Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac startar ej rätt efter ominstall

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har äntligen installerat MacOSX 10.5 på min iMac 20" och därefter flyttat hela användarkontot från min MacBook pro dit. När jag sen skall starta kommer först den gråa sidan med grått äpple , den blå sidan men när den den vita rutan med den växande blåa liggande pelarensom skall visas som tecken på att macOS startas kommer istället en direkt en inloggningsruta för MacBooken. Lösenordet fungerar dock inte.
Försökt starta om från CD med att hålla inne C under uppstart, starta med D intryckt för att kunna köra Aplle Hardware test från 10.4 skivan, starta med kommando, alt P R intryckt men ingen av dessa åtgärder ändrar på mackens beteende. Har låtet den stå strömlös längre tid utan effekt också. Hur får jag åter kontrollen över min mac. Tacksam tips!

Vad är det för konton du importerat?

Provat boota upp på CD och välja "nollställa lösenordet" ?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-22 01:01
Ursprungligen av cuben@mac99:

Har äntligen installerat MacOSX 10.5 på min iMac 20" och därefter flyttat hela användarkontot från min MacBook pro dit. När jag sen skall starta kommer först den gråa sidan med grått äpple , den blå sidan men när den den vita rutan med den växande blåa liggande pelarensom skall visas som tecken på att macOS startas kommer istället en direkt en inloggningsruta för MacBooken. Lösenordet fungerar dock inte.
Försökt starta om från CD med att hålla inne C under uppstart, starta med D intryckt för att kunna köra Aplle Hardware test från 10.4 skivan, starta med kommando, alt P R intryckt men ingen av dessa åtgärder ändrar på mackens beteende. Har låtet den stå strömlös längre tid utan effekt också. Hur får jag åter kontrollen över min mac. Tacksam tips!

Flyttat eller använt flyttassistenten? Har du flyttat självt så gissar jag på att din användare är inte riktigt installerat eller har fel rättigheter.

//Rob

Själv importerar/flyttar jag aldrig. Det är relativt få saker man spar tid med
jämfört med de problem som kan (i min erfarenhet ofta) uppstå(r).

Gör en ny ominstallation, flytta sedan saker manuellt och gör dina egna
inställningar som du vill ha dem så slipper du problem.

LCR

Använt flyttassistenten.

Jag är helt beredd att ominstallera men hur får jag datorn att starta från installskiva?? Det är ju det som är problemet. Vad jag än gör kommer jag bara till den där felaktiga inloggningsrutan och där är det stopp.

Den skall väl starta om du har två saker rätt.

1) Skivan måste vara en bootbar CD/DVD med OSX på
2) Du håller ner knappen "c" när du startar

Den felaktiga inloggningsrutan borde väl vara ett konto som du har namn och lösen till?
Du får ju inte nya konton med lösen lite hipp som happ i datorn.

Att använda flyttassistenten flyttra ju verkligen allt personligt från den gamla, även lösenord och användarnamn etc.

Jag fattar inte hur du kan få upp en inloggning som du inte kan komma in i?

Saknar fortfarande lösning 1

Ursprungligen av Goflorp:

Den skall väl starta om du har två saker rätt.

1) Skivan måste vara en bootbar CD/DVD med OSX på
2) Du håller ner knappen "c" när du startar

Den felaktiga inloggningsrutan borde väl vara ett konto som du har namn och lösen till?
Du får ju inte nya konton med lösen lite hipp som happ i datorn.

Att använda flyttassistenten flyttra ju verkligen allt personligt från den gamla, även lösenord och användarnamn etc.

Jag fattar inte hur du kan få upp en inloggning som du inte kan komma in i?

Visst är väl installskivor original med 10.4 resp leopardskiva bootbar? Jag har hållt ner C knappen när jag försökt starta med respektiove skiva på plats men datorn bry sig ej om det utan går in i ett felaktigt läge med en inloggningsruta som inte fungerar utan att passera normal OX startbild enligt ovan.

Jag hade inte någon inloggning till den första leopardinstallationen. Men att logga in med tom ruta fungerar inte heller.

Hur kommer jag åt att ominstallera när jag intre kan starta från annan disk??

Har du samma lösenord på det gamla och "nya" kontot?
Därav kan keychainen bli bråkig och tro att du skriver fel lösenord på autoinloggningen.

Jag skulle återställa lösenordet och prova, eller blåsa om datorn och endast flytta filer och dyl du vill andvända.

Flytta från ett 10.4 system till ett 10.5 system kan ju innebära komplikationer därav gör jag det aldrig själv

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-22 10:49
Ursprungligen av Mikkelinen:

Har du samma lösenord på det gamla och "nya" kontot?
Därav kan keychainen bli bråkig och tro att du skriver fel lösenord på autoinloggningen.

Jag skulle återställa lösenordet och prova, eller blåsa om datorn och endast flytta filer och dyl du vill andvända.

Flytta från ett 10.4 system till ett 10.5 system kan ju innebära komplikationer därav gör jag det aldrig själv

Kan jag inte hålla med om. Min Cube har jag uppdaterat hela vägen från 10.1 fram till 10.4. Och min Macbook Pro från 10.4-10.5 utan problem.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Kan jag inte hålla med om. Min Cube har jag uppdaterat hela vägen från 10.1 fram till 10.4. Och min Macbook Pro från 10.4-10.5 utan problem.

//Rob

"....KAN ju innebära komplikarioner...."

inte att det gör det med automatik ...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-22 17:33
Ursprungligen av Goflorp:

"....KAN ju innebära komplikarioner...."

inte att det gör det med automatik ...

Fast vissa personer verkar alltid få problem.

//Rob

Ursprungligen av Mikkelinen:

Har du samma lösenord på det gamla och "nya" kontot?
Därav kan keychainen bli bråkig och tro att du skriver fel lösenord på autoinloggningen.

Jag skulle återställa lösenordet och prova, eller blåsa om datorn och endast flytta filer och dyl du vill andvända.

Flytta från ett 10.4 system till ett 10.5 system kan ju innebära komplikationer därav gör jag det aldrig själv

Hur kan jag återställa löseordet när jag inte kan komma åt installskivan??

Ha skivan i driven och starta med <opt> (samma som <alt>) nedtryckt hela tiden tills du får upp en skärm med alla tillgängliga startskivor.

Ursprungligen av LCR:

Ha skivan i driven och starta med <opt> (samma som <alt>) nedtryckt hela tiden tills du får upp en skärm med alla tillgängliga startskivor.

Har provat at försöka starta med alt nertryckt men jag får inte upp något annat än den felaktiga kostiga inloggningsrutan vare sig med DVDsystemskiva i eller Firewirehårddisk ansluten med alt alternativet. Hur kommer jag åt någon av dem för ominstall??

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-22 19:09
Ursprungligen av cuben@mac99:

Har provat at försöka starta med alt nertryckt men jag får inte upp något annat än den felaktiga kostiga inloggningsrutan vare sig med DVDsystemskiva i eller Firewirehårddisk ansluten med alt alternativet. Hur kommer jag åt någon av dem för ominstall??

Hur ser den konstiga inloggningsrutan ut?

//Rob

Ursprungligen av cuben@mac99:

Har provat at försöka starta med alt nertryckt men jag får inte upp något annat än den felaktiga kostiga inloggningsrutan vare sig med DVDsystemskiva i eller Firewirehårddisk ansluten med alt alternativet. Hur kommer jag åt någon av dem för ominstall??

Du ska hålla nere <alt> (eller <C>) omedelbart efter startljudet, inget mellanrum
och håll sedan ner den ända tills du får upp skärmen med val av diskar.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Du ska hålla nere <alt> (eller <C>) omedelbart efter startljudet, inget mellanrum
och håll sedan ner den ända tills du får upp skärmen med val av diskar.

LCR

Just det men skärmen med diskar kommer inte upp utan efter grå sidan med äpple, hel blå skärm när nu starta macOS skall komma med den blåa växande stapeln kommer denna inloggningsruta som har typ samma storlek men vill ha ett löseord. Alla försök "skas" dock som vid fel löseord och jag kommer inte ur detta startbeteende med tangentbords kompinationer, kommando-alt-r-p, c,d,t alt vid start.
Finns det någon "hårdvaruresetknapp" eller dyligt? Stömlöst över natten hjälper inte

  • Medlem
  • 2009-01-22 19:00

Ska man inte starta med C?

Finns det lösenord i Firmware på maskinen ?

Har du köpt en begagnad burk eller? I så fall är det väl lättast kontakta den du köpte den av.

Ursprungligen av Goflorp:

Finns det lösenord i Firmware på maskinen ?

Har du köpt en begagnad burk eller? I så fall är det väl lättast kontakta den du köpte den av.

iMacen är min sedan flera år. Jag har använt den med macOSX 10.4 och skulle nu isamband med att familjen köpte ytterligare en imac ominstallera från 0 med macOSX 10.5 och därefetr flytta ett användarkonto från familjens tredje mac en mabook pro. Efter flytt beter sig imacen enligt beskrivning - alltrså aldrig startat OK efter flytt av kontot.
Firmwarelösenord?? Vad är det? Var finner man sådant i ev dokumentation? Vad skall jag sedan göra med det isåfall?

i datorns mest grundläggande program, EFI, (motsvaras av BIOS på PC-maskiner) så kan man ställa att datorn skall boota enbart efter att man angett ett lösenord. Det är knappast ngt som "går på av misstag".

Jag ser ingen annan lösning än att du får ta hjälp av ngn. Du säger att du provat "allt" och att du enbart flyttat ett konto. Fullständigt obegripligt att den inte vill ta reson och låta dig starta från CD t ex.

Jag fattar heller inget. Det går att skriva in olika förslag till lösenord så tangentbordet bprde fungera normalt och ge signal till datorn men...

Kan man byta hårddisk själv? Kanske kan det få stopp på eländet? Fast det är väl inte säkert det heller- om felet sitter i motsvarande BIOS.

Åter från service

Lämnade till slut in den för rep. Efter snack med apple supporten i indien vilka var lika frågande som jag till iMacens beteende menade man att den nog var fel i logikkortet. Hårddisken togs ur datorn och lösenordet togs bort. Sen startar den igen och går att använda men vägarar fortfarande att svara på tangentbordskommandon under uppstart ....

1
Bevaka tråden