Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook 17"?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2003-04-07 10:53

Hej.
Jag hoppas någon kan ge mig lite hjälp rörande ett köp av en Mac.

Är en Powerbook bra att arbeta på vid grafiskt arbete? Jag tänker mest på skärmen. Hur känslig är den för korrekta vinklar, ljus etc?
Hur mycket minne behöver jag stoppa i för att arbeta smärtfritt med bilder på 300-500 mb i Photoshop?

Alternativet är att köpa en stationär G4 istället, men då kan jag inte ta med datorn hem och arbeta (vilket är en stor fördel för mig).

Alla tips och råd som ni kan dela med er av, är jag enormt tacksam för.

På förhand tack,
Micke

  • Oregistrerad
  • 2003-04-07 11:08

Kolla här http://forums.macnn.com/forumdisplay.php?forumid=69

Det har diskuterats som satan angående PB 17" skärm bara positiva komentarer,vad jag kan se.

/erik

  • Oregistrerad
  • 2003-04-07 11:30

FEL !!!!!!!!!

jag har hittat 2 döda pixlar på min skärm .. och jag ringde apple sweden .. och dom sa att dom inte kunde göra något åt det ... inte byta ut eller så ... så man får leva med det ... syns dock inte rå bra men när det är svart bakgrund så är det JÄVLIGT irrriterande ...
dom sa att dom bytter inte ut något som inte är större fel .. utan i fall om det blir större eller om vissa delar av skärmen kommer gå sönder så går det på garantin ... men inte mina 2 döda pixlar .. så jag undrar i fall om det är någon som har någe program eller så som kollar i fall om det finns fler döda pixlar ....

ph*cking apple !!! ... dock så går det att leva med men dom borde väl kunna göra nåt men men ...

Här är ett av flera program som hjälper dig att hitta döda pixlar jag hittade på Versiontracker när jag sökte på "pixel".

Du kan testa att "massera" de döda pixlarna varsamt med en bit tyg eller dylikt. Så lyckades jag återuppliva två döda pixlar jag hade på min första iBook. Alltid värt ett försök, förvänta dig inte resultat genast dock. Det kräver lite tid och möda.

  • Medlem
  • 2003-04-07 11:37

Jo, själv har jag haft "tur", jag kollade iofs skärmen innan köp, men jag upprördes också över det faktum att man kan få en defekt skärm. När det visade sig att vissa andra tillverkare tillåter 15-20 defekta pixlar avtog mina aggressioner mot Apple i alla fall, som har en gräns på runt 4 pixlar.

Jag tycker att de borde sälja de defekta skärmarna lite billigare. Det kanske är svårt att administrera, speciellt som man har som policy att det inte är ett fel.

Det är inte alltid man har möjlighet att testa datorn före köp. Bara att hoppas på det bästa, majoriteten av alla skärmar har trots allt inga döda pixlar.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-07 11:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av simeon
FEL !!!!!!!!!

jag har hittat 2 döda pixlar på min skärm .. och jag ringde apple sweden .. och dom sa att dom inte kunde göra något åt det ... inte byta ut eller så ... så man får leva med det ... syns dock inte rå bra men när det är svart bakgrund så är det JÄVLIGT irrriterande ...
dom sa att dom bytter inte ut något som inte är större fel .. utan i fall om det blir större eller om vissa delar av skärmen kommer gå sönder så går det på garantin ... men inte mina 2 döda pixlar .. så jag undrar i fall om det är någon som har någe program eller så som kollar i fall om det finns fler döda pixlar ....

ph*cking apple !!! ... dock så går det att leva med men dom borde väl kunna göra nåt men men ...

Det var tråkigt att höra, att köpa platta skärmar kan vara satans "risky" ibland. har en polare som köpte en imac det första man ser är en pixel som lyser en rakt i plytet. Jag tycker att det är ganska ruttet att det ska vara så. Efter som det är en dator man köper för ca 40 000:- så tycker jag att den ska bytas ut omedelbart vid minsta antydan till döda pixlar. Annars levererar man en trasig/halvfärdig produkt. vilket suger!!

/Erik

  • Oregistrerad
  • 2003-04-07 12:11

jo ska tästa Pixel Check ...

jo det suger att man inte får byta ut en ej fulständig prdukt dom kostade lite cash osså ..
men men dom syns inte så farligt om man inte tänker på det ..
det syns bara när det är svart bakgrund ... och dom är blåa .. 2 st .... i mitten, lägst nere ... men jag ska försöka det där med att gnugga med en tyg bitt som det var nån som sa ..

thanx ... man kanske hittar någe annat som man kan göra .. hittade en massa på :

http://forums.macnn.com/search.php?action=showresults&searchid=210042&sortby=&sortorder=

  • Oregistrerad
  • 2003-04-07 12:29

grrrr f*n ... hittade en till som jag inte sättförut ..
en vit ... så jag har 2 blå och en vit .. den vita syns dock knappt .. men ...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-07 12:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av simeon
men men dom syns inte så farligt om man inte tänker på det ..

Du vet att dom är där,det räcker!!!!

/Erik

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2003-04-07 12:33

Inte för att avbryta er diskussion men det känns lite som att min fråga hamnar i skymundan...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke
Inte för att avbryta er diskussion men det känns lite som att min fråga hamnar i skymundan...

Ursäkta..

Till din fråga då..

Har själv inte testat en 17" PowerBook än men av det jag läst och hört så är det en finfin skärm. Visst är betraktningsvinkeln sämre än på en CRT. Men jag finner den acceptabel på dagens TFT-skärmar.

När det gäller minnet så är det bara att maxa den direkt. Inget snack om saken, man kan inte få för mycket RAM.

Med 1GB RAM och 1GHz G4 under huven så kommer Photoshop snurra fint.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2003-04-07 15:06

Tackar för det Patrik. Men frågan är hur bra är "acceptabel"? Jag vill ju inte gärna sitta och göra en annons som sedan ser skit ut när den tryckts...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-07 15:30

Om du vill vara på den säkra sidan skulle jag skaffa en kalibrerbar skärm vid sidan om och ha den som referenskärm.

/Erik

  • Oregistrerad
  • 2003-04-07 15:36

Spring in på Kullander&Kullander på Regementsgatan 94 och ta en titt. Jag var där nyss och tycker oxå att PB 17" har acceptabel skärm. Huvudanledningen till att den inte är mer än just "acceptabel" kan vara att den står alldeles bredvid bland annat Cinema Display 20"...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-07 16:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Jo, själv har jag haft "tur", jag kollade iofs skärmen innan köp, men jag upprördes också över det faktum att man kan få en defekt skärm. När det visade sig att vissa andra tillverkare tillåter 15-20 defekta pixlar avtog mina aggressioner mot Apple i alla fall, som har en gräns på runt 4 pixlar.

Jag tycker att de borde sälja de defekta skärmarna lite billigare. Det kanske är svårt att administrera, speciellt som man har som policy att det inte är ett fel.

Vilka tillåter 15-20 defekta pixlar?
Har du grund för det, eller är det bara nåt du har hört.
Det vore nämligen intressant som jämförelse om det verkligen är så illa att en del tillverkare accepterar så många.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-04-07 16:55

Har en Hercules tft skärm som extern skärm och den har 1 död pixel och Hercules byter ut den vid 5-6 döda pixlar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-04-07 17:25

vänta nu..
är inte döda pixlar vita?
när en pixel är blå brukar den va lätt att få lig i igen genom massering 2 ggr om dan i en vecka eller nått

Har ytterst svårt att tänka mig att konsumentköplagen kan anse att någon skall vara nöjd med 20 döda pixlar. Men det vor kul att se gubben (vad han nu heter) på Pluss slänga en PC i soptunnan.

Men för att återgå till huvudfrågan så tror jag inte du blir besviken av prestandan på datorn. Vad avser skärmen så vill jag inte uttala mig proffisionellt. Dock har jag svårt att tro att skärmen skall vara sämre än 15" och den är ju erkännt bra, om detta är nog för dina krav kan endast du avöra.

T-son
(Som har en 867 som han tycker funkar bra)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Palle
Vilka tillåter 15-20 defekta pixlar?
Har du grund för det, eller är det bara nåt du har hört.
Det vore nämligen intressant som jämförelse om det verkligen är så illa att en del tillverkare accepterar så många.

Kolla på dustin.se:
http://www.dustin.se/menyer/kundtjanst/felsokning/d_felsokning_pixelfel.asp

Det är ingen vacker läsning......

  • Oregistrerad
  • 2003-04-07 20:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke
Tackar för det Patrik. Men frågan är hur bra är "acceptabel"? Jag vill ju inte gärna sitta och göra en annons som sedan ser skit ut när den tryckts...

PB 17"-skärmen är inte mycket att hänga granen om du vill ha färgkritisk kontroll. Betraktningsvinkeln är som på alla andra strömsnåla maskiner...snäv.
Polarisationsfiltret är gjort så att man inte skall behöva elda på med bakgrundslampan. Det är alltid ett motsatsförhållande med betraktningsvinkel och ljustyrka. Däremot är den fantastiskt mycket bättre än andra laptop:ar inklusive Apples egna.

20"-skärmen är väldigt nära perfekt, nästan i EizoL685EX-klass. Den har "dålig" betraktningsvinkel i sidled och mycket bra i höjdled och det är ju detta som spelar roll. Du sitter oftast i 90 graders vinkel mot skärmen i sidled, men rör dig konstant upp och ner när du byter sittställning i stolen.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-04-08 00:32

Ang. pixelproblem...

Observera att en pixel som ser galen ut _inte_ alltid är död! Är skärmen sprillans ny är chansen stor att pixeln "sover", vilket gör det möjligt att få den/dom att fungera igen...

När jag fick min plattskärm från Apple fanns det en sovande pixel placerad nästan mitt på skärmen... Irriterande som f*n! Jag laddade ner ett program från Versiontracker som testar döda/sovande pixlar genom att gå igenom färgerma blå, röd, grön, svart och vit. Innan jag körde programmet masserade jag skärmen lite lätt, precis där den sovande pixeln fanns...

Jag drog igång programmet och körde det om och om igen några ggr. Det gav resultatet att den sovande pixeln vaknade till liv och numera lever och mår bra

  • Medlem
  • 2003-04-08 00:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Kolla på dustin.se:
http://www.dustin.se/menyer/kundtjanst/felsokning/d_felsokning_pixelfel.asp

Det är ingen vacker läsning......

Det var nog det jag hade läst, ja. Tänk att ha en 17 pixlar stor grön boll i mitten av skärmen. När man reklamerar, pekar försäljaren på en mikroskopisk text som förklarar att det är "normalt".

Om man har en död (eller sovande) pixel, så blir ju Photoshop och illustratorarbete ett litet helvete. Man försöker sudda, eller markera den där jävla lilla pixeln flera gånger om dan förmodligen. Det räcker ju att det är ett dammkorn på skärmen för att man ska tro att det är något skräp i bilden.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-04-08 01:03

Köpte en 17" idag men får den inom 4-6 dagar. Kommer vilja leka så mycket jag kan med den. Kan testa hur den funkar i Photoshop när jag får tillfälle. Lägger in ett inlägg så fort jag vet.
Mvh
/Axel

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-04-08 01:28

Jag hittade denna artikel som på ett MYCKET bra sätt tar upp vad som verkligen gäller när man har döda pixlar på nya skärmar.

Allt finns reglerat via en ISO-standard som typ inte någon följer... Läs mer på sajten!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke
Tackar för det Patrik. Men frågan är hur bra är "acceptabel"? Jag vill ju inte gärna sitta och göra en annons som sedan ser skit ut när den tryckts...

Det skiftar väl från person till person, jag jobbar inte professionellt med grafik, så för mig spelar det ingen större roll.

Men det är ett faktum idag, oavsätt hur bra och dyr en TFT är så når den inte riktigt upp till samma nivå som en CRT.

Det bästa och enklaste sättet vore att du testar datorn innan du köper den. Och om du vill vara på den säkra sidan får du helt enkelt ha en kalibrerad CRT-skärm som du kan kontrollera resultatet på.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2003-04-08 08:37

Hej igen och ett stort tack för alla inlägg och svar ni gett mig! Jag kommer garanterat att återvända hit igen när datorn väl är köpt.
/Micke

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-04-22 23:16

Har varit bortrest nu i någon vecka så jag har inte kunnat "leka" med 17" annu. Har suttit med den hela dagen och har inte märkt av något som skulle kunnas klaga på. Skärmen är underbar (+inga döda pixlar), flyter på alldeles utmärkt. Även om den e satans dyr är den värd vartenda öre!

Har inte kollat vad den går för i Photoshop. Vet inte om jag kommer att kolla det idag heller men jag gör det antagligen imon. Återkommer då.

/acke_e

1
Bevaka tråden