Hej!

Jag gör kontinuerligt en bokproduktion med väldigt mycket bilder. Tidigare har min kund som plåtar med Hasselblad lämnat in tiff-filer men på min inrådan har vi ändrat det till att vara raw-bilder (dng) så vi kan rädda sämre bilder. Nåväl dessa filer väl "framkallas" sedan i RAW, öppnas och sparas i Photoshop som tiff för att sedan monteras i InDesign. Det är här problemet uppstår. Förhandsvisnigen ser för j-lig ut. Den visar liksom ett "rutmönster" som även syns i bildfilen vid 200% förstoring. Jag har testat fram och tillbaka men detta "rutmönster" är något som skapas vid DNG-konverteringen oavsett inställningar eller ursprungsformat (nef, crw, ...)

När vi gjorde som tidigare att kunden levererade tiffar hade vi inget sådant problem. Nyligen uppdaterade jag från CS2 till CS4 samtidigt som jag köpte en MacPro (hade tidigare en G5:a) och då blev det en liten förbättring. Men även om jag tar bästa Display Performance så känner jag av mönstret. Bästa Display Performance är dock inget alternativ då det (trots ny dator) sackar ner programmet för mycket.

Känner fler till "problemet". Kan man komma runt det?