Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples bästa och sämsta Macar dom senaste 25 åren

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .

ComputerWorld har listat Apple bästa Macar under dom senaste 25 åren och det var kul att se ett antal gamla godingar på topplistan. Självklart hittar vi den första Macen och den första Powerbook modellen liksom den första iMac på listan. Även den supersnygga (än idag) svarta Powerbook WallStreet som kom 1998.

PC World har satt ihop en topplista över dom allra sämsta Macarna någonsin och där hittar vi bland annat 20th Anniversary Mac vilket jag absolut inte håller med om! Skulle gärna köpa en sån idag!

Här hittar du topplistorna:
ComputerWorld: The top 10 standout Macs of the past 25 years

PC World har listan över dom sex sämsta Apple produkterna någonsin

Diskutera: Vilka Macar som du ägt var bäst och/eller sämst?

Ursprungligen av Björnström:

Vilka Macar som du ägt var bäst och/eller sämst?

Sämst: Utan tvekan 5x00/6x00 serien !!!

Bäst: Den listan blir alldeles för lång, man måste dela in den i generationer. Hur kan man jämföra en legend som Quadra 700 med en PowerMac G4 ?!

LCR

  • Medlem
  • 2009-01-24 09:16
Ursprungligen av LCR:

Sämst: Utan tvekan 5x00/6x00 serien !!!
LCR

Håller med. Har haft både 5260 (värst hittills) och 6230 som var riktigt kassa. Bra med 6230 var iaf det TV-kort som satt i - alltid nåt.

Min allra första egna Mac var just en IIvi som PCWorld tyckte var sämst. Jag lyckas verkligen hitta guldkornen...:tveksam: Fast egentligen tyckte jag den var bra, inget krångel alls.

Ursprungligen av Giggs:

Håller med. Har haft både 5260 (värst hittills) och 6230 som var riktigt kassa. Bra med 6230 var iaf det TV-kort som satt i - alltid nåt.

Min allra första egna Mac var just en IIvi som PCWorld tyckte var sämst. Jag lyckas verkligen hitta guldkornen...:tveksam: Fast egentligen tyckte jag den var bra, inget krångel alls.

II-serien var bra tycker jag, men jag måste erkänna att jag har lite
för mycket kärlek till dessa gamla burkar...

För mej är det lättare att räkna upp de Apple datorer jag INTE haft
än de jag HAR haft, så jag kan ge en ganska bra bedömning av vad
jag tycker är bra och dåliga modeller (Apple har övervägande gjort
bra datorer genom tiderna and that's a fact).

De jag inte har haft är: Apple I, Apple IIgs (japp, jag har haft Apple ///,
Lisa m.m.), sedan inom Macarna så saknar jag LC525, G3 AIO, TAM,
PowerBook 2400, annars ALLA förutom de allra senaste.

LCR

Mina bästa har varit (i ordningsföljd):

#1. MBP (Mid/Late 2007, 2.2 GHz)
#2. PB G3 (FireWire, Pismo, 500MHz)
#3. PB BlackBird (540c)

De andra macarna som jag också har haft (SE, SE/30, PB 180c) var inte heller fy skam, men ovanstående lista är över dem som jag varit mest nöjd med. Men Performa 450 var ingen höjdare.

Undrar om inte min första Powerbook G3/400 Pismo var #1 någonsin? Det var en riktig arbetshäst med dubbla batterier som kunde tugga på i all oändlighet. Snygg också.

Med en matchvikt på över 38 kg så var det här ett riktigt monster: Network Server 700.

Fanns att få med 200 MHz PPC 604e och upp till 1 GB minne. Körde AIX istället för MacOS.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Med en matchvikt på över 38 kg så var det här ett riktigt monster: Network Server 700.

Fanns att få med 200 MHz PPC 604e och upp till 1 GB minne. Körde AIX istället för MacOS.

Jag vet inte om jag skulle gå så långt som att kalla Network Server för en Mac, snarare en något modifierad RS/6000. En av de få gånger Apple gjort ett riktigt försök att satsa på servrar.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag vet inte om jag skulle gå så långt som att kalla Network Server för en Mac, snarare en något modifierad RS/6000. En av de få gånger Apple gjort ett riktigt försök att satsa på servrar.

Nej, jag vet. Men det är ju svårt att sluta titta på bilden!

Måste kanske ge en liten extra eloge til min gamla PowerBook 180
då jag en kväll på Universitetet, måste ha varit hösten 1994, så
installerade jag en 80286 DOS emulator och lyckades sedan
installera Windows 3.1, på en 33MHz 68030 !!!

Snacka om att patiens var segt...

TiBook 800 MHz är den bästa jag haft/har. Den spinner fortfarande som en katt - rullar dygnet om (inte ens vila) som mediaserver med fet extern FW-disk och ATV inkopplat. Det ska bli intressant att se hur länge den går.

Ursprungligen av Zimmerman:

TiBook 800 MHz är den bästa jag haft/har. Den spinner fortfarande som en katt - rullar dygnet om (inte ens vila) som mediaserver med fet extern FW-disk och ATV inkopplat. Det ska bli intressant att se hur länge den går.

Se bara till att inte plocka isär den, en isärplockad TiBook blir aldrig densamma!!

Jag har tagit isär den två gånger i molekyler :-).

Ursprungligen av LCR:

Se bara till att inte plocka isär den, en isärplockad TiBook blir aldrig densamma!!

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har tagit isär den två gånger i molekyler :-).

Jo, visst går det, speciellt med ifixit.com, men jag har haft mängder
med TiBooks som varit isärplockade av olika människor och de känns
aldrig som de ska...

LCR

De har missat både bästa och sämsta i sina artiklar.

Sämst: I särklass Powerbook 5300-serien, speciellt toppmodellerna (ce?). Dåliga, långsamma och dyra, riktade till de beslutsfattare som de absolut inte skulle stöta sig med. Katastrof! Absolut den modell som gjort Apple störst skada någonsin!

Som god tvåa kommer allt vad kloner hette. De var många, tråkiga, egentligen samma burk allihop, och de var en dålig affär för Apple. De var ofta hyfsade för köparen, men tillsammans med PB5300 (och en del smarta grepp från MS) grund till Apples kris, och en kris för den teknik vi satsat på var inte vad vi ville ha.

Bäst? Ja, det beror ju på om man räknar bra finesser och långlivade (Pismo och SE/30 är i särklass då, och PB540c en bit efter) eller om de var sensationella när de kom. Största sensationen var ju den första förstås, samt första iMac, Powerbook 100-serien och 17" Powerbook, men det är då mer som nyheter. Mest uppseendeväckande design (inte nödvändigtvis funktion) är väl iBook "Dasslocket", iMac G4 samt Kuben, iMac Flower Power och dalmatinern. Kuben hade legat bra till för "bäst" på flera sätt om den inte nischats så fel.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-02-07 01:28
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Sämst: I särklass Powerbook 5300-serien, speciellt toppmodellerna (ce?). Dåliga, långsamma och dyra, riktade till de beslutsfattare som de absolut inte skulle stöta sig med. Katastrof! Absolut den modell som gjort Apple störst skada någonsin!

Exakt!
Hela vårt företag (utom jag) tvingades byta till PC från att ha varit 100% Mac efter att chefen slagit pannan blodig mot sitt PB 5300-tangentbord...

Bäst?
Givetvis Pismo
(fast jag har starkast minnen från 128k och SE/30).

Oslagbart bäst under alla år SE/30. En annan höjdare som på den tiden skiljde sig markant från sina föregångare Mac IIci. Annars har det varit fruktansvärt mycket skräp.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-24 15:02

Haha, Power Macintosh 4400, som är med på PCWorlds lista, måste vara den fulaste Macen någonsin. En låda som skulle passa på vilken samtida PC som helst.
Flowerpower-iMacen var inte heller en höjdare. Och blådåren blev avsevärt snyggare när chassiet fick ett nytt färgschema i och med G4:orna.

Min egen lista!

Mina favoriter bland maskiner jag själv använt.

  1. Powerbook 100 (oslagbart modern när den kom!)

  2. Classic II (studentdatorn, nostalgiskt vingslag, men också mkt stabil och "bärbar" - hade en specialväska minns jag, tror den vägde 9 kg)

  3. Alu-book G4, 1 Ghz (mitt kontor på fickan under fem år, slitvargen nr 1, +värmedyna)

På absolut sista plats kommer Performa 5500/275, en svart högljudd bjässe.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-01-24 15:33
Ursprungligen av Stefan Johansson:

[*]Classic II (studentdatorn, nostalgiskt vingslag, men också mkt stabil och "bärbar" - hade en specialväska minns jag, tror den vägde 9 kg)

Classic II var min första dator (-92 tror jag). Den fungerar än idag. En bra skrivmaskin.
I övrigt tror jag att den vita iBooken gjorde mycket för att vi nu har fler bärbara än stationära. En snygg och bra bärbar till hyfsat pris.

Ursprungligen av Stefan Johansson:

[*]Classic II (studentdatorn, nostalgiskt vingslag, men också mkt stabil och "bärbar" - hade en specialväska minns jag, tror den vägde 9 kg)

Men den var ett hemskt steg ner från SE/30, som var dubbelt så snabb på samma klockfrekvens och mycket mer expanderbar. Fast Classic II var billigare förstås.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-24 15:10

Bäst måste nog PowerMac G3 ha varit. Prestandaskillnaden jämfört med tidigare modeller var alldeles enorm. Alla program man hade startade på någon sekund.

Den vita iBooken var även den en höjdare. Snygg och billig.

Och den första bondiblue-iMacen. Där kan man snacka om radikalt annorlunda. En riktig trendsetter, som gav oss (fula) genomskinliga prylar i flera år efteråt.

Vi hade en Mac-klon vid namn Umax... I ett par månader... Som vi skickade till macoteket typ fyra gånger innan morsans tålamod var slut. Hon skällde sönder supporten där och vi fick en "riktig" mac, minns dock inte vilken modell, som var ett par tusingar dyrare, som plåster på såren

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-01-24 15:20

Mac IIcx och MacIIci var två bra Macar för ca 20 år sedan. De gick att placera antingen liggande eller stående, vilket var väldigt praktiskt. IIci hade inbyggd bildskärmsutgång och var aningen snabbare.

Power Mac 7600 var en mycket bra Mac, liksom Power Mac G3 beige.

Mac Portable var oerhört efterlängtad när den kom, men var ändå en besvikelse. LCD-skärmen var svartvit utan bakgrundsbelysning och bildskärmsutgången för extern skärm fungerade inte. Ganska kass med tanke på att den kostade ca 50 kkr.

Min favorit är nog ändå Power Mac G4. Lätt att uppgradera och att serva.

Absolut snyggast, men med brister, var Power Mac G3 B/W samt G4 Cube.

Första PowerBook G4 med titanhölje var också en hit, men någon sådan har jag aldrig ägt.

PowerMac 6100 med OS 7.5.5 var en katastrof. Mina bärbara har jag alltid varit nöjd med, till och med Portable var ett bra barn av sin tid. PB 170 var en höjdare, dasslocket var nog den snabbaste bärbara jag haft, Dåtidens Word startade utan att man hann se startfönstret. PageMaker 5 gick som på räls. sen har allting bara blivit långsammare.

Min 12" G4 saknar jag det var en riktigt smidig dator. Ja den lever än, sonen tog över när jag köpte MBP som jag skriver på nu. Det är också en riktigt trevlig kamrat.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

PowerMac 6100 med OS 7.5.5 var en katastrof.

Jaså? 6100 var annars en bra maskin, pigg och trevlig processor som dög till det den gjorde (till skillnad från gräsliga 603 i 6200, 5200 mfl). Den rullade visserligen bättre med 7.1 än 7.5.5, men så länge man inte fick den dåliga idén att stoppa i 8.0 så var det rätt bra.

Det fanns Duo-fantaster i tråden såg jag. Jag hoppade på Duo rätt sent, men Duo 280c, men det var en upplevelse efter att ha haft klunsigare saker. Den lilla apparaten låg och skvalpade nere i ett hörn av väskan, som plötligt rymde annat! Synd bara att 280/280c var de sista. (PPC-Duon räknas inte, den var inte alls lika bra, och sedan var det stopp.)

Ursprungligen av Örjan Borgström:

PowerMac 6100 med OS 7.5.5 var en katastrof. Mina bärbara har jag alltid varit nöjd med, till och med Portable var ett bra barn av sin tid. PB 170 var en höjdare, dasslocket var nog den snabbaste bärbara jag haft, Dåtidens Word startade utan att man hann se startfönstret. PageMaker 5 gick som på räls. sen har allting bara blivit långsammare.

Min 12" G4 saknar jag det var en riktigt smidig dator. Ja den lever än, sonen tog över när jag köpte MBP som jag skriver på nu. Det är också en riktigt trevlig kamrat.

Hade en 6100/66, "pizzakatongen", spetsad med G3-kort och videokort samt 128 MB minne (?, de höga korten, med 72 pinnar). Det var den snabbast startande dator jag haft, alla kategorier. Körde OS9 på den. Men jag fick såga upp ett hål baktill för en extra fläkt, annars blev den överhettad.

Ursprungligen av Doktor G:

Bäst måste nog PowerMac G3 ha varit. Prestandaskillnaden jämfört med tidigare modeller var alldeles enorm. Alla program man hade startade på någon sekund.

Den var mycket bra. Men ännu bättre var PowerPC G4. Där snackar vi om kvalitet.

G4 iMacen, för den är så snygg

En annan, som hoppat på tåget först på senare år, får onekligen lite mindervärdeskomplex...

Bevaka tråden