Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac startar om med 3-4 sekunders mellanrum...

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2009-01-21 18:20

Tacksam för hjälp och svar.

Satt och arbetade utan några som helst problem en kväll.

Dagen därpå när jag skulle starta min Imac så fick jag meddelande om att jag var tvungen att starta om datorn. (Stod på flera olika språk: Engelska, tyska, japanska m,m)

Därefter började problemet. Vid uppstart så kom jag inte längre än till en Vit/Grå skärm.
Ringde därefter supporten (Apple) som tipsade om de sedvanliga lösningarna;

Alt-Command-P-R
Alt, C, V osv...

Som sagt även dra ut alla kablar för att plugga in dem igen och starta upp.

Det var under samtalet med supporten som problemet förvärrades.
Nu när jag startar datorn så ljuder den som vanligt, men startas om direkt efter 3-4 sekunder och håller på så hela tiden.

Jag förstår inte vad felet ligger i och support-killen förvånades över att datorn startade om sig hela tiden och hade inte direkt något svar på varför.

Någon som har ett ledande svar som räddar mig???

(Ytterst tacksam om så är fallet)

Har du provat att starta från installationsskivan som medföljde datorn? Beter sig datorn likadant då?

Och på den skivan finns också "Apple Hardware Test" som kanske kan visa om det är något hårdvarufel.

Har du gjort något "ingrepp" nyligen, typ att byta minne eller hårddisk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 02:38

Steffe,

Det låter som om startknappen "låst sig" i intryckt läge…

- Har du provat att starta den utan tangentbord?
- Exakt vilken modell av iMac är det?

- Torkel

  • Oregistrerad
  • 2009-01-22 16:49

Hej igen.

Den är av senaste modell från Dec-07. (20-tum)

Har både försökt starta med skiva (Leoparden) som jag för övrigt inte får ut.
Start-knappen har jag kollat och den verkar vara felfri och likaså tangentbordet har jag kopplat ur.

Det enda ingrepp som är gjort är en formatering för ca 1 veckan sedan.
Den fungerade hur bra som helst efter den formateringen (Gjorde ingen arkivering).

Var inne på Digital Inn (Återförsäljare av Mac i Örebro)
Inte heller dom hade svar på vad problemet kunde vara.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-22 17:17

Det intressanta är att problemet förvärrades efter att support-killen rekomenderade
Alt-Comman-P-R.

Det var då den började balla ur med omstart hela tiden.
Innan dess hade man iaf en konstant grå/vit skärm.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-25 16:16

Någon som har aning?

Börjar bli smått desperat.
Skivan får jag inte heller ut. Inte ens av att hålla in musknappen.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-06 12:38

Mmmm se om man lyckas få lite respons i forumet.

Nu har man gjort backup på allting efter att lyckats få den att fungera i en vecka.
Men nu är problemet tillbaka igen.
Vid uppstart startar den om sig själv och fortsätter så i det oändliga.

Har som sagt provat det mesta.

Överväger snart ett byte tillbaka till Pc (Som fungerade problemfritt i 11 år)

Ursprungligen av imported_Steffe:

Nu har man gjort backup på allting efter att lyckats få den att fungera i en vecka. Men nu är problemet tillbaka igen. Vid uppstart startar den om sig själv och fortsätter så i det oändliga.

Vilka åtgärder gjorde du, som fick igång den igen?

Och vad hände sen? Problemet kom bara tillbaka, efter en vecka, utan att du gjort något speciellt?

Ursprungligen av imported_Steffe:

Har som sagt provat det mesta.

Vad är "det mesta"? Berätta gärna exakt vad du har provat. Så undviker vi att tipsa om sånt du redan provat.

Du har t.ex inte svarat på om du körde Apple Hardware Test, som jag tipsade om tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-06 15:20

Hårdvarutestet har jag kört - Visa inte på några fel.

Anledningen till att jag lyckades få i gång var (efter många om och men) Alt-Äpple-P-R.
Därefter lyckades jag hålla i gång den i en vecka.
Bör väl tilläggas att vid varje uppstart, kom ett fönster upp där det stod att "skivan inte kunde läsas" "Ignorera eller rapportera". Tolkar som att det en söker efter installationsskivan som inte sitter i.
Sedan blev även gränssnittet förändrat aningen. Först och främst i Finder.

Tills i dag då. Då bara allt hängde sig plötsligt. (Satt och surfade med Spotify i bakgrunden).

Nu har jag testat alla lämpliga bokstavskombinationer men ingen framgång.
Formatera hårddisken är ett alternativ, men lyckas inte ens komma in på installationsprogrammet på skivan. (Som datorn för övrigt läser av vid uppstart)

Garanti?

  • Oregistrerad
  • 2009-02-06 15:55
Ursprungligen av johan_tanying:

Garanti?

Nej.

Tyvärr så gick den ut i början av December.

Skulle det vara fel på hårdvaran så borde Apple faktiskt årgärda det kostnadsfritt.
En dator ska inte få problem med hårdvara efter ett år efter inköp.
Makalöst i så fall.

Ursprungligen av imported_Steffe:

Skulle det vara fel på hårdvaran så borde Apple faktiskt årgärda det kostnadsfritt.

Varför borde de det?

Ibland går saker sönder, oavsett om det står Apple eller något annat på dem.

Det är naturligtvis väldigt surt om det händer strax efter garantitiden har gått ut. Men tycker du verkligen att alla företag ska ha obegränsad garantilängd för att sakerna inte "borde" gå sönder?

Och om den inte ska vara obegränsad, var ska man dra gränsen? 1 år och 2 månader? 1 år och 4 månader? Var den än dras, så är det ju någon som får problem precis efter den gränsen.

Du har två års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Den kan du ju utnyttja. Men efter första året är bevisbördan på köparen, att visa att felet är ursprungligt. (Sök lite i forumet. Det finns många trådar där man diskuterar den lagen)

Men du måste nog lämna in den. För innan man kan besluta om någon skuldfråga, om vem som eventuellt ska betala, så måste du ju först ta reda på vad felet är...

Har du provat att starta från en extern hårddisk? Beter den sig likadant då?

Och ett annat tips: Om det inte funkar med Konsumentköplagens reklamationsrätt, så kan man kanske gå via sitt försäkringsbolag, och hemförsäkringen. Då får man visserligen betala en självrisk - men om det blir en dyr reparation, så kan det ju kanske löna sig ändå.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-06 16:39

Har redan varit i kontakt med en verkstad.
Enligt dom kommer det kosta ca 2000:- (inkluderar en ny hårddisk, billigaste)
Om det nu är hårddisken som det är fel på. (Vilket dom misstänkte)

Har försökt köra via en extern. (WD passport 320GB) Men får ingen kontakt med den vid uppstarten.

Hemförsäkringen ja, det är ett bra alternativ om det går så långt.
Det värsta av allt är att man är så beroende av datorn i och med att jag är student.

//

OCH för att besvara det andra inlägget om saker som kan gå sönder i bland.
Om så är fallet så är det första gången för mig och då har jag ändå haft en hel del elektronik genom åren. Däribland en sunken Dell-dator i nästan 10 år.

Jag menar att köper du en helt ny bil så ska inte motorn haverera efter bara ett års körning.
Likaså en dator.
Jag som förknippade Apple med kvalíté och prestanda. Vilket troligtvis inte är fallet

  • Oregistrerad
  • 2009-02-06 19:09

I och för sig.

Sitter i nuläget och provar det mesta.
Så som C, T, ALT, SHIFT osv.

Ponera att hårddisken skulle vara trasig. Så måste man väl ändå kunna komma åt installationsskivan genom att trycka C osv?

Om nu detta inte fungerar heller kan problemet ligga på något annat än hårddisken?

1
Bevaka tråden