Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft Flight Simulator läggs ner!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-01-24 10:21

Otroligt nog har Microsoft lagt ner hela utvecklingsstudion för Flight Simulator. MSFS är faktiskt Microsofts äldsta produkt som fortfarande finns i sortimentet. MSFS fick sitt namn och började säljas redan 1982, året innan Windows 1.0 kom ut.
FS används ganska mycket inom pilotutbildningar och det finns en stor industri runt alla tillägg till FS så dess nedläggning påverkar många.

Det här är väl en fingervsining om hur mycket Vista-floppen har påverkat Microsoft. Nu har de snart slaktat alla spelstudios man ägt och ryktet säger att man även gett sig på den del som kallas "devices". Vem vet, kanske stryks Zune or sortimentet istället för att lanseras i Europa...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-24 10:30

Fast jag läste igår på en "stor sida" att une var nedlagd. Kommer inte ihåg siten...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-01-24 10:37

Enligt wikipedia har MS sagt att Zune kommer till europa hösten 2009:
http://en.wikipedia.org/wiki/Zune_Software#Zune_Software
Jag är dock tveksam...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-24 10:42

HIttar inte artikeln men en annan. Tydligen tappat 54% i intäkt och säljer nu för runt 100 miljoner dollar. Är ju katastrofsiffror!
http://news.cnet.com/8301-13860_3-10149362-56.html?tag=mncol;title

Blir nästan lite nostalgisk. Kommer ihåg tidigt 90-tal, var med min pappa på diverse resor i mindre städer och samhällen runt om i Sverige. Var alltid på jakt efter spel till PC:n, men spelbutiker fanns bara i storstäderna. Jag brukade dock ofta kunna hitta någon PC-återförsäljare som huvudsakligen sålde till företag men som hade en liten butiksavdelning, och besvikelsen var alltid total när det enda spelet som fanns på hyllorna var en dammig låda med MS Flight Simulator.

Ursprungligen av Hagelin:

Blir nästan lite nostalgisk. Kommer ihåg tidigt 90-tal, var med min pappa på diverse resor i mindre städer och samhällen runt om i Sverige. Var alltid på jakt efter spel till PC:n, men spelbutiker fanns bara i storstäderna. Jag brukade dock ofta kunna hitta någon PC-återförsäljare som huvudsakligen sålde till företag men som hade en liten butiksavdelning, och besvikelsen var alltid total när det enda spelet som fanns på hyllorna var en dammig låda med MS Flight Simulator.

Själv bodde jag i England under hela 90-talet och där fanns det PC spel
affärer överallt, det är de affärerna som härskar här nu (Game, EB...)
och snacka om att man köpte spel, ett i veckan ibland. Jag har nog
haft 98% av alla bil & mc spel som släpts för PC mellan 1993 och 2000.

Byggde egen ratt 1994, långt innan de fanns att köpa i handeln.

LCR

Faktiskt kört och försökt begripa mig på de där hemska CGA-grafiks-instrumenten...
Tror det var 1983 eller ngt (gick ur 9:an 1982.. och gick på Gymnasiet i GBG sedan...)

"motorljudet" var hemskt entonigt, skärmen var hemsk med sitt vita luddiga.

Kommer ihåg det där tornet i Chicago med två master uppepå, var man riktigt jävlig så flög man rakt mellan dem ...

Kruxet var att mängden action liksom gränsade till noll i hela spelet.
Dra i 100 spakar, man startade. Sedan flyga runt och sedan landa efter 20 minuter...
Så tråkigt att man antagligen hade roligare med den tomma kartongen....

Själv har jag bara "flugit" på Macen, F/A18 Hornet bl.a.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-01-24 13:30

Oj så många timmar man lagt framför FS. Minns bland de första gångerna men en polares IBM PC AT med CGA, typ. Vi startade på morgonen och flög över hela USA, snacka om lagom mycket action

Senare har jag lagt måååååånga timmar flygandes 737or i FS2002 och 2004. FSX har jag dock inte hunnit med så mycket, jag har inte riktigt någon bra dator för det.

Låter som ett underligt beslut från Microsoft. MSFS är ju trots allt den produkt som de lyckats överlägset bäst med, den har ett starkt community med tillbehörsutveckling m.m. I Tyskland har ju affärerna sålt drivor med olika addons till simulatorn.

Å andra sidan lär effekten av MSFS-nedläggning bli att X-Plane börjar blomstra på allvar. D.v.s att alla företag som släppt flygplan, sceneries m.fl till MSFS istället utvecklar för X-Plane.

Gjorde de inte om New York kartan efter 911 ?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-01-25 17:40

FS2004 saknar vissa landmärken i NY. Kom också en uppdatering till FS2002 som tar bort dessa landmärken.

Det låter egendomligt, Varför lägga ner? Varför inte sälja produkten? Electronic Arts, till exempel, kanske skulle vilja vidareutveckla den. MS/EA Flight Simulator? Då får de pengar i stället för att bara kapa utgifter. Det kanske skulle gå att licensa ut den på villkor att det finns en Xbox-version?

Produkten är inte nerlagd, de har lagt ner studion som utvecklar den. Enligt Microsoft har de fortsatta planer för produkten/varumärket.

Ursprungligen av Hagelin:

Produkten är inte nerlagd, de har lagt ner studion som utvecklar den. Enligt Microsoft har de fortsatta planer för produkten/varumärket.

Aha. En fråga om personalneddragningar helt enkelt.

Så de slaktar spelstudios? Hur har det gått med Bungie?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Aha. En fråga om personalneddragningar helt enkelt.

Så de slaktar spelstudios? Hur har det gått med Bungie?

Bungie är ett separat bolag, som till en liten del ägs av Microsoft. Dock äger Microsoft varumärket Halo, som Bungie utvecklar.

Men Bungie påverkas inte av vad Microsoft bestämmer sig för att skära ned på, förutom om Microsoft bestämmer sig för att lägga ned Halo, men det verkar inte troligt...

  • Oregistrerad
  • 2009-01-25 21:45

Det är väl inte så konstigt att Microsoft lägger ner studios, microsoft utvecklar ett fåtal spel medans det finns mängder med studios som gör jobbet bättre än microsoft.

MS Flight Simulator är microsoft bäst säljande spel på PC marknaden, den kommer knappast läggas ner.

Kan vara värt att nämna att MS gjort samma sak med Ensemble Studios, som utvecklat Age of Empires-serien och kommande Halo Wars.

Hur är det med Micro$ofts ägande av Apple?! Hur mycket köpte de?

Antar att de fortfarande äger den biten...

Ursprungligen av LCR:

Hur är det med Micro$ofts ägande av Apple?! Hur mycket köpte de?

Antar att de fortfarande äger den biten...

Icke...

  • Oregistrerad
  • 2009-01-26 14:39
Ursprungligen av LCR:

Hur är det med Micro$ofts ägande av Apple?! Hur mycket köpte de?

Antar att de fortfarande äger den biten...

Nejdå den är såld sedan länge, till en trevlig vinst för Microsoft och dess aktieägare

Ursprungligen av studiox:

Nejdå den är såld sedan länge, till en trevlig vinst för Microsoft och dess aktieägare

Men jag tror Apple tjänade på det också.

LCR

  • Oregistrerad
  • 2009-01-26 19:34
Ursprungligen av LCR:

Men jag tror Apple tjänade på det också.

LCR

Ok, nu är väl detta duktigt OT men - Klart Apple gjorde, en konkurs hade ju inte direkt möjliggjort att jag kan skriva det här på min macpro just nu, iaf. inte så troligt..

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-01-26 11:51
1
Bevaka tråden