Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför uttrycket "Lock and load..."?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-21 15:54

Jag undrar varför man säger "Lock and load..." i amerikanska soldat-filmer? Var kommer detta utryck ifrån? "Lås/sikta och ladda", är väl ologiskt om man ska ge sig ut i krig?

Någon som har någon bra förklaring, så att jag slipper sitta och reta upp mig på världsliga ting när jag hör det i filmer...?

http://www.sproe.com/l/lock-and-load.html kanske är ett bra svar? Själv har jag tyvärr inte en aning

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-01-21 20:45

Alternativ 1 låter mest rätt.

Troligen är det som så att man menar "Lock" (haka upp (lås) vapnet/slutstycket i uppfällt läge) och Ladda (stoppa i ett skarpt magasin). Att Slå fram slutstycket är tydligen underförstått för amerikaner...:)

På svenska använder vi "med att skarpt magasin, ladda"

Jag har uppfattat det som "säkra och gör mantelrörelse" - dvs se till att vapnet är säkrat men ha en patron laddad. Med tanke på att många gör "lock & load" i helikoptrar och andra fordon i filmerna vore det lite jobbigt med osäkrade vapen. Men med patron i loppet krävs det inte mycket för att börja spruta bly om det skulle behövas.

Jag avviker och säger att Lock&Load innebär, skjutklart och osäkrat.
I Vietnam & korea verkar det göras (enligt filmerna) när man kommit utanför BaseCamp

I krig är det inte meningen att det skall behövas mkt för att det skall smälla.

Betänk tyskarnas Scmeisser Mp-40, (klassiska tyska K-pisten), första versionerna hade ingen säkring alls! Fast det hände olyckor... soldater hängde dem på en trädgren när de pinkade, den ramlade ner och dödade folk. Fan att bli skjuten av sitt eget vapen när man står och pinkar....

Ursprungligen av Goflorp:

Jag avviker och säger att Lock&Load innebär, skjutklart och osäkrat.
I Vietnam & korea verkar det göras (enligt filmerna) när man kommit utanför BaseCamp

Borde det inte vara load & unlock då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-23 18:54

Mm, några olika förslag ser jag... Mm, akerstrom, Goflorp och Björnströms förklaringar verkar vettiga allihop...

Nej, Lock, lås slutstycket i lådan.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-25 17:37

Säkra och ladda säger jag.

1
Bevaka tråden