Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vit MacBook får Unibody specs.

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Intressant!

Men den går fortfarande inte att få med DVD-brännare, va? Eller läser jag dåligt på Apples hemsida?

//JM

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-01-21 12:26

När kommer vi att få se den i Sverige? Ser bara den äldre modellen på Apple Store...

Ursprungligen av Natarjasana:

Intressant!

Men den går fortfarande inte att få med DVD-brännare, va? Eller läser jag dåligt på Apples hemsida?

//JM

Alla har Superdrive. En ännu bättre Macbook för under 10 000 kr.

Det enda som saknas är väl att det blir unibody även på den billigare modellen

Ursprungligen av elsevero:

Alla har Superdrive. En ännu bättre Macbook för under 10 000 kr.

Att Apple inte kunde ordna detta redan tidigare är beklagligt.

Ursprungligen av elsevero:

Alla har Superdrive. En ännu bättre Macbook för under 10 000 kr.

Men så tjusigt! Då finns det hopp för mig att kunna snickra ihop en vit MacBook med samma specs som min gamla nu när jag ska ha en ny via försäkringen. Vill inte ha en Unibody.

Ursprungligen av Natarjasana:

Men så tjusigt! Då finns det hopp för mig att kunna snickra ihop en vit MacBook med samma specs som min gamla nu när jag ska ha en ny via försäkringen. Vill inte ha en Unibody.

Men en Unibody blev det. *bitter* Får väl se nu om jag kan tänkas gilla den eller om jag säljer den fort som fan och köper en viting istället.

Eftersom alla MacBook-datorer tillverkas i samma fabriker tror jag att den svenska butiken helt enkelt inte är uppdaterad än. Det är inte alls ovanligt när de gör ändringar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-01-21 12:56

Så sant. Vi får alltid ha störst tålamod.. Men ändå, kul att de gör små förändringar till något bättre

Ny långsammare MacBook White lanserad

http://www.apple.com/macbook/white/

Långsammare än förut, men med NVIDIA GeForce 9400M.

Finns en liknande tråd, som startades tidigare

Dock inte i "Nyhetstips", vet inte vilket som passar bäst.

http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/258619-vit-macbook-far-unibody-specs.html

Men de lär ju inte slopa FW på den vita, eller hur? Borde detta inte innebära att man borde kunna få plats med FW på Unibody-modellerna också? För det enda som skiljer nu är väl skalet, multi-touch, FW och troligtvis skärmen. Ja, minnet också som fortfarande är DDR-2 i den vita.

Man betalar 2500 kr för unibody och mycket bättre skärm (LED).

Edit: ingen firewire som sagt, det är sant...

Slog ihop två trådar om samma sak, därav att inlägget från Marcus_R kan se lite konstigt ut

Vågar man hoppas på FW i unibody, tror ni?

Jag gissar att man inte tagit bort FW från den vita och om de nu är i stort sett identiska inombords borde ju FW få plats i unibodymodellerna också.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-22 22:45
Ursprungligen av henkebarn:

Vågar man hoppas på FW i unibody, tror ni?

Jag gissar att man inte tagit bort FW från den vita och om de nu är i stort sett identiska inombords borde ju FW få plats i unibodymodellerna också.

Måste bara inflika. Dom två modellerna lär nu ha nästan samma specs, men dom är inte identiska inombords! Alun är tunnare. Logikkortet har en helt annan form. Saker sitter på helt andra ställen. FW kräver en egen processor, som skulle ta mer plats. Dom måste rita om så mycket för att det skall vara värt det. Dom tog bort det av en anledning och dom kommer inte att sätta dit det igen. Det finns i Pro och det kommer bara finnas där, många ny switchade människor vet inte ens vad Firewire är..

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2009-01-23 20:50
Ursprungligen av henkebarn:

...och om de nu är i stort sett identiska inombords borde ju FW få plats i unibodymodellerna också.

Det är de knappast

Lite surt.

Mitt krav var firewire, nu köpte jag nyss den vita med det sämre grafikkortet. Hade jag väntat några dagar hade jag fått bättre grafik. Lite surt att Apple gör en smyguppgradering på det sättet..

Vad gäller för returer om man vill byta? Går det? Fick min MacBook den 21 (skickades den 13e). Returrätt är 14 dagar men gäller det även om man vill byta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-26 08:58
Ursprungligen av Thomas_A:

Vad gäller för returer om man vill byta? Går det? Fick min MacBook den 21 (skickades den 13e). Returrätt är 14 dagar men gäller det även om man vill byta?

Returnera, beställ ny. Klart det går!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-26 09:58
Ursprungligen av Thomas_A:

Lite surt att Apple gör en smyguppgradering på det sättet..

Hur skulle du göra om du var Apple i den här frågan?

Ursprungligen av acke:

Hur skulle du göra om du var Apple i den här frågan?

ge kunder som köpte gamla modellen upp till två veckor innan uppdateringen retroaktiv rabatt.
(för att slippa trumpna kunder och svårsålda returexemplar.)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-26 11:04
Ursprungligen av gabriela:

ge kunder som köpte gamla modellen upp till två veckor innan uppdateringen retroaktiv rabatt.
(för att slippa trumpna kunder och svårsålda returexemplar.)

Fast då skulle dom ju aldrig kunna hålla någonting hemligt, och aldrig göra överraskande uppdateringar.
Exemplar av den äldre modellen går ofta ut till återförsäljare som får dom för ett lägre inpris och på så sätt kan rea ut dom..
Om man blir sur över att företag uppdaterar sina produkter kanske man ska strunta i att konsumera överhuvudtaget, då det alltid kommer komma nya modeller...

Ursprungligen av nllub:

Fast då skulle dom ju aldrig kunna hålla någonting hemligt, och aldrig göra överraskande uppdateringar.
Exemplar av den äldre modellen går ofta ut till återförsäljare som får dom för ett lägre inpris och på så sätt kan rea ut dom..
Om man blir sur över att företag uppdaterar sina produkter kanske man ska strunta i att konsumera överhuvudtaget, då det alltid kommer komma nya modeller...

Jag läste en mycket intressant artikel om hur Apple fungerar och att
de har otroligt lite lagerhållning, detta bygger på att man inte lanserar
maskiner innan de finns att köpa.

Surt ibland, men detta är halva anledningen att Apple är så starka som
de är, och det mesta är Tim Cooks förtjänst!! (inte Steve Jobs)

LCR

Frågan är vad jag tjänar på att byta in?

Är Nivida-grafikkortet mest till nytta vid spel? Jag spelar sällan/aldrig, men jobbar en del med iPhoto och ibland med iMovie. Hur är det med "livevideo" via iSight och Skype? Blir det snabbare/bättre med Nivida-kortet eller är begränsningen på annat?

Om det endast är spel som ger prestandahöjning så bryr jag mig inte om att byta.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-26 18:09
Ursprungligen av LCR:

Jag läste en mycket intressant artikel om hur Apple fungerar och att
de har otroligt lite lagerhållning, detta bygger på att man inte lanserar
maskiner innan de finns att köpa.

Surt ibland, men detta är halva anledningen att Apple är så starka som
de är, och det mesta är Tim Cooks förtjänst!! (inte Steve Jobs)

LCR

Så är det säkert, men dom har ju någon form av buffert annars skulle dom aldrig kunna leverar på 24h.. Det blir alltid maskiner över vid nya releaser.

Ursprungligen av nllub:

Så är det säkert, men dom har ju någon form av buffert annars skulle dom aldrig kunna leverar på 24h.. Det blir alltid maskiner över vid nya releaser.

Jo, men när man tittade på det Fortune skrev i artikeln om Tim Cook
så var buffertena så små att de var i det närmaste obefintliga. Apple
ligger bättre till än Dell som (om jag förstår det rätt) bygger på
beställning, men ändå inte får till det...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-22 03:13
Ursprungligen av LCR:

Jo, men när man tittade på det Fortune skrev i artikeln om Tim Cook
så var buffertena så små att de var i det närmaste obefintliga. Apple
ligger bättre till än Dell som (om jag förstår det rätt) bygger på
beställning, men ändå inte får till det...

LCR

Ja, det där är rätt häftigt. Det är väl litegrann samma grej som med Walmart och varför det är ett av världens mest framgångsrika företag. De ställer stora krav på sina leverantörer och har utstuderade beställningsrutiner som gör att de kan ha väldigt små lager och otroligt hög räntabilitet.

Ursprungligen av sodemus:

Ja, det där är rätt häftigt. Det är väl litegrann samma grej som med Walmart och varför det är ett av världens mest framgångsrika företag. De ställer stora krav på sina leverantörer och har utstuderade beställningsrutiner som gör att de kan ha väldigt små lager och otroligt hög räntabilitet.

I numret av Fortune jag nämnde ovan så visade de en graf över Apples
mot Dell (som också är bra på detta) jämte mot HP/Compaq... :D:D

Ursprungligen av acke:

Hur skulle du göra om du var Apple i den här frågan?

Sänkt priset på den äldre vita när de släppte alu-modellerna och släppt den nya vita samtidigt med alu.

Bevaka tråden