Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Piratkopierad iWork 09 innehåller trojan

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För paranoida: Enklare, billigare och tar mindre plats: Little Snitch.

Jag har varit i ett otal professionella videoredigeringar, musikstudios och grafiska byråer - alla Mac. Alla burkar är uppkopplade. Det är det normala beteendet - det friska. Man kan inhämta information, kommunicera och uppdatera löpande och smärtfritt - samtidigt som man jobbar. Det är så det går till i verkligheten. Man jobbar. Allt måste gå fort. Flöde.

Att man kör separat inom PC-världen är känt (står t.o.m. i info när man installerar Premiere Pro t.ex.) - men inom Mac-världen är du ensam och excentrisk...lite kufisk kan man nog säga.

Ursprungligen av LCR:

Kontroll...

Ursprungligen av Zimmerman:

För paranoida: Enklare, billigare och tar mindre plats: Little Snitch.

Jag har varit i ett otal professionella videoredigeringar, musikstudios och grafiska byråer - alla Mac. Alla burkar är uppkopplade. Det är det normala beteendet - det friska. Man kan inhämta information, kommunicera och uppdatera löpande och smärtfritt - samtidigt som man jobbar. Det är så det går till i verkligheten. Man jobbar. Allt måste gå fort. Flöde.

Att man kör separat inom PC-världen är känt (står t.o.m. i info när man installerar Premiere Pro t.ex.) - men inom Mac-världen är du ensam och excentrisk...lite kufisk kan man nog säga.

Har också varit i otal profissionella byrårer etc etc där Mac existerat, dock rekommenderade vi alltid kunderna att använda viusskydd även på Macarna, det handlar om att jobba proaktivt och stå rustad när skiten kommer.

Inte speceillt många PC/Windows som står separerat bortkopplat från nätet, som jag stött på. Ge bara inte användarna administrativa rättigheter, så slipper du 99% av problemen.

Har inte riktig koll på vad som exakt står iPremiere Pros text men att de vill att man ska koppla bort datorn under installation är ju inte så kontigt, då de rekommenderar att man under installation startar datorn i safe mode och utan antivirus påslaget och att man ska köra som administrator, i ett sånt tillfälle är det helt befogat rycka nätkabeln.

Ursprungligen av Zimmerman:

För paranoida: Enklare, billigare och tar mindre plats: Little Snitch.

Ett problem med det är att om man inte riktigt vet vad varenda lilla
grej är för något, ska man då säga nej ? Till slut blir man less och
avinstallerar.

Har för mej att jag provade Little Snitch och tröttnade...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Finns en enkel lösning; kör all Internet från en dator, jobba på en annan (offline).

Lite som att ha en krocksäker bil ist för o ta körkort

Ursprungligen av LCR:

Finns en enkel lösning; kör all Internet från en dator, jobba på en annan (offline).

Med tanke på att virus, trojaner och annan skadlig programvara spreds friskt redan innan Internet blev stort tror jag att du dessvärre inte är särskilt mycket säkrare för det.

Ursprungligen av Marcus K:

Med tanke på att virus, trojaner och annan skadlig programvara spreds friskt redan innan Internet blev stort tror jag att du dessvärre inte är särskilt mycket säkrare för det.

Håller inte med.

Om jag gör en nyinstallation på min iMac (som jag använder för mina foton)
installerar sedan bara det jag behöver (Photoshop m.m.) allt från skivor jag
vet är shyssta, hur ska jag då få in virus ?!?

LCR

Ursprungligen av LCR:

Håller inte med.

Om jag gör en nyinstallation på min iMac (som jag använder för mina foton)
installerar sedan bara det jag behöver (Photoshop m.m.) allt från skivor jag
vet är shyssta, hur ska jag då få in virus ?!?

LCR

Men om du behöver uppdatera något då? Photoshop eller systemet hur gör du då?

Ursprungligen av ill_chrill:

Men om du behöver uppdatera något då? Photoshop eller systemet hur gör du då?

Laddar hem update filerna* på en av mina Internet Macar och flyttar över
till min iMac...

*=som jag laddar hem från t.ex. Apple direkt.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Laddar hem update filerna* på en av mina Internet Macar och flyttar över
till min iMac...

*=som jag laddar hem från t.ex. Apple direkt.

LCR

Men den datorn är ju ansluten till internet och kan mao vara infekterad me massa farligheter som sen följer med över till din skyddade iMac

Ursprungligen av ill_chrill:

Men den datorn är ju ansluten till internet och kan mao vara infekterad me massa farligheter som sen följer med över till din skyddade iMac

"En massa farligheter" ?!

Det är ju Mac jag kör...

Här är för alla som hämtar Apples program på torrent - trots att fullt fungerande program ("trail") finns att hämta hos Apple själva (och sedan bara behöver ett av dom där tusen serienumren som florerar på nätet) - och för er som tycker att Terminal är för krångligt:

http://rcpt.yousendit.com/645219434/9c4e63d68b0775dbcdde996951a536bb

(detta lilla program avinstallerar skiten)

  • Oregistrerad
  • 2009-01-23 22:29

Då får jag skatta mig lycklig som använder mig av torrentsidor där en trojan skulle ge instaban.

Själv förstår jag inte hur detta kan diskuteras här med tanke på hur
andra (inte jag) har skjutits ner direkt så fort ämnet dykt upp...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 22:58
Ursprungligen av LCR:

Själv förstår jag inte hur detta kan diskuteras här med tanke på hur
andra (inte jag) har skjutits ner direkt så fort ämnet dykt upp...

Skadeglädje?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2009-01-23 22:59

LCR, en del inlägg är redan raderade för att de instruerar hur man gör för att piratkopiera. Detta handlar mest om att man inte ska kopiera och hur man löser ett problem som kan uppstå om man nu har fultankat en specifik dist.
Men visst är det ett gränsfall.

Det är egentligen inte alls särskilt svårt att bygga en trojan. Det är i princip bara ett program som gör en sak men påstår att det gör en annan sak. Det här är absolut inte första gången det inträffar. För ett par år sedan spreds bland annat en trojan som påstod sig vara en förhandsversion av Word 2004 men som egentligen skapade oreda i filsystemet. Jag skulle bli förvånad om det inte sker oftare än vad man tror, om än i mindre omfattning.

Ursprungligen av Marcus K:

Det är egentligen inte alls särskilt svårt att bygga en trojan. Det är i princip bara ett program som gör en sak men påstår att det gör en annan sak. Det här är absolut inte första gången det inträffar. För ett par år sedan spreds bland annat en trojan som påstod sig vara en förhandsversion av Word 2004 men som egentligen skapade oreda i filsystemet. Jag skulle bli förvånad om det inte sker oftare än vad man tror, om än i mindre omfattning.

Sådana släpper väl Microsoft varje vecka...

Man installerar och ens mac är i en himla oreda... ?! Eller?

Office kallas det tror jag.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-24 20:25

Förstår inte varför ni envisas med att rekommendera virusskydd till Mac OS X när det inte finns några virus? Oavsett vad ni som använder win säger så behöver INTE vi med Mac använda ett virusprogram för det finns inga virus för Mac OS X. Och att använda antivirus för att vi inte skall sprida eventuella winvirus till er med win köper jag inte, vill ni köra win får ni allt skydda er själva mot virus och annat junk.

Sen om det blir ett problem med virus/trojaner etc på Mac i framtiden, så får man kolla på det då, men i nuläget ser jag, som professionell inom Apple/Mac support/teknik, inte någon anledning att lägga pengarna på ett antivirusprogram för Mac OS X, lägg hellre de pengarna på en skarp version av iWork.

Dessutom finns det bara en enda trojan som kan få allvarligare konsekvenser för användare av Mac OS X och det drabbar endast de som inte vill betala för sig, så deras datorer kan den här trojanen lika gärna göra om till bojsänken tycker jag.

Ursprungligen av MatsOlov:

Dessutom finns det bara en enda trojan som kan få allvarligare konsekvenser för användare av Mac OS X och det drabbar endast de som inte vill betala för sig, så deras datorer kan den här trojanen lika gärna göra om till bojsänken tycker jag.

Vilket var anledningen till att jag blev förvånad att en admin till råga
på allt, varnar för trojanen...

Ursprungligen av MatsOlov:

Sen om det blir ett problem med virus/trojaner etc på Mac i framtiden, så får man kolla på det då, men i nuläget ser jag, som professionell inom Apple/Mac support/teknik, inte någon anledning att lägga pengarna på ett antivirusprogram för Mac OS X, lägg hellre de pengarna på en skarp version av iWork.

Det är väl bättre att vara proaktiv och redan ha skyddet när när virus och trojaner börja komma än införskaffa det när hälften av företagets datorer är drabbade.
Känns inte som något profissionellt tips direkt det som du ger, antar att det du pysslar med är att springar runt och patcha och installera program lokalt på datorerna, så kallad adidastekniker... och löser problem med diverse fulhack... Har varit med om att städa upp åtskilliga miljöer efter sådana "profissionella tekniker".

Ursprungligen av mendezzz:

Det är väl bättre att vara proaktiv och redan ha skyddet när när virus och trojaner börja komma än införskaffa det när hälften av företagets datorer är drabbade.
Känns inte som något profissionellt tips direkt det som du ger, antar att det du pysslar med är att springar runt och patcha och installera program lokalt på datorerna, så kallad adidastekniker... och löser problem med diverse fulhack... Har varit med om att städa upp åtskilliga miljöer efter sådana "profissionella tekniker".

Du sitter där och pöser och antar en jävla massa skit om en kompis till mig som är erkänt duktig och påläst. Vafan menar du med sådana påhopp?
Nu lägger du av!

Vi pratar om en skola, det tar antagligen fem knapptryck att ominstallera alltihop. Att du sitter som "professionell tekniker" och är "proaktiv" i din företagsmiljö med en sjuhelvetes budget är ju ngt helt annat än MatsOlov som säkert får VÄLJA om han skall lägga pengarna på Antivirusprogramvara till en plattform som inte har några virus i omlopp ELLER om han skall lägga in en ny version av iWork så ungarna kan jobba.

  • Medlem
  • Ingarö
  • 2009-01-25 11:45

Finns det fler virus i omlopp??
Jag laddade ner microsoft office 2008 men jag vet inte om det är problemet för datorn funkade ok efter det
dock var hela officeprogrammet lite slött men det kan ju bero på att jag kör på en ganska klen dator cube 450mhz,
men sen gjorde jag en uppgradering på quicktime via programmuppdatering och då började problemen!!
Hela tiden så kommer finder upp, om jag använder tex safari så med jämna mellanrum så blir skärmen blank bara
bakgrundsbilden kvar och sen är jag tillbaka i finder igen!! Jävligt störande!!!
Någon annan som har drabbats av samma sak????
Väldigt tacksam för tips!
Hittade ett verktyg för att ta bort den här trojanen som existerar nu men den fanns inte på min dator.

Ursprungligen av moggio:

Finns det fler virus i omlopp??
Jag laddade ner microsoft office 2008 men jag vet inte om det är problemet för datorn funkade ok efter det
dock var hela officeprogrammet lite slött men det kan ju bero på att jag kör på en ganska klen dator cube 450mhz,
men sen gjorde jag en uppgradering på quicktime via programmuppdatering och då började problemen!!
Hela tiden så kommer finder upp, om jag använder tex safari så med jämna mellanrum så blir skärmen blank bara
bakgrundsbilden kvar och sen är jag tillbaka i finder igen!! Jävligt störande!!!
Någon annan som har drabbats av samma sak????
Väldigt tacksam för tips!
Hittade ett verktyg för att ta bort den här trojanen som existerar nu men den fanns inte på min dator.

Om du "laddar ner" programvara så är det olagligt och faller utanför vad som diskuteras här på forumet.

Det finns däremot ngt "lurt" med i det hela vad avser senaste uppdateringen av Quicktime och äldre macar (icke intel). Har för mig det krockade med Stuffit's produkter (Expander). Om man slängde ut den så skal det funka. Sök lite här på forumet så hittar du.

  • Medlem
  • Ingarö
  • 2009-01-25 12:04

Tack för hjälpen det var stuffit avr som ställde till det!!

Sen måste jag faktiskt kommentera olagligt och det kan man ju tycka vad man vill om
men så länge det finns flera stora datortillverkare som anser sig ha rätten att stjäla
Håkan Lantz patenterade produkter utan att betala så tycker jag att dom på något sätt
har satt standarden för hur det ska vara!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-25 12:15
Ursprungligen av moggio:

flera stora datortillverkare som anser sig ha rätten att stjäla
Håkan Lantz patenterade produkter utan att betala så tycker jag att dom på något sätt
har satt standarden för hur det ska vara!

Touché!

Yes!!

Dom? Vilka dom? Förresten så har väl Lantz gjort en deal för länge sedan. Vad jag vet så är geniet idag nöjd, har inga juridiska processer på dagordningen och vadar i ett hav av pengar :-).
Jag är ingen moralist och har snott ett och annat själv i mina dagar (och Erkänner det alltså). Men jag står inte ut med usla argument. Ditt argument föreslår kollektiv bestraffning vilket är barbariskt primitivt. Och vad tror du om denna (angående att salta sin skadeanmälan i ett försäkringsärende - eller att helt genomföra ett försäkringsbedrägeri):
"...men så länge det finns flera stora försäkringsbolag (läs: Scandia) som anser sig ha rätten att stjäla försäkringstagarnas pengar så tycker jag att dom på något sätt
har satt standarden för hur det ska vara!

Om man snor ska man stå för det - som en man. Att komma med flummiga ursäker är omanligt och - i min väld - värre än själva brottet.

Ursprungligen av moggio:

Tack för hjälpen det var stuffit avr som ställde till det!!

Sen måste jag faktiskt kommentera olagligt och det kan man ju tycka vad man vill om
men så länge det finns flera stora datortillverkare som anser sig ha rätten att stjäla
Håkan Lantz patenterade produkter utan att betala så tycker jag att dom på något sätt
har satt standarden för hur det ska vara!

Ursprungligen av moggio:

Tack för hjälpen det var stuffit avr som ställde till det!!

Sen måste jag faktiskt kommentera olagligt och det kan man ju tycka vad man vill om
men så länge det finns flera stora datortillverkare som anser sig ha rätten att stjäla
Håkan Lantz patenterade produkter utan att betala så tycker jag att dom på något sätt
har satt standarden för hur det ska vara!

Många felaktiga myter om Lans och hans bedrifter
från Wikipedia
"Håkan Lans innehar patent i USA:

4,303,986 ”Data processing system and apparatus for color graphics display”
Detta patent beskriver ett sätt att lösa beräkningsbehovet i en dator då den utnyttjar färggrafik. Enkelt uttryck så är det ett patent på att använda en separat grafikprocessor, alltså ett patent på grafikkortet. Det är dock inte hans patent som ligger bakom utvecklingen av dessa, utan patentet var okänt för de flesta av datortillverkarna fram till det att Håkan Lans började kräva in licenspengar "

Från http://271patent.blogspot.com/2006/09/hkan-lans-is-back-at-federal-circuit.html
"A prolific inventor and a folk hero in his native Sweden, Lans was granted the '986 patent in 1981, which covered Video Graphics Array (VGA) technology. In 1989, Lans agreed to license the ’986 patent to IBM. However, for tax reasons, Lans wanted to have his shell company, Uniboard, grant the license. To assure that Uniboard possessed the rights it was purporting to license, IBM requested that Lans first execute an assignment of the ’986 patent to Uniboard. Lans executed the assignment to Uniboard personally and then, on behalf of Uniboard, executed the license to IBM. Lans soon obtained licenses from others, including Hitachi, HP, and Apple.

In 1996, Lans sent letters to the computer industry accusing numerous companies of infringing the ’986 patent. The letters identify Lans as “the inventor and owner” of the ’986 patent, but did not mention Uniboard.

In 1997, Lans personally sued numerous companies for infringement of the ’986 patent. The complaint did not include Uniboard as a plaintiff. During discovery, the defendants found out about the assignment, and concluded that Lans had no business asserting the patent claim, because he wasn't, in fact, the owner.

And that's when everything started to unravel for Lans."
Från wikipedia

"Lans är i Sverige ibland omskriven som att ha uppfunnit datormusen. Den äran skall dock gå till Douglas Engelbart (se artikeln om datormus). Det som Lans konstruerade var en del av ett digitaliseringsbord och skilde sig en del från de datormöss som är vanliga idag. Bland annat fungerar den bara på en särskild platta, som känner av exakt var musen, också kallad puck, befinner sig"

  • Medlem
  • Ingarö
  • 2009-01-25 14:54

Vad jag vet så drev väl dom aktuella datortillverkarna istället en process emot Lantz och han blev, om inte jag minns fel skyldig att betala dom 100 miljoner!!
Jag kan villigt erkänna att jag inte är uppdaterad om det har hänt något mer efter det.
Och att man laddar ner något program betyder ju inte att man laddar ner allt man behöver!
Jag misstänker att det inte finns speciellt många som inte har laddat ner något som man egentligen skulle ha betalat för....

har han nån deg idag då? Eller är han lika fattig som vi andra?

  • Medlem
  • 2009-01-25 21:24

Nu har ni gnabbat klart i den här tråden. Sluta nu.
Varningen om trojaner har gått fram så tråden behöver kanske inte vara öppen längre.
Admin

Bevaka tråden