Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini and something Huge soon

Tråden skapades och har fått 150 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-09 17:40

Känner mig visserligen tveksam på att posta denna sak men... den är ju både aktuell och ett rykte så varför inte!?

http://www.appletell.com/apple/comment/appletell-secrets-the-mac-mini-and-something-huge/

Citat:

Disappointed by Apple’s Keynote announcements? Me too. We were all expecting something in the way of hardware that wasn’t completely obvious (i.e. the 17” MacBook Pro). Well, we received some potentially good news. While discussing the fate of the expo with a long-time Macintosh software developer, we received a tip from someone in the know about Apple’s coming plans, and it seems that those plans involve a big finger to Macworld.

The tip goes like this. Apple is planning on updating the Mac Mini very soon, and that update won’t be it’s death. In fact, it’s most likely ready as you read this, and could have been announced at Macworld. But instead of announcing it here, Apple held back, seemingly in an effort to prove that they don’t need Macworld. The announcement could come as soon as two weeks. But, as much as I want a new Mac Mini, that’s not the juice in this tip.

Apparently, Apple also has a “huge” announcement that will make the Mac Mini news pale in comparison to the other half of this rumor. Unfortunately, that’s all we know. Our source, who says he heard this directly from Apple reps at this week’s Expo, wouldn’t tell him more than that, but he finds this particularly peculiar. He has had Apple reps slip information to him before, but not this freely. This info, he says, was offered straight off without any questioning, as if it isn’t a secret, but is. He believes Apple is purposely letting this information slip in an effort to further prove the company doesn’t need the Macworld Conference and Expo, and to immediately start generating interest in their own event and to build bigger news than what’s coming from the Moscone Center this week. If this is true, it’s working.

Apple will more than likely be holding a special event shortly for the two big announcements; the first is the Mac Mini, to which Apple expects to you… excuse me… yawn. The second is in true Apple style, completely a secret. But it’s gigantic and will make your mouth drop in a way that doesn’t involve yawning. Stay tuned, things should be heating up shortly.

Appletell? Aldrig hört talas om..

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Appletell? Aldrig hört talas om..

Ja eller hur.

Det som gör mig mest skeptisk är nog att MacRumors inte tagit upp det, inte ens på "sidan 2".

Däremot kan de mycket väl ha rätt om Mac mini. Jag tror den är klar redan och kommer snart, senast i februari, men kanske redan i januari.

Om den nu är klar, varför inte utannonsera den på Macworld? Känns bara larvigt att vänta två veckor för att sedan hålla ett "special event" för att avtäcka den. Eller?

Ursprungligen av hiphop_joe04:

Om den nu är klar, varför inte utannonsera den på Macworld? Känns bara larvigt att vänta två veckor för att sedan hålla ett "special event" för att avtäcka den. Eller?

Han gav ju faktiskt en anledning, att Apple ville röja undan MacWorld en gång för alla. Hur du vill tolka det, om det är troligt eller ej är upp till dig.

  • Medlem
  • 2009-01-14 23:05

Det låter inte alls ologiskt tycker jag. De har inte kommit med något riktigt stort på ett tag, det kanske är dags. Och det där med att apple vill bevisa att de inte behöver macworld förklarar ju en hel del, inte sant? De visade iphoto i en halvtimme, kanske med mening? -_-

EDIT: Med "med mening" menar jag alltså att de som trådskaparen nämnde innan, gjorde det för att "tråka ut" publiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 00:00

Eller så var allt bara inte helt klart och de passar på att ta sig lite extra tid istället för att stressa till MacWorld? "Something huge", kan det vara Snow Leopard som är klart alldeles för tidigt och dessutom kostar lite mindre än en fullversion?

Ursprungligen av doomas:

Eller så var allt bara inte helt klart och de passar på att ta sig lite extra tid istället för att stressa till MacWorld? "Something huge", kan det vara Snow Leopard som är klart alldeles för tidigt och dessutom kostar lite mindre än en fullversion?

Även om jag är skeptisk till "something huge" så snart så tror jag att om det är sant så involverar det hårdvara på något sätt, det är ju ändå Apples huvudgrej. (Eller möjligen iPhone OS 3.0 med helt fantastiska finesser som MMS )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 12:21
Ursprungligen av Adrian B:

(Eller möjligen iPhone OS 3.0 med helt fantastiska finesser som MMS )

Och CopyMachine för kopiera och klistra in

Eller kan "something huge" vara en 28" iMac? *hoppas*

28 tum är för stort för vanligt hemmabruk, tycker jag.
24 vore idealiskt, så jag hoppas att de uppgraderar grafikkortet samt sätter i i7 i alla modellerna för iMac.

Eller kanske en Mac Pro?

Får vi vänta tills måndag för att få höra något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-25 20:11

Jag tror inte en sekund på att keynoten på MacWorld var "medvetet tråkig", eller att det ligger några andra lömska skäl bakom att de stationära datorerna inte har uppgraderats än. Inte heller rent marknadstaktiska skäl vore hållbara, eftersom försäljningen av de stationära datorerna minskar i väntan på de nya.

Keynoten följde helt det gängse mönstret, även Jobs brukar ägna en tid som känns om en evighet åt iLife osv. Skillnaden var att vi på relativt goda grunder väntade oss uppgraderingar som vi blev blåsta på. Jag är övertygad om att förklaringen till att det ännu inte kommit några nya MacPro, Mac mini och iMac är två, förmodligen i kombination med varandra:

1. Väntan på hårdvara från underleverantörer (Intel, nvidia)
2. Väntan på Snow Leopard. Det vore inte så långsökt att tro att de nya modellerna kommer att vara skräddarsydda för Snow Leopard.

Ursprungligen av maca:

Jag är övertygad om att förklaringen till att det ännu inte kommit några nya MacPro, Mac mini och iMac är två, förmodligen i kombination med varandra:

1. Väntan på hårdvara från underleverantörer (Intel, nvidia)
2. Väntan på Snow Leopard. Det vore inte så långsökt att tro att de nya modellerna kommer att vara skräddarsydda för Snow Leopard.

Jag tror ettan är fullt rimlig och egentligen enda vettiga skälet till att vi inte redan nu sett nya stationära Macar.

Tvåan tror jag däremot inte på, Snow Leopard dröjer antagligen framåt sommaren och så länge tror jag inte Apple väntar med nya modeller.

Ursprungligen av Adrian B:

så länge tror jag inte Apple väntar med nya modeller.

Det var väl i och för sig ingen som skulle ha satsat pengar på att Apple skulle låta bli att uppdatera Minin i nästan 600 dagar till att börja med.

Ursprungligen av staed:

Det var väl i och för sig ingen som skulle ha satsat pengar på att Apple skulle låta bli att uppdatera Minin i nästan 600 dagar till att börja med.

Näe, men minin är en produkt dom Apple aldrig verkar ha brytt sig om helhjärtat. Mac Pro och framförallt iMac är däremot viktiga produkter för företaget.

Låter vettigt, eller hur?

Tack maca!

Det var kloka svar.
Jag mejlade i kväll till en forumvän i Tyskland och han skrev så här:

… the new chips for the Mac Pro/iMac were not available in January. The new Macs will have a new mainboard … new processors, new graphics card and new RAM specifications.
I think the new Macs will arrive in March or April.

Senast redigerat 2009-01-27 23:10
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-28 23:06

Hehe, exakt, vad gör 30-60 dagar extra av över 600 stycken?

Åååå!!! vad jag vill ha en appel home ftp server 1TB-2TB! "Time capsule wherever you are in the world" only apple! haha

HP har en liknande.

Senast redigerat 2009-01-29 20:11
Ursprungligen av ks.rasmus:

Åååå!!! vad jag vill ha en appel home ftp server 1TB-2TB! "Time capsule wherever you are in the world" only appel! haha

HP har en liknande.

Faktum är att med Wide Bonjour så funkar det redan nu.

Jag tycker att det är lustigt att man tog 23" Cinema ur sortimentet INNAN man gav Mac Pro en Mini Display Port. Det innebär ju att alla som köper Mac Pro från det att 23" Cinema försvann, fram till man introducerar Mac Pro med MDP måste se sig om efter andra skärmar. Om man inte vill ha 20" eller 30", men det känns inte som en rimlig lösning, mindre eller skitstort...

Nä hit med en Mac Pro med MDP! För fan!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-30 09:12

Om man skall fortsätta spekulera om Mac mini...

Som vi vet har den inte uppdaterats på evigheter, inte med mera ram-minne eller ens prissänkt. Detta tyder på - tror jag - att uppföljaren kommer vara en helt annan produkt, även om den riktar sig till samma kundbehov. (Liten mac)

För är det inte så, att i de fall där modeller behålls och bara görs starkare (typ Macbookarna 2006-2008) brukar man erbjuda mer RAM-minne i slutet av en serie, åtminstone? Men med Mac mini har vi en produkt som legat fryst i 1 1/2 år.

Ursprungligen av planB:

Om man skall fortsätta spekulera om Mac mini...

Som vi vet har den inte uppdaterats på evigheter, inte med mera ram-minne eller ens prissänkt. Detta tyder på - tror jag - att uppföljaren kommer vara en helt annan produkt, även om den riktar sig till samma kundbehov. (Liten mac)

För är det inte så, att i de fall där modeller behålls och bara görs starkare (typ Macbookarna 2006-2008) brukar man erbjuda mer RAM-minne i slutet av en serie, åtminstone? Men med Mac mini har vi en produkt som legat fryst i 1 1/2 år.

Det vore trevligt om det var sant, men jag tror snarare att Mac mini helt enkelt blivit väldigt styvmoderligt behandlad av Apple. Fokus har legat på annat som iPhone och unibody-modellerna av MacBook/MacBook Pro mm skulle jag tro. Kanske övervägde dom en period att dumpa den helt, det fanns ju gått om sådana rykten ett tag.

Apple skulle göra väldigt många entusiaster glada om dom kom med en liten hemmaserver och en "Mac midi" men hittills verkar intresset var väldigt svalt för sådant. Några få bra produkter som tilltalar väldigt många är ju som bekant Apples mantra.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-30 16:07
Ursprungligen av Adrian B:

Det vore trevligt om det var sant, men jag tror snarare att Mac mini helt enkelt blivit väldigt styvmoderligt behandlad av Apple. Fokus har legat på annat som iPhone och unibody-modellerna av MacBook/MacBook Pro mm skulle jag tro. Kanske övervägde dom en period att dumpa den helt, det fanns ju gått om sådana rykten ett tag.

Men hur svårt hade det varit för dom att i alla fall maxa ut minnet? Jag fattar inte...

Ursprungligen av planB:

Men hur svårt hade det varit för dom att i alla fall maxa ut minnet? Jag fattar inte...

Antagligen superenkelt, men lågprioriterat. (Ungefär som att skriva ett MMS-program till iPhone )

Nehalem baserad Xeon kommer 29. mars.

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=11717&Itemid=1

Fick ett mejl från min vän som gav den här länken.
Och den här var på samma site:

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=11745&Itemid=35

Bevaka tråden