Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CMYK -> RGB med med appleScript funkar inte

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett behov av att via applescript kunna konvertera CMYK-bilder till RGB. För att testa har jag skrivit scriptet nedan som inte funkar.
Resultatet blir att filen blir 0K stor.

Vet någon hur jag skall bära mig åt? (10.5.6)

tell application "Finder" to set the franFil to choose file with prompt "Välj fil att konvertera till Adobe RGB"

tell application "ColorSyncScripting"
launch
set destProf to profile "Adobe RGB (1998)"
match franFil to destination destProf
end tell

Med SIPS gick det bättre:

tell application "Finder" to set the franFil to choose file with prompt "Välj fil att konvertera till Adobe RGB"
set franFilPOSIX to POSIX path of franFil
set profil to "/Library/ColorSync/Profiles/AdobeRGB1998.icc"

set sips_command to "sips -m " & profil & " " & franFilPOSIX
-- tell application "Finder" to display dialog sips_command
do shell script sips_command

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 16:19

Eller så är automator ett enkelt sätt att göra detsamma

Eller Photoshop eller Graphic Converter.

Flera tips om hur man kan använda SIPS med Applescript och få dra och släpp-saker finns i denna tråd:

http://www.99.se/grafisk-produktion/247686-applescript-foer-att-processa-bilder-till-bestaemda-bredder-foer-tex-bloggar-tryck-mm.html

Som jag har förstått det så är Automator en samling av AppleScripts.
Det finns färdiga Automator-händelser för omvandling av färgprofiler, det är "bara" att länka ihop dem i Automator och skapa ett nytt arbetsflöde för dem så att de blir som man själv vill ha dem.

Köra eget AppleScript känns som att uppfinna hjulet på nytt...

Ledsen, då har du fattat lite fel Raphael.

Automator är en automatiseringsteknik som vissa programvaror har stöd för. Ett program med detta stöd kan utföra vissa åtgärder som styrs av programmet Automator. I Automator finns en lista både på alla program i din dator som har stödet och vilka åtgärder varje program kan göra. Man drar och släpper sina åtgärder i en lista som då blir ett arbetsflöde, ett antal steg som skall utföras efter varann där varje steg skickar resultatet vidar till nästa steg.

Applescript är en helt annan separat teknik med många större möjligheter, men som förstås kräver att man skriver åtgärderna man vill skall göras som kommandon formulerade i Applescript, som är ett sk scriptspråk. Scriptspråk betyder att det "låter som nästan vanlig engelska men bara om man är datornörd". Det finns många flera program med stöd för Applescript än för Automator.

I Applescript kan du tex fatta beslut och gå olika vägar beroende på beslutet. Så är det inte i Automator, varje åtgärd skickar resultatet till nästa steg och så är det bara. Automator är inte Applecript och Applescript är inte Automator, separata tekniker.

Men bara för att krångla till det lite så kan man lägga in Applescript inuti ett Workflow.

1
Bevaka tråden