Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synkronisera ditt gamla bibliotek från ett annat ställe

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-21 22:55

Vad har hänt: Har fört över hela mitt musikbibliotek i mappform från min externa hårddisk till min nya större interna hårddisk. Mapparna och låtarna heter precis likadant sedan innan med enda skillnaden att de bytt hårddisk.

Vad jag vill: Finns det något sätt att synka detta med det tidigare inlagda biblioteket? Låtarna ligger alltså inte i Itunesbiblioteket utan i ett fristående mappbibliotek som Itunes refererade till.

Du har pekat om biblioteket i iTunes - Inställningar - Avancerat till den nya hårddisken och mappen?

Jag har flyttat omkring mitt bibliotek hitan och ditan och har inte haft något problem.

Man kan inte synka ihop två bibliotek i iTunes, iTunes hanterar ett bibliotek åt gången.
Däremot så kan man välja vilka bibliotek som man vill att iTunes ska öppna när man startar iTunes och det gör man genom att hålla nere Alt-tangenten när man startar iTunes.

Det finns tredjeparts-tillägg till iTunes som låter en köra olika bibliotek i iTunes, men det är inte en standardmöjlighet. För information om de tillägg som finns för att utöka iTunes funktionalitet - kolla på Apples hemsida:
http://www.apple.com/downloads/macosx/ipod_itunes/

Bland annat så hittar jag, efter en snabbkoll, MultiTunes:
http://www.apple.com/downloads/macosx/ipod_itunes/multitunes_davidcaldwell.html

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-22 17:02
Ursprungligen av Raphael:

Du har pekat om biblioteket i iTunes - Inställningar - Avancerat till den nya hårddisken och mappen?

Jag har flyttat omkring mitt bibliotek hitan och ditan och har inte haft något problem.

Man kan inte synka ihop två bibliotek i iTunes, iTunes hanterar ett bibliotek åt gången.
Däremot så kan man välja vilka bibliotek som man vill att iTunes ska öppna när man startar iTunes och det gör man genom att hålla nere Alt-tangenten när man startar iTunes.

Det finns tredjeparts-tillägg till iTunes som låter en köra olika bibliotek i iTunes, men det är inte en standardmöjlighet. För information om de tillägg som finns för att utöka iTunes funktionalitet - kolla på Apples hemsida:
http://www.apple.com/downloads/macosx/ipod_itunes/

Bland annat så hittar jag, efter en snabbkoll, MultiTunes:
http://www.apple.com/downloads/macosx/ipod_itunes/multitunes_davidcaldwell.html

Jag har inte två bibliotek.
Jag harinte ändrat några inställningar i Itunes.

Det jag gjort är att flytta hela min utomstående musikmapp (som inte har med itunes att göra) från min externa hårddisk till min interna hårddisk på ett ställe i datorn.

Itunes tror fortfarande att mina låtar ligger på den externa hårddisken eftersom dem är refererade dit i biblioteket.

Jag vill synka om låtarna till den nya platsen. Mappsystemet är identiskt med det tidigare men ligger alltså på den interna hårddisken istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-22 11:04

Du skulle eventuellt kunna försöka spela en låt och vänta på att iTunes inte hittar den. Då frågar iTunes om du vill leta upp den. Gör det, och testa sedan att spela up en annan låt. Kanske iTunes är smart nog att gissa att all musik ligger på samma ställe...

EDIT:
Du kan pröva en fullösning. Leta upp filen "iTunes Music Library.xml" som brukar ligga i Music/iTunes/
Gör en backup på filen och öppna den sedan med textredigeraren. Leta upp en rad som lyder något i stil med "file://localhost/Volumes/musik/". Eftersom du hade en extern disk borde det se ut ungefär såhär, fast efter /Volumes/ borde det stå namnet på din externa disk. Kopiera den bite (alltså från och med "file:" till och med namnet på din gamla externa disk inklusive avlutande /
Använd det vanliga 'sök och ersätt' i textredigeraren och klistra in det du just klippte ut ("file://localhost/Volumes/musik/") i 'hitta'-rutan. Skriv in sökvägen till den nya disken (dvs lämplig mapp på den interna disken) i 'ersätt med'-rutan (t.ex. "file://localhost/Users/ersk/Musikbiblioteket").
Spara filen och starta iTunes. Testa om det funkar.

OSB! GLÖM INTE ATT TA BACKUP PÅ iTunes Music Library.xml INNAN DU BÖRJAR ÄNDRA SAKER!

mvh
/genell

Senast redigerat 2009-01-22 11:20
  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-22 17:38
Ursprungligen av genell:

Du skulle eventuellt kunna försöka spela en låt och vänta på att iTunes inte hittar den. Då frågar iTunes om du vill leta upp den. Gör det, och testa sedan att spela up en annan låt. Kanske iTunes är smart nog att gissa att all musik ligger på samma ställe...

EDIT:
Du kan pröva en fullösning. Leta upp filen "iTunes Music Library.xml" som brukar ligga i Music/iTunes/
Gör en backup på filen och öppna den sedan med textredigeraren. Leta upp en rad som lyder något i stil med "file://localhost/Volumes/musik/". Eftersom du hade en extern disk borde det se ut ungefär såhär, fast efter /Volumes/ borde det stå namnet på din externa disk. Kopiera den bite (alltså från och med "file:" till och med namnet på din gamla externa disk inklusive avlutande /
Använd det vanliga 'sök och ersätt' i textredigeraren och klistra in det du just klippte ut ("file://localhost/Volumes/musik/") i 'hitta'-rutan. Skriv in sökvägen till den nya disken (dvs lämplig mapp på den interna disken) i 'ersätt med'-rutan (t.ex. "file://localhost/Users/ersk/Musikbiblioteket").
Spara filen och starta iTunes. Testa om det funkar.

OSB! GLÖM INTE ATT TA BACKUP PÅ iTunes Music Library.xml INNAN DU BÖRJAR ÄNDRA SAKER!

mvh
/genell

Backup är redan säkrad genom time-machine.

Testade det du bad om, öppnade filen och ersatte hänvisningarna. Men som med allt annat i macvärlden är precis allt automatiserat (till de "som vill styra själva"s stora förtret). Så fort jag öppnade itunes ersatte den filen jag precis ändrade med de inställningar som var innan.

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-22 18:32

Måste ju vara fler som eftersöker en lösning på detta. Finns en massa program till pc för detta men för mac verkar det mera sällsynt. Eller har alla sina låtar i itunesmappen?

Om ingen har någon lösning får jag väl ta bort alla låtar från biblioteket och referera om på nytt. Frågan är då om någon vet om betygen fortfarande finns kvar då, misstänker att dem inte skrivs in i ID-taggen?

Ja jag förstår inte varför man inte ska ha sina låtar i iTunes-mappen, och jag har ju flyttat den mappen hitan och ditan utan några som helst problem. Enkelt att peka om i iTunes - Inställningar - Avancerat så den pekar på nya platsen.

  • Medlem
  • Essunga
  • 2009-01-24 00:56
Ursprungligen av Raphael:

Ja jag förstår inte varför man inte ska ha sina låtar i iTunes-mappen, och jag har ju flyttat den mappen hitan och ditan utan några som helst problem. Enkelt att peka om i iTunes - Inställningar - Avancerat så den pekar på nya platsen.

För att Itunes gör allting per automatik, och är det nåt jag inte gillar så är det när saker sker automatiskt utan att jag ber om det. Den döper mappar till saker jag inte vill och lägger filer på ställen där jag finner det i oordning.Jag gillar kontroll och ogillar automatik som sker utan mitt samtycke.

Ex. Iphoto är för mig ett skräckexempel vad gäller okontroll.

Därför väljer jag att själv välja vad mina mappar ska heta och i vilken ordning de ska ligga.

Men det verkar omöjligt att göra något åt problemet ovan. Jag får väl helt enkelt ta bort all musik ur Itunes och sedan referera om den. Det känns som ett enkelt problem att lösa men men..

1
Bevaka tråden