Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-12-06 23:48

Spinoff från denna tråd:
http://www.99.se/vrig-programvara/256117-airfoil-streama-fr-n-spotify.html

Om det är värt pengarna elle rinte är ju väldigt olika från person till person, dels beroende på vad man har råd med och dels beroende på vad man hittari Spotify...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-07 00:27
Ursprungligen av Baron:

Om det är värt pengarna elle rinte är ju väldigt olika från person till person, dels beroende på vad man har råd med och dels beroende på vad man hittari Spotify...

Ja det är ju sant. Men det finns väldigt mycket, men inte allt, och det beror ju helt klart på vilken musik man lyssnar på.

Bara en skiva med LKJ

Fast jag har redan alla hans skivor i hyllan så det gör inget!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-07 01:35
Ursprungligen av SkrotNisse:

Bara en skiva med LKJ

Fast jag har redan alla hans skivor i hyllan så det gör inget!

Jag tycker det är synd att vissa det bara finns enstaka album med vissa artister.
Två av mina favoritband, Editors och ¡FORWARD, RUSSIA! har bara sina debutskivor i Spotify, men vart är dom andra? Om dom endå har kontrakt med bolaget så borde dom andra skivorna finnas också:confused:

Ursprungligen av SkrotNisse:

Bara en skiva med LKJ

LKJ finns det visst en hel del av. Linton Kwesi Johnson alltså.
Lyssna in albumet Bass Culture.

Ursprungligen av Asterraster:

LKJ finns det visst en hel del av. Linton Kwesi Johnson alltså.
Lyssna in albumet Bass Culture.

Ah, sökte bara på LKJ och fick bara fram ett album.

Jorå, jag har Bass Culture, både i vinyl och CD

  • Oregistrerad
  • 2008-12-08 00:57

Lite mycket pajkastning här......
Jag tror att SPOTIFY:s problem är TID. Dom lägger upp nya album ständigt men måste naturligtvis börja med de mest efterfrågade först. Samtidigt fördubblas medlemsantalet varje månad, trots att det inte är helt fritt att anmäla sig till gratisvarianten. Att en artist endast är representerad med ett "best of" album är nog beroende av ovanstående. Med lite tålamod så kommer nog alla bli nöjda utom de stora bolagen. För dom är tjänsten ett hot eftersom man fördelar pengarna efter hur mycket respektive artist spelas - inte efter "top 40" i radion. Gessle och c/o kan nog få lite problem eftersom deras musik kanske inte är förstahandsvalet när man kan välja själv. Själv har jag en tendens att falla in i nostalgi-trippar varje gång jag använder programmet. Nu är det bara att hoppas på iPhone klienten. eller i alla fall en WiFi-remote för datorklienten.

Jag gissar att en del artister har bytt bolag under sin karriär, varför endast vissa skivor finns med i Spotify. Spotify har kanske inte kontrakt med båda/alla bolagen artisten släppt för. Men som sagt, tålamod så ska vi se att det blir skitfint!

Denna tråd handlar om Spotify, inte om något annat. Var vänlig håll er till ämnet.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Denna tråd handlar om Spotify, inte om något annat. Var vänlig håll er till ämnet.

Baron lyfte ur de flesta av dessa inlägg ur en annan tråd och ska väl handla om det som skrivits hitills (utbudet i Spotify)?

EDIT: Ahh, du rensade bort lite av de inlägg Baron flyttade.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-08 12:00

Så här är det: om man bara söker musik i de kategorier man har koll på blir man besviken, men det är lätt att hitta musik man tycker om, men som man annars aldrig skulle lägga några pengar på.

Ursprungligen av planB:

Så här är det: om man bara söker musik i de kategorier man har koll på blir man besviken, men det är lätt att hitta musik man tycker om, men som man annars aldrig skulle lägga några pengar på.

Jag testade med att ge Spotify "ngt att bita i" och drog till med det jag tyckte var väldigt udda.. Sparks!

Men, det fanns faktiskt mer än vad jag själv hade i min iTunes...

Exakt och dessutom lär ju utbudet bara växa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-21 14:08

Kan man lägga upp sin egen musik på Spotify och tjäna pengar på det, hur isf?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2009-01-21 19:14

Många av mina favoritband finns bara med i egenskap av samlingsalbum med enstaka låtar - men det har blivit bra mkt bättre under de 2 månader jag använt tjänsten

Vad som irreterar mig på Spotifys utbud är mest att det ibland inte finns musik som är hur spelade som helst, Tex. Armin Van Buuren - Going Wrong. Vad som då förvånar mig (och skrämmer mig) är att hela skivan med Zillah och Totte ligger uppe för spelning.

http://open.spotify.com/track/7KJrFGtKsSuMaoI6Jq0D7z

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Vad som irreterar mig på Spotifys utbud är mest att det ibland inte finns musik som är hur spelade som helst, Tex. Armin Van Buuren - Going Wrong. Vad som då förvånar mig (och skrämmer mig) är att hela skivan med Zillah och Totte ligger uppe för spelning.

http://open.spotify.com/track/7KJrFGtKsSuMaoI6Jq0D7z

Återigen handlar det säkert om kontrakt med skivbolag... Så det är nog inte folket bakom Spotify som valt bort Van Buuren. Det kommer säkert, ska du se.

Ursprungligen av henkebarn:

Återigen handlar det säkert om kontrakt med skivbolag... Så det är nog inte folket bakom Spotify som valt bort Van Buuren. Det kommer säkert, ska du se.

Jo, det är självklart. Hoppas dock utbudet blir lite större inom denna musiken, speciellt när den har spelats på radion och så vidare.

Kom igen Spotify Teamet, släng iväg ett mail till Armada, please?

Där finns ju en hel del. Men i genrer som Dubstep och Detroit-techno hittar man inte så mycket. Mera obskyr indie, lofi och mespop finns ej. Hittar inte mycket av den "world music" (hemsk etikett) som jag gillar. Om man gillar avant-garde, Schönberg, Stockhausen etc, så är utbudet begränsat. Klassisk musik också ganska begränsat. The Beatles katalog finns ej. Det är väl ungefär det jag har märkt av än så länge.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-22 13:13

Tvi för genres o etiketter!!

På tal om utbud så försvann plötsligt Tool från Spotify igår. Lite irriterande, tycker jag.

Sen är det lite skumt att varken Pink Floyd (ok, det finns två låtar) eller Led Zeppelin finns representerade på Spotify.

Men jag antar att de kommer...

Genom att söka på year:0-9999 kan man hålla koll på hur många låtar som finns i systemet i dagsläget. Just nu ges 2 237 943 träffar. För några veckor sen vill jag minnas att det var strax under 2 000 000.

Det är ju helt sjukt!

Var skeptisk men installerade Spotify för en timme sedan och kan inte slita mig. Det finns så himla mycket musik. Bara klicka så börjar det spela utan fördröjning.

Jag har varit deltidsmusiker lika länge som jag har jobbat med Mac men jag egentligen aldrig blandat ihop de tu. Musiken har för mig varit en nästan helt akustisk kärleksaffär, och inte ens itunes eller ipod har lockat mig till att använda datorn till musik (lite Finale ibland då). Musik är bäst live, stereon kan väl duga, men en powerbook?

Jag ger mig. Skriver jag medan Stevie Ray Vaughan slår an slutackordet. Nu tar Sarah Vaughan vid. Tidigare var det Kullhammar, Bowie, King Oliver, nåt danskt, Ink Spots, Serge Chaloff, King Curtis, Louis Jordan...

Sjukt, som sagt. Bra alltså.

1
Bevaka tråden