Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gör nytt grafikkort susen?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en PowerMac G5, 1.8GHz som är c:a fem år gammal.
512 kB L2 cache
2 GB arbetsminne
900 MHz bus

Grafikkortet är Geforce FX 5200

Datorn har funkat utmärkt och jag har inte haft behov av uppgradering pga slöhet.
Men nu märker jag att en del filmkipp och flashapplikationer på nätet genereras något långsamt

Fick idén att kanske ett nytt grafikkort kan göra att den kan tuffa på ett tag till.
Kommer det att göra susen eller är prestandan för övrigt för låg så att någon annan länk i kedjan sätter stopp för idén?

Ingen?

Dubbelpropp (2x1.8)? Då tror jag att ytterligare lite mer minne skulle ge lite bättre fart i din situation. Har själv en G5 2x1,8 på jobbet och en iBook G4 1,2 GHz hemma. Båda har 1,25 GB RAM. I vissa situationer är G4-an snabbare och jag misstänker att flaskhalsen är för lite minne utslaget per CPU. Men då IT-damerna/-killarna på jobbet är ena snåla ena/lata/inte kan mac så har jag aldrig fått typ 2 eller 4 GB att jämföra med...

Sen är ju 5200-graffekortet från Nvidia inget att hänga i julgranen för mig som kör CAD. Men om det kvittar nån skillnad för Flash vete tusan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-01-20 09:48

Vad har du för bildskärm och upplösning?

Det kan nog påverka. Har man en stor widescreenskärm i hög upplösning så kanske grafikkortet får jobba lite hårdare.

Då kan det kanske vara värt att köpa ett nytt grafikkort typ ATI 9600. Men leta begagnat i första hand eller köp från USA.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-01-21 12:48

Geforce 5200 var väl inte ens snabbt när det var nytt så något roligare på grafikfronten borde ju inte göra saken sämre iaf. Och som sagt beggat kan vara ett bra val. Fördelen med att utgå från ett riktigt segt kort när man ska byta upp sig är ju att man inte behöver köpa sig det absolut senaste och dyraste för att få tag i något vassare.

Filmklipp och flashapplikationer på nätet är väl mest CPU-baserat, så nytt grafikkort gör nog ingen större skillnad.

BTW, har för mig att jag läste nåt om att testa en äldre version av Flash, det kan ev. fungera... (Tror det var på MacRumors.com)

Hej, och tack för svar.

Ja, jag har precis köpt en 24" som jag kör i 1920 bredd.
Flash har jag fortfarande i version 9 eftersom 10:an är omöjlig att köra med Tiger (för långsam).

Det låter som om grafikkort inte kommer att hjälpa då?
Några fler bud om detta?

1920 gör nog inte saken bättre. Tror du får leva med segheten, tyvärr.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-01-28 14:30

Flash 10 rullar på mycket snabbare på min G4:a med Leopard än på min G5:a med Tiger.

Mitt förslag är att du lägger pengarna på ett Mac OS X 10.5 Leopard istället.

Ursprungligen av Macus:

Flash 10 rullar på mycket snabbare på min G4:a med Leopard än på min G5:a med Tiger.

Mitt förslag är att du lägger pengarna på ett Mac OS X 10.5 Leopard istället.

Intressant. Klart värt att testa.

1
Bevaka tråden