Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filer från HDD med OS X -> ny MacBook.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjo!

På tisdag kommer min nya dator, den "lilla" MacBook Unibody. Denna får jag eftersom min gamla råkade ut för en drunkningsolycka och allt for åt fan förutom hårddisken.

Nu har jag alltså en 160 gb hdd med Mac OS X som jag vill komma åt filerna på. Har ett kabinett så jag kan ansluta den till nya datorn till USB. Men då började jag fundera... Eftersom det är ett OS installerat på disken, kommer den nya Macen kunna känna av den gamla hdd:n som en flyttbar disk så jag bara kan dra över filerna eller måste jag göra på något annat sätt för att komma åt filerna?

Då jag inte är helt hundra på att den gamla hdd:n är okej vill jag väldigt ogärna sätta in den i den nya Macen, så jag hoppas att det går att lösa på annat sätt.

Mycket tacksam för svar!

/JM

Vill du ha inställningar/ konton / etc överfört så kan du dra igång flyttassistenten, den borde ju hitta en extern disk.

Om du bara vill pilla lite så är det bara knö in USB-kabeln i Macen och den dyker snällt upp på skrivbordet som en -..... disk.

OS'et på disken är bara viktigt om du väljer den som startskiva.
Det kan gå, men kommer troligen gå åt pipan eftersom det OS'et är installerat för en annan dator - kanske t o m en annan processortyp (G4?)

Tack för ditt svar!

Inställningarna bryr jag mig inte om, det är mest lite foton jag är ute efter, och lite ljudfiler från den tid då jag lekte sångerska. Och du; om det vore så väl att det var en gammal G4 den suttit i! Det var min drygt 6 månader gamla fina, vita MacBook...

Hmm... Jag är inte så jättehaj på datorer, men jag antar att det inte ger något att prova att plugga in disken i en PC med Windows XP? Något säger mig att nåt filsystem-tjosan borde göra att jag inte kan dra över filerna från en Mac-disk till en PC.

//Jenny

Nedan skrev jag innan jag sett att disken kom från en tidigare Mac...
jaja. Det gäller ändå om man skall flytta dem till PC. Den kommer troligen inte kunna läsa disken rakt upp och ner.

På macen är det bara plugga in den i USB'n, tuta och kör.

--------

Om disken funkar i en PC har den antingen filsystemet FAT32 eller NTFS.

Macen läser och skriver FAT32 utan problem.
MEN, FAT32 klarar inte större filer än 4GB (t ex DVD-videofilmer i ISO-format...)

Är den i NTFS så kan macen LÄSA det, men inte skriva (då får de betala licenspengar till Microsoft)
Om man installerar ett program i macen kan den SKRIVA NTFS med.

Macens eget filsystem heter HFS+, läses och skrives givetvis. Vill man läsa och skriva HFS+ på en PC får man snällt även där installera ett program.

Plugga du bara in din disk och dra över de foton du vil ha till en mapp i din nya dator.
Lägg dem sedan i iPhoto eller något.

Sen finns vi ju här allihop när du behöver oss

Hmm... Okej.

Provade att plugga in den i PC:n och hör att hdd:n börjar snurra. Får då meddelande om att ny maskinvara hittats, men sedan dyker det upp ett meddelande som säger att datorn inte kan läsa disken. Borde väl betyda att den är i HFS+ då? Installera något litet program kan jag glömma att göra, för på den här datorn har jag nada och noll rättigheter (jobbdator).

Finns ju också en risk att hdd:n är paj, den fick bada ganska duktigt men jag fick hem den för att försöka rädda den.

//JM

PS: Det är tur att jag har er. DS

Disken är säkert HFS+ då.

Om den fått vatten eller ngt i sig - kör den så lite som möjligt. För den kommer pajja då, förr eller senare. Helst skall den ju pajja ihop EFTER du läst det du vill ha av den.
Efter du läst den hade jag slutat använda den - vad är meningen med en disk som lägger av när som helst ?
Ny disk att sätta i kabeinettet kostar ju inte miljoners direkt.

PS. Vi tycker om att ha dig här. DS

Jag räknar med att den skär ihop förr eller senare, så jag tänker bara dra över det jag kan och sen ska jag ge den till en kompis som älskar att plocka sönder saker.

Då får den ligga lugnt och stilla tills på tisdag då min nya dator kommer.

Tusen tack för din hjälp!

//JM

1
Bevaka tråden