Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Express och Spotify

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hallå hallå

Har precis fått igång mitt Spotify konto, och nu undrar jag om jag kan strömma Spotify till min Airport Express som sedan går ut i min stereo på nedervåningen? Behöver jag göra några andra inställningar eller det funkar utanför iTunes utan att göra några speciella konfigurationer?

Thomas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-18 13:50

airtunes kanske.

Också intresserad då min far vill köpa en Airport Express for att kunna
lyssna på BBC radio på stereon från sin MacBook, men på Apples sida
så står det bara referens till AirTunes...

???

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-18 14:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-18 14:52

Menade såklart airfoil som vajone länkade till.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-01-09 22:29
Ursprungligen av Trineo:

Menade såklart airfoil som vajone länkade till.

Det där programmet är det som Apple borde ha, men aldrig kommer ha. För det är verkligen ett kanonprogram som är värt varje peng.

God afton!
Efter lite snabb sökning gav det resultat hur jag kan spela upp musiken från spotify via airport express - med hjälp av Airfoil! Fungerar utmärkt, precis som det ska göra.

MEN!
varför blir det såå väldigt lågt ljud när jag spelar upp musiken? Min förstärkare, Philips HTS3357, drar jag upp till maxvolym utan att det blir märkbart.
Spelar jag upp från iTunes blir ljudet något högre, men inte så man blir tillräckligt tillfredsställd. Allt fungerade bra tills jag hörde ljudet med andra ord - då kunde Airfoil och allt annat kvitta tycker jag.

Hur upplever ni ljudet med AIrfoil?

Godkväll,

tänk på att det är en lång kedja av volyminställningar;
1. I spotify
2. I Airfoil (går att ställa in så att alla enheter som är aktiva kopplas till macbookens volymkontroll)
3. Volymen på stereon

Har du ställt volymen på alla ställen?

För min del funkar det fint (med undantag för att överföringen ibland hackar, men det finns det en separat tråd om...).

Johan

Glömt att lämna besked hur allt löste sig!
Ljudkabeln mellan förstärkaren och APE satt inte i riktigt hela vägen in.
Tryckte in den en milimeter till och höll på att spränga högtalarna här hemma. Nu är allt precis som det ska vara.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-08 09:19

H E L H E T S L Ö S N I N G ? ? ? - ja, absolut!

Hej vänner!

Följer man den här, ännu ej så långa tråden, går åsikterna fram och tillbaka. Jag köpte Airfolio och för att riktigt "köra skiten" ur min APE satte jag igång musiken samtidigt som jag drog igång Time Capsule-uppdatering. För att retas riktigt skrev jag ut ett rätt tungt pdf-dokument också.

Jag kan bara rekommendera dig att köra på denna lösning.

Sammanfattning:
Spotiy + AirPort Express + Airfoil=S.A.N.T.
(Sanslöst Användbart Naturligtvis Testvärt!)

  • Medlem
  • Malung
  • 2011-12-06 07:52

Har kör airfoil och spotify i över ett år och varit supernöjd. Jag har tre express enheter och sen en månad funkar wifi sämre och alla enheter tystnar till samtidigt i någon sekund med intervaller på någon minut. Sjukt störande. Trodde det hade med installeringen av Lion att göra men min tjej kör SL och har samma problem. Vart sitter troligast problemet, express-enheterna, airfoil eller spotify?

kör också denna lösning med spotify och airport express. jag upplever dock att ljudet laggar en del, dvs det tar ett litet tag mellan det man trycker på play och ljudet kommer som jag inte upplever i itunes. det kan vara lite irriterande tycker jag, men det märks mest om man ser tex videoklipp på youtube, då allt blir helt osynkat.

Klippt ljud?

Hej!
Min express klipper av ljudet, det blir helt tyst, sedan verkar det som att expressen kommer tillbaka när den vilat sig... Jag har kopplat så att det är en Air basestation först som skickar till expressen genom airfoil. Finns det någon som har löst detta problem?

jag kör airfoli, har com hem´s modem med inbyggt trådlöst och har min airport express kopplad till mitt befintliga nätverk och har inte haft några som helst problem... visst att det tar en-två sekunder innan ljudet kommer ur högtalarna iom nätverksfördröjningen, men det går att leva med...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-04-19 21:49
Ursprungligen av bjornstaffan:

Hej!
Min express klipper av ljudet, det blir helt tyst, sedan verkar det som att expressen kommer tillbaka när den vilat sig... Jag har kopplat så att det är en Air basestation först som skickar till expressen genom airfoil. Finns det någon som har löst detta problem?

Hur är airportarna inställda när det gäller DHCP?

Jag hade lite strul i början, men sen hittade jag ett tips nånstans om att man skulle undvika att dela ut 10.0.0.x-serien i nätverket. Väljer man någon annan serie kan problemen försvinna.

  • Medlem
  • 2009-08-28 11:28

har jag förstått det rätt att man inte behöver någon dator igång om man har itouch med airfoil speakers och spotify installerat och kör wi-fi till airport express med en kabel till stereon.

/jens

Dags för en följdfråga i ämnet Spotify och AE. Jag funderar på att skaffa en ny förstärkare/hemmabioreciever. Min tanke är att strömma spotify via AE till recievern, vilket idag funkar finfint med airfoil och den analoga utgången på AE. Om jag nu vill dra full nytta av recieverns finfina D/A-omvandlare, känns det naturligt att köra ut signalen digitalt via toslink(?)-uttaget, och sedan raka vägen till recievern.

Ok, vad är då frågan? Jo, måste recievern kunna hantera spotifys filformat, eller är packar min dator om signalen till nån form av standard som recievern automatiskt klarar av eftersom den har optisk digital in?

Mvh,

Johan

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-09-17 15:53
Ursprungligen av johan_so:

Dags för en följdfråga i ämnet Spotify och AE. Jag funderar på att skaffa en ny förstärkare/hemmabioreciever. Min tanke är att strömma spotify via AE till recievern, vilket idag funkar finfint med airfoil och den analoga utgången på AE. Om jag nu vill dra full nytta av recieverns finfina D/A-omvandlare, känns det naturligt att köra ut signalen digitalt via toslink(?)-uttaget, och sedan raka vägen till recievern.

Ok, vad är då frågan? Jo, måste recievern kunna hantera spotifys filformat, eller är packar min dator om signalen till nån form av standard som recievern automatiskt klarar av eftersom den har optisk digital in?

Mvh,

Johan

Ska inte vara några problem alls, bara att stoppa i optiska kabeln och välja rätt ingång i stärkaren.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-09-26 13:41
Ursprungligen av rijo:

Ska inte vara några problem alls, bara att stoppa i optiska kabeln och välja rätt ingång i stärkaren.

Precis, Spotyfy skickar inte filerna genom AE, det är bara rent ljud.

Hej Vänner,
Jag fick upp ett meddelande om att uppdatera min airport express. Självklart gjorde jag det och nu fungerar inte min Airfoil. Den säger att den inte har kontakt med "högtalarna". Samma problem har jag med iTunes men det försvinner vid omstart av programmet. Är det bara jag som har fått det här felet? Innan uppdateringen fungerade allt perfekt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-17 14:31

Har detta upplägg; Powerbook12" med iTunes + Spotify, kopplad till förstärkare och även via Airfoil/AirportExpress till högtalare i annat rum. Fungerar utmärkt.
Finns det något sätt att på en helt annan dator i nätverket se vilken låt som spelas just nu? I Spotify resp iTunes. Någon form av growl?

//Bosse

Jag känner mig lite dum, men jag trodde att Airport express bara är en trådlös ersättning för en kabel mellan datorn och en förstärkare...men så enkelt är det alltså inte???

Finns det något program som låter iPhonen eller iPaden att vara som en fjärrkontroll? Alltså nått i stil med Airtunes fast till Spotify?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-28 14:50

Vänta istället tills 4.2 släpps för iPhone/iPad så du kan använda AirPlay...givetvis måste då Spotify uppdatera sin app med stöd för det också.

Ursprungligen av zinned:

Vänta istället tills 4.2 släpps för iPhone/iPad så du kan använda AirPlay...givetvis måste då Spotify uppdatera sin app med stöd för det också.

Det är inte säkert att Spotify måste uppdateras, det fungerar idag på betan av iOS 4.2.

//Stefan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-02 19:41
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Det är inte säkert att Spotify måste uppdateras, det fungerar idag på betan av iOS 4.2.

//Stefan

Se där, vad skönt Det visste jag inte.

Bara för jag är nyfiken, hur gör du då rent praktiskt för att routra ljudet till AirTunes/AirPlay-enheten?

Köpte en Airport Express och Airfoil och det fungerar utmärkt till mitt Logic Pro. Bra att ha en annan lyssningskälla när man mixar, just för att kunna jämföra ljudbild i andra högtalare osv.

M E N !!! Det tjatar hela tiden att det inte är kopplat till nåt nätverk!!!
Jag har redan ett modem med trådlöst och trådbundet nätverk till min Mac och iPhone!
Det tjatar varje gång jag startar upp datorn.
Jag vill INTE att Airport ska fungera som nåt trådlöst, det har jag ju redan ett fungerande.
Vill BARA att jag ska kunna streama trådlöst till stereon. Inget annat!
Hur stänger man ner nätverket för gott i Airporten? Mkt tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-11-02 13:41
Ursprungligen av KillwithSkill:

Köpte en Airport Express och Airfoil och det fungerar utmärkt till mitt Logic Pro. Bra att ha en annan lyssningskälla när man mixar, just för att kunna jämföra ljudbild i andra högtalare osv.

M E N !!! Det tjatar hela tiden att det inte är kopplat till nåt nätverk!!!
Jag har redan ett modem med trådlöst och trådbundet nätverk till min Mac och iPhone!
Det tjatar varje gång jag startar upp datorn.
Jag vill INTE att Airport ska fungera som nåt trådlöst, det har jag ju redan ett fungerande.
Vill BARA att jag ska kunna streama trådlöst till stereon. Inget annat!
Hur stänger man ner nätverket för gott i Airporten? Mkt tacksam för hjälp!

I inställningar för Airporten i Airport Verktyg under fliken trådlöst så väljer du "Anslut till befintligt nätverk" inte "Utöka befintligt nätverk" som du förmodligen har nu.

Grejen är ju att jag inte har kopplat in nån nätverkskabel till airporten! Vill BARA streama musik till den!

Men jag har nu kopplat in nätverkskabel och nu tjatar det inte mer.
M E N ... Vad är då poängen med trådlöst?:tveksam:

Jag kunde ha lika gärna dragit ett par signalkablar till stereon istället för en nätverkskabel. Kabel som kabel .. eller hur?
Aja! Nu rullar det på.... tack för hjälpen

Ursprungligen av KillwithSkill:

Grejen är ju att jag inte har kopplat in nån nätverkskabel till airporten! Vill BARA streama musik till den!

Men jag har nu kopplat in nätverkskabel och nu tjatar det inte mer.
M E N ... Vad är då poängen med trådlöst?:tveksam:

Jag kunde ha lika gärna dragit ett par signalkablar till stereon istället för en nätverkskabel. Kabel som kabel .. eller hur?
Aja! Nu rullar det på.... tack för hjälpen

Ta ur sladden ur AirPorten och ställ in att AirPorten ska ansluta till ditt trådlösa nätverk som du redan har. Då kommer du inte att behöva några sladdar och den ska inte tjata något heller.

Bevaka tråden