Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart tog startljudet vägen?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tomelilla
  • 2003-04-07 17:09

Plötsligt försvann det trevliga startackordet från min blå/vita G3. Alla andra ljud funkar som de ska, volymen är OK överallt, men startljudet verkar ha fått halsfluss. Jag har zappat pram, och jag har utan framgång letat efter "sound preferences" (någon tipsade om det i ett annat forum vill jag minnas), men startljudet är och förblir frånvarande.
Har någon ett tips om hur jag kan locka tillbaka det?
En blå/vit G3 var det alltså, med OSX 10.2.4.

Har du Sound Sticks? Hos mig försvann det iom att jag stte in dem.

Kanske en onödig fråga men varför startar du om datorn istället för att lägga den i vila? Jaguar (Unix, så altså även X) mår ju bäst av att inte stängas av.
T-son

  • Medlem
  • Tomelilla
  • 2003-04-07 17:43

Inga soundsticks, bara den inbyggda högtalaren. Varför stänger jag av? Ja, det är väl av gammal vana. Men jag kanske ska vänja mig av med det.

På min Tibook 550 stängs startljudet av när jag har sänkt volymen till noll. Detta gäller både 10.1.5 samt 9.2.2.

Men kan någon vänlig själ (Joacim?) förklara logiken i varför det skulle vara bättre för Unix-system att aldrig stängas av??? Gör Unix nå'n slags självdiagnostik på "ledig tid"?

På jobbet kör vi HP-UX-maskiner (Unix) som vi heller aldrig stänger av, men jag tycker det är slöseri på elektricitet. Visst finns det fördelar i att slippa lååånga uppstarter (på Unix-system), men bättre?

(Min Mac OS X-dator är inga problem egentligen, men HP-UX:en har rätt så lång uppstart jämfört med Mac OS 9, X eller Windows.)

[Edit: Svaret kom i den här tråden.]

Senast redigerat 2003-04-08 15:37
1
Bevaka tråden