Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte ladda torrents med mitt mobila bredband

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Oskarshamn
  • 2009-01-21 01:10

Hej, har en fundering kring mitt mobila bredand från tre. Allt funkar överlag mycket bra, förutom när jag laddar ner stora torrentfiler, ex en film. Jag använder transmission. Det som händer är att överföringen slutar fungera efter ett tag, och anslutningen dör. Då måste jag ta ur modemet och stoppa i det igen för att få igång det.

Det som är underligt är att jag kan ladda stora filer via ftp utan problem, så endast storleken på filerna är inte problemet.

Någon som har nåt förslag?

Mvh Kalle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 07:46

Till skillnad från tex ftp så pratar din dator med ett gäng av olika noder när du använder torrent, det kan vara så att ditt mobila breband är optimerat för detta, eller rent av spärrat. Jag skulle kontakta
3's tekniska support och vara redo att återskapa fenomenet.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-01-21 20:48

Mobilt Bredband är inte så bra utformat för torrent.

  • Medlem
  • Oskarshamn
  • 2009-01-21 21:18

Vet att det inte är idealiskt, men det fungerar för mina pc-vänner...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-01-22 10:27

Kika om du kan begränsa antalet anslutningar din torrent-klient tillåter. Det är antagligen mängden anslutningar, och inte den totala throughputen, som orsakar detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 11:10

Kalle: Antagligen så är det drivrutinerna för mac till ditt mobila bredband som är lite knepiga, om du har ett Huaweimodem. Jag är inte så insatt i det hela, men sök lite på forumet så ska du se att du hittar trådar med folk som är det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-22 13:50

Jag hade också det problemet med Transmission, men inte med uTorrent faktiskt. Kör 3 mobilt och det funkar rätt bra ändå. När det funkar förstås. I vissa lägen sitter man och säger "jävla 3!"

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-02-05 22:17

prova Bittyrant och begränsa uploaden så ska det nog gå bra

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-05 23:23

Som jag (kanske) skrev i en annan tråd om mobilt bredband: många operatörer begränsar farten efter dom första 5GB. Det fortsätter alltså att fungera - men ack så långsamt.

Ladda torrents (mao filmer på flera hundra meg, ända upp till 9GB per film) är ju helt befängt att göra över mobilt bredband.

Lite som att köra grus till sommarstugan med en FIAT600...

Precis som frazze skriver ovan så har många en "kork" som de stoppar i när de tycker att man hållit på att ladda lite för mkt - det är väl Tele2 som bromsar vid 5GB/Mån.

"Mobilt bredband" är avsett för surfa, mail med bilagor och kolla filmer på typ youTube...
INTE för dygnetrunt-tankning av film....

Det är Telia och Tele2 som har 5 GB spärrar på sina mobila bredband. Telenor och 3 har inga spärrar när det kommer till mängd data man tar emot. Men det ryktas om att det kommer komma spärrar hos dem också pga att folk leechar så mycket.

Ursprungligen av sirsnurre:

Det är Telia och Tele2 som har 5 GB spärrar på sina mobila bredband. Telenor och 3 har inga spärrar när det kommer till mängd data man tar emot. Men det ryktas om att det kommer komma spärrar hos dem också pga att folk leechar så mycket.

Jodå, tre spärrar också om de har lust.

Källa www.tre.se

Är det verkligen obegränsad dataförbrukning med 3Bredband 7,2 Mbit/s?

Svar: Ja. Vi kommer aldrig att ta mer betalt oavsett hur mycket man förbrukar. Vi förbehåller oss rätten att skydda oss mot extrem användning som på ett mkt kraftigt sätt skiljer sig från genomsnittet eller annat missbruk som orsakar 3 eller dess kunder skada genom att överväga att begränsa hastigheten. I dessa fall kommer vi att informera kunden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-06 08:55

Jag tror att det stora problemet ligger i drivrutinerna för Huaweimodemet och Mac OSX och inte i någon begränsning från operatören. I flera andra trådar står det om hur man misstänker något med drivrutinerna:

http://www.99.se/internet-bredband/254161-s-mobila-bredband-mac-os-x-leopard-foeljetongen.html

http://www.99.se/internet-bredband/238778-s-mobila-bredband-gillar-att-koppla.html

Webbläsaren opera har ju en inbyggd torrent nerladdare, som jag brukar använda med mitt mobila bredband. Dock har jag telia. Hur som helst, med transmission funkar det inte överhuvudtaget att ladda ner något. Kanske kan vara värt att testa, för dig med?

Telia/Comhem har en sak som kan spela in här på sina vanliga fasta bredband.

De gör en trafikanalys över tid och upptäcker att din dator, helt plötsligt (du startar ett torrentprogram) öppnar en himskans massa portar och vill ha en massa trafik igång. Hundrafallt mer än för en liten stund sedan.
ISP'ns system får då fnatt och drar i stora röda hndtaget och skriker: Här pågår en DDOS-attack mot ngn site (de kollar inte vilken...). Svaret blir att dina antal portar stryps.
Varje sändare/mottagare av bittorrent-data som din dator kommunicerar med måste ha en egen port genom din router/brandvägg - det är så man håller reda på vem är vem, vem levererar vad etc...
Stryps antalet portar tappar du kontakten med dem och de med dig...

Plötsligt börjar nedladdningen sjunka i hastighet.. det blir en rännil av det hela...

Det enda man kan göra är att hålla nere antalet connections i bittorrent-programmet.

1
Bevaka tråden