Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Domännamn hos nic.se eller webbhotellet?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu kan ju webbhotellen hantera domännamnsbetalning hela vägen, och Cliché ber mig flytta domänbetalningen till dem, och lockar med lägre priser.

Finns det någon nackdel? Lägre pris är ju sällan fel, om det inte försämrar någonting. Är det lika lätt att flytta domänen någon annan stans när man vill det?

Är det ingen annan som får sådana förändringar? Ingen som bryr sig om om det förbättrar eller försämrar? Vi har ett val, stanna på nic.se eller flytta betalningsansvar till webhotellet. Är det självklart?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-26 14:59

Jag betalar mitt domännamn genom webbhotellet och har inte haft några problem med det, rent tekniskt så är det väl du du som äger namnet och har rätt att flytta det vart du vill, om inte så måste det väl finnas någon avtalstext som tar upp det?

Jag ligger kvar hos nic.se med min se-adress. Tänkte vänta och se hur det utvecklar sig - ev problem som kan uppstå i starten. Men om allt funkar flyttar jag över den inför nästa betalning, dvs nästa år för det är ju smidigare med bara en faktura

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-01-26 18:31

Eftersom jag är bitter och misstänksam så tror jag det är bäst att vara kvar hos .SE (NIC.SE är länge sedan dom hette) för minst problem om webhotellet skulle börja stöka till saker och ting.

Ursprungligen av Mija:

Eftersom jag är bitter och misstänksam så tror jag det är bäst att vara kvar hos .SE (NIC.SE är länge sedan dom hette) för minst problem om webhotellet skulle börja stöka till saker och ting.

Vissa kallar sådana personer realister

(Oj, nu är jag nära OT !! )

  • Oregistrerad
  • 2009-01-26 19:33

webbhotellet kommer omdirigera din trafik till en porrsajt, med oregelbunda intervaller bara för att busa med dig.

Nejdå, det finns ingen som helst nackdel när det gäller .SE domäner - Du kan ändå lätt byta. Se till dock att du i fortsättningen äger domänamnet, detta är självklart på seriösare webbhotell men knappast på oseriösa.

Jag kommer att flytta alla domännamn till webbhotell, väljer man ett stort webbhotell som Loopia eller Binero borde det inte vara några större problem och det är klart lägre priser.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2009-01-27 08:51

Jag behåller mina. Är också lite misstänksam av mig och många av mina domäner har jag inte på ett webhotell. Använder en DNS-tjänst och sköter själv till vilket ip som mina domäner ska peka.
Dessutom är jag övertygad om att rätt vad det är så kommer kostnaderna för domänhanteringen att öka rejält på wehotellen och ska du flytta din domän kommer det att kosta minst tusen spänn och så måste du fylla i 5 formlär.

Ursprungligen av tobbehj:

Dessutom är jag övertygad om att rätt vad det är så kommer kostnaderna för domänhanteringen att öka rejält på wehotellen och ska du flytta din domän kommer det att kosta minst tusen spänn och så måste du fylla i 5 formlär.

Knappast hos de stora seriösa webbhotellen. Tror inte din övertygelse kommer att slå in.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2009-01-31 14:30
Ursprungligen av Adrian B:

Knappast hos de stora seriösa webbhotellen. Tror inte din övertygelse kommer att slå in.

Hihi är du inte väl naiv nu!

Ursprungligen av tobbehj:

Hihi är du inte väl naiv nu!

Näe, jag tror faktiskt inte det. Jag tror att risken är minimal att t.ex. Loopia fulreggar ditt domännamn så att dom äger det istället för dig. Det är så enkelt att kolla upp och det skulle komma ut direkt ifall de höll på så.

Det verkar vara en rätt omfattande certifiering som krävs för att alls bli registrar, så redan där kan man ana att de oseriösa sållas bort.

Angående riskerna så har jag läst avtalstexten från .SE hos Loopia och där står det att om registrarens avtal med .SE upphör så övergår domännamnet automatiskt till .SE under en skyddsperiod (3 månader), under vilken man väljer en ny registrar:

§ 7 Rutin vid upphörande av registrar

Om Registrarens avtal med .SE upphör gäller följande för Innehavaren.

7.1 Innehavaren accepterar att .SE blir temporär Registrar under en period av tre månader (”Skyddstid”) från den tidpunkt Registrarens avtal upphörde.

7.2 Innehavaren skall under Skyddstiden välja en ny Registrar.

7.3 Avstår Innehavaren från att välja ny Registrar under Skyddstiden blir .SE:s registrar .SE Direkt automatiskt ordinarie Registrar. .SE Direkt har som ordinarie Registrar rätt att ta ut ersättning enligt gällande prislista och mellan parterna skall .SE Direkts övriga villkor gälla (se www.iis.se).

Så om webbhotellet konkar eller misssköter sig så förlorar man ingenting, man bara hamnar hos .SE igen och får välja ny registrar.

Naturligtvis vill jag inte tro att Cliché eller SurfTown skulle jävlas med mig om jag försöker flytta, men jag har inte rotat i villkoren och det kanske andra har. De kanske inte försöker (eller kan) kapa namnet för mig, men det skulle inte förvåna mig om det är strul och kanske avgifter om man vill flytta, som tobbehj sade. Och priser brukar vara låga för att komma in men stiga om man sitter kvar.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Naturligtvis vill jag inte tro att Cliché eller SurfTown skulle jävlas med mig om jag försöker flytta, men jag har inte rotat i villkoren och det kanske andra har. De kanske inte försöker (eller kan) kapa namnet för mig, men det skulle inte förvåna mig om det är strul och kanske avgifter om man vill flytta, som tobbehj sade. Och priser brukar vara låga för att komma in men stiga om man sitter kvar.

Jag kan inte tänka mig att det kommer att fungera så hos de stora svenska webbhotellen som t.ex. Binero eller Loopia. Även om det var tillåtet, vilket jag inte tror det är, så vore det ju affärsmässigt korkat långsiktigt. Och höjer dom priset är det bara att flytta domännamnet.

Jag har inte heller rotat i avtalen, men jag är hundra på att de inte får hitta på vadsomhelst. Det krävs en del för att få bli godkänt ombud för detta nya system och jag tror inte IIS skulle släppa på det hur lättvindigt som helst.

Har allt hos mitt hotell/parkering. Varför? Jo, jag trivs med att ha allt på en plats, ett bankkort, en mailadress, en telefon...drömmen vore att ha en nyckel för alla dörrar också :-).
Jag mår dåligt om saker och ting är spretiga...osymetriskt... Halvautistisk antar jag. :-D.

En fråga: Hur katten kan webhotellen ha lägre avgift än nic.se? Är det vinstmarginalen hos nic.se mot oss som är så mycket högre än mot webbhotellen? Eller är det lockpriser för att få in oss, så man kan höja senare?

Det där med att höja för trogna kunder är ju standard. Tricket är att få in folk på "lyxabonnemang", men sedan införs "toppabonnemang" som är det nya billiga medan det gamla fasas upp, och i nästa skede kommer "premiumabonnemang", och så vidare. Kunder som aktivt ber om att bli flyttade får det billiga, de andra får det dyrare och dyrare. Då kan alltid leverantören visa upp att man har låga priser, men tar ut extra av lata kunder. Det skulle inte förvåna mig om det är sådant på gång (men nej, bevisa det kan jag inte).

  • Oregistrerad
  • 2009-01-29 19:57
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

En fråga: Hur katten kan webhotellen ha lägre avgift än nic.se? Är det vinstmarginalen hos nic.se mot oss som är så mycket högre än mot webbhotellen? Eller är det lockpriser för att få in oss, så man kan höja senare?

Menar du att alla webbhotell har lägre avgifter än IIS?

Vissa webbhotell säljer ju domäner till förlust för att ragga kunder precis som ICA kan sälja mjölk för 1 Kr / litern om dom vill för att få nya kunder.

IIS kommer också höja priserna för domäner KRAFTIGT enligt den nya modelle, läs vad loopia skriver om det här: http://www.webmasternetwork.se/f13t34714.html

Ursprungligen av studiox:

Menar du att alla webbhotell har lägre avgifter än IIS?

Vissa webbhotell säljer ju domäner till förlust för att ragga kunder precis som ICA kan sälja mjölk för 1 Kr / litern om dom vill för att få nya kunder.

IIS kommer också höja priserna för domäner KRAFTIGT enligt den nya modelle, läs vad loopia skriver om det här: http://www.webmasternetwork.se/f13t34714.html

Jag vet inte hur vanligt det är, och det vore kul att veta. Jag har SurfTown (som jag är rätt nöjd med, vet inte vad andra tycker), och de erbjuder mycket lägre årsavgift än nic. Om det är lockpris för att få in kunder så måste de planera att höja rejält senare (i alla fall över vad de betalar nic) för att få tillbaka det. Jag är ju redan kund så webhotellavgiften har de ju redan.

Låg avgift första året för nya kunder är en helt annan sak. Det kan ju vara hur billigt som helst, precis som att "köpa" en mobil för en krona.

Se till att DU äger domänen.

PÅ annat ställe här (Döskallemärkta webhotell") tar jag upp problemet att Webhotellet ÄGER domänen och inte jag...

Inte så roligt när man vill lämna det hela.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2009-01-31 14:33
Ursprungligen av Goflorp:

Se till att DU äger domänen.

PÅ annat ställe här (Döskallemärkta webhotell") tar jag upp problemet att Webhotellet ÄGER domänen och inte jag...

Inte så roligt när man vill lämna det hela.

Hittade inte stället! Hade varit intressant att läsa.

Ursprungligen av tobbehj:

Hittade inte stället! Hade varit intressant att läsa.

Troligen är tråden borttagen av moderator iom att jag nämnde honom vid namn som ligger bakom det hela.

För att summera.
Min fru har en website, ett community. Hon valde köra det på en server hos ett Boråsbaserat Internetföretag. de hjälpte henne också att koppla in en registrerad domän för detta.
Allt har vart jobbigt, att justera saker kostar pengar, att slippa dumma saker kostar pengar, att få nödvändiga saker...kostar pengar.
De är grymt duktiga på att skriva fakturor á 357:- i månaden men de svarar inte ens på mail.
Frun tröttnar, lägger ner det hela och flyttar alltihop till ning.com. När vi då försöker kontakta loopia för att peka om domänen till hwitarum.ning.com så upptäcker vi att:

mannen vi inte kan nå på ngt sätt alls fortsätter skicka fakturor och att han står som ägare på .se-domänen.

Vi kan INGET göra, loopia vägrar ta i det hela så länge inte han överlåter det hela på oss och vi kan inte nå honom öht för nånting.

Vi har skickat uppsägningsmail på den adress han har och möts enbart av nya fakturor.

Har sökt efter namnet via hitta.se - ingenting
Kollat på en del andra ställen och hittat en bild på honom.
Samtliga telefonnummer är "Upphört på kundens begäran och hänvisning saknas"

Behöver jag nämna att på hans Community finns det ingen "Communityt upphör". Alltså precis som Hotel California "You can check out but you can lever leave" ....

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-02-18 20:25

Jag fick från one.com ett mail om att gå in och välja om jag ville flytta över administrationen till dem. Nya avgiften till IIS blir tydligen 175 kr. One.com 119 kr per år.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Jag fick från one.com ett mail om att gå in och välja om jag ville flytta över administrationen till dem. Nya avgiften till IIS blir tydligen 175 kr. One.com 119 kr per år.

Japp, och SurfTown ligger ännu aningen lägre. Jag vet inte hur det hänger ihop. Bra pris till underleverantörerna?

ISS kommer att ta 80 + moms kr av alla registrarer
Sedan är det upp till dem att bestämma vad de ska ta ut av kunden - pri prissättning mao

Loopia har valt att ta 99 kr inkl moms
ISS kommer att ta 80 + moms kr av registraren

Loopia kommer att ta 99 kr inkl moms medan Space2U tar 150 inkl moms
.SE tar som sagt 175 inkl moms

Fri prissättning - så det är bara att välja

1
Bevaka tråden