Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Startljud borta, bör jag vara orolig?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inte så ofta man startar om datorn och även om det hänt några gånger den senaste tiden så har jag inte tänkt på det förrän idag, men mitt startljud är borta. Bör jag vara orolig? Jag vill gärna ha tillbaka det då jag hört att det kan vara bra att ha det om man behöver felsöka vissa saker. Hur och vad gör jag?

Tack på förhand,
filli

Fungerar ljudet för övrigt i datorn? Har du externa högtalare inkopplade?

På nyare Macar spelas startljudet alltid upp genom den interna högtalaren även om man har externa högtalare. I så fall kan det ju vara så att den interna högtalaren är sönder, och du bara märker det på just startljudet, eftersom allt annat ljud kommer genom de externa högtalarna.

Det finns ju ett antal trådar där folk vill ha hjälp att få bort startljudet. Du har möjligtvis inte använt någon av metoderna som redovisas där?

Nej, aldrig varit och pillat på inställningar för att ta bort ljud.
Och ja, jag använder externa högtalare, allt ljud fungerar perfekt förutom startljudet. Gjorde en återställning av PRAM och NVRAM precis och då kom ju startljudet i alla fall. Tror inte de interna högtalarna är sönder, köpte datorn i Augusti 08 så den är ju inte särskilt gammal. En iMac 24.

Ursprungligen av FillilutteN:

Gjorde en återställning av PRAM och NVRAM precis och då kom ju startljudet i alla fall..

Du menar alltså att du hörde startljudet när du återställde PRAM, men det hörs fortfarande inte vid "normal" omstart?

Eller menar du att allt är OK nu?

Jag testade att starta om nu och startljudet har kommit tillbaka helt. Förstår inte varför det försvann i första läget, när jag tänker efter har jag inte hört något startljud förutom de första dagarna jag hade datorn. Men hur som helst - tack för din hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 14:46

Se till att ljudet är på när du stänger av datorn. Annars kommer den inte låta vid uppstart.

Om ljudet är på när du stänger av datorn bör du nog vara lite orolig. Startljudet talar nämligen om hur långt datorn kommer vid uppstart, och används vid felsökning. Tyvärr har jag inga förslag på hur du löser det.

1
Bevaka tråden