Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Passar minne från MacBook till iMac?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2009-01-20 12:59

Jag har en iMac Intel 2.16 GHz (gamla vita) som jag idag har 1 GB ram i. I november köpte jag den nya Macbooken med 2GB ram. Kort efter lämnade jag in den och uppgraderade till 4GB. Tillbaka fick jag då 2 st 1 GB kort som först satt i Macbooken. Kan jag sätta in dessa två i min iMac för att få totalt 2 GB? Isåfall, kan jag göra detta själv?

Tacksam för svar.

Nej, det är inte samma minnestyp.

Minnena från MacBooken är PC3-8500 DDR3 1066 MHz
Och iMacen ska ha PC2-5300 DDR2 667 MHz

Här är ett tips på en bra sajt att besöka när man ska jämföra olika Mac-modeller:
http://www.everymac.com

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-01-20 13:19
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det är inte samma minnestyp.

Minnena från MacBooken är PC3-8500 DDR3 1066 MHz
Och iMacen ska ha PC2-5300 DDR2 667 MHz

Här är ett tips på en bra sajt att besöka när man ska jämföra olika Mac-modeller:
http://www.everymac.com

Tack Jesper!

  • Medlem
  • 2009-01-22 17:25

Bumpar tråden och undrar följande:
Har hittat ett billigt 2 x 2Gb 667 MHz ( PC2-5300 ) till min intel duo iMac.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335233
Antar att det passar. Men det står "OBS! För att få användning av 4GB krävs ett 64-bits operativsystem."
Gäller detta min iMac? Är leopard 64bitar?
Tacksam för svar

Ursprungligen av Jordi:

Har hittat ett billigt 2 x 2Gb 667 MHz ( PC2-5300 ) till min intel duo iMac. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335233
Antar att det passar.

Nej, det passar inte. Det är DIMM, du ska ha SO-DIMM.

  • Medlem
  • 2009-01-22 22:07

Ok, tack! För "inga" pengar mer.
Men, kommer jag märka skillnad?
Det är ju bara en "trött" 2 GHz Intel Core Duo.
Tänkte passa på att trycka i en 750Gb Hdd för ynka 750kr.
Den har 32MB buffer i stället för originaldiskens 16MB,
om det tillsammans med dubblat minne kan få den att kännas lite mer snappy
nu när leoparden väger så tungt blir jag glad.

måste passa på att pusha crucial.com som har ett superbra program. man laddar ner den från deras sida och den berättar exakt vilken sorts minne som passar och sen vilka storlekar som de erbjuder. om man sen väljer att köpa från dem eller inte är helt upp till var man hittar bäst pris. Det eliminerar all stress om att hitta rätt minne

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-24 14:41

Webbshoppen
har nog de billigaste Mac-minnen och det är dessutom Mac-kompatibla minnen från Kingston. Här är 4 GB kit till iMac för 465 kr. Minnena till de nya bärbara är dyrare då. Här är 4 GB till bl.a. Macbook för 1053 kr. Frakten är också mycket billigare, bara 29 kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-27 19:36

Denna tråd verkar passa mina frågor. Har köpt Leopard och har 1 Gb RAM i min iMac Intel. Det verkar som om jag behöver köpa mer minne, 4 Gb till iMac för 465 kr verkar OK, MEN kan jag installera själv? Jag har erfarenhet av att installera minnen både på Mac och PC men jag vet inte om det är svårt att komma in i den, någon som kan ge ett bra råd?
Jag blir jätteglad för ett ärligt svar
Gnulia

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-02-28 02:38
Ursprungligen av Gnulia:

Denna tråd verkar passa mina frågor. Har köpt Leopard och har 1 Gb RAM i min iMac Intel. Det verkar som om jag behöver köpa mer minne, 4 Gb till iMac för 465 kr verkar OK, MEN kan jag installera själv? Jag har erfarenhet av att installera minnen både på Mac och PC men jag vet inte om det är svårt att komma in i den, någon som kan ge ett bra råd?
Jag blir jätteglad för ett ärligt svar
Gnulia

Har du tittat i din dators manual? Annars hittar du både manual och instruktioner här. Du skruvar loss en lucka på skärmens underkant och byter minnen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-28 13:09

Du är helt enkelt underbar stort tack för din hjälp. Verkar ju vara enkelt bara man följer instruktionerna.
Det sitter två minnen á 512MB vardera i minnesfacken
Storlek: 512 MB
Typ: DDR2 SDRAM
Hastighet: 667 MHz
Jag antar att jag ska köpa samma sort, dvs DDR2 SDRAM eller har du ngt anna tips?
:-)Gnulia

1
Bevaka tråden