB:

En relaterad fråga:

Om en film är för tung för en viss mac-hårdvara, kan man koda om den på något sätt så att den flyter (även om det innebär att det blir en större fil? Går det med QT pro?

Jag har precis testa Plex och med lite fix och tricks så har den potential. Dock undrar jag, är det någon annan som har problem med att spela upp filmer med undertexter i stil med .idx och .sub?

När jag jag ska spela upp filmer så fryser de första meningarna från undertexten i mitten av rutan medan filmen fortsätter att spelas.

Någon som har vet vad detta beror på, och hur löser man detta?

Säger som så många andra redan sagt; Använd inte VLC för HD-filmer, kör Plex istället.
Jag har inte haft några problem med subs i Plex, som någon frågade om. Kör en iMac 2,4 Ghz 20" med 2 GB RAM.

Programmet med flest inställningar: PLEX

Det går fint att slå på i en inställning nånstans så det kan köras med mus också!

Men man kunde inte höja och sänka musiken i plex. Därför åkte den ut fortare än kvickt.
Den har potential, men en väldigt lång väg kvar att vandra innan den är duglig tycker jag.

Ursprungligen av RockyMontana:

Men man kunde inte höja och sänka musiken i plex. Därför åkte den ut fortare än kvickt.
Den har potential, men en väldigt lång väg kvar att vandra innan den är duglig tycker jag.

Du kan höja och sänka volymen, men den använder inte Finders volym, utan den måste redan vara ställd på max. (iom att programmets volym är max per default, o sen kan man sänka därifrån).

Det med volymen är dock irriterande, och det enda jag egentligen stör mig på hos programmet. Också verkar det här med automatisk inläggning av filmer och så va något buggig än så länge.

Ändå blir det ju det givna valet när man ska se HD-film.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-27 01:15

Plex och möjligheten att göra inställningar (eller avsaknaden av dessa) irriterar mig ganska mycket.

Jag har inte hittat något bättre än VLC för att spela HD filmer tyvärr om det rör sig om udda format. Annars är Quicktime nog den bästa.

Min Macbook 2.0G klarar inte 1080p men 720p är inga problem. Min macpro klarar allt, oavsett om det är VLC eller inte

När vi ändå pratar om HD-video:
Den här uppdateringen förbättrar pekarens rörelse vid användning av en Apple Mini DisplayPort-till-dubbellänkad DVI-adapter med en Mini DisplayPort-utrustad MacBook Air, MacBook eller MacBook Pro. Den förbättrar även uppspelning av HD-video på datorer med NVIDIA GeForce 7300 GT- eller GeForce 9600M-grafik.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-27 10:43
Ursprungligen av ks.rasmus:

Apple Mini DisplayPort-till-dubbellänkad DVI-adapter med en Mini DisplayPort-utrustad MacBook Air, MacBook eller MacBook Pro.

Det var en riktigt cool adapter

Ursprungligen av studiox:

Det var en riktigt cool adapter

Hahah, i know!!

1
Bevaka tråden