Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur delar jag en extern HD genom min iBook G4?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-25 14:54

Hallå!

Jag har precis fått upp mitt "media centre" vilket i princip är min gamle iBook kopplad till surround, TV och extern HD. Jag har genom en Airport Express kört screen sharer med min Laptop vilket har funkat riktigt bra. Det enda kruxet jag har är att jag inte kommer åt den externa HD som iBooken delar.

Jag har kryssat i "Shared folder" i info plus lagt till den i Shared folders i preferences. Jag loggar även in om iBookens huvudanvändare på Laptopen och ändå funkar det inte.

Någon som vet hur man kan lösa mitt lilla problem?

Tusen tack!

H

  • Medlem
  • Håbo
  • 2009-01-25 15:31

Hej!

Med risk för att jag missuppfattat någon detalj så tolkar jag ditt problem som att du har kopplat en extern disk till iBooken som du sedan vill komma åt när du tex är inloggad vid afp/smb/ssh eller liknande? Externa diskar monteras under /Volumes/ExternDisk och dyker som bekant även upp på skrivbordet (även om den inte syns om man tittar i katalogen Desktop när man är inloggad via afp/smb/ssh).

För att slippa hålla på och sätta rättigheter/utdelningar på enheten /Volumes/ExternDisk och ha tillgång till både datorns interna disk och externa disk så gjorde jag en symbolisk länk till den externa disken och lade på skrivbordet för användaren som jag ansluter till datorn med.

Detta gör du från terminalen med hjälp av kommandot "ln", ex:

Dator-Desktop User$ ln -s /Volumes/ExternDisk ExternDiskPointer

Då kommer du att komma åt din externa disk från skrivbordet via katalogen "ExternDiskPointer". För att göra någon form av jämförelse så kan man säga att detta är som att göra en genväg i Windows, fast oändligt mycket kraftfullare och med en bättre funktion.

Hoppas att det var detta svaret du letade efter...

//Krister

1
Bevaka tråden